Σε στάση αναμονής βρίσκεται η κυβέρνηση του Ισραήλ, προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα κατασκευής ενός αγωγού μήκους 2.000 χιλιομέτρων, ο οποίος θα μεταφέρει στην Ευρώπη φυσικό αέριο από τα μεγάλα κοιτάσματα που έχουν βρεθεί στη Μεσόγειο.
Η απόφαση θα γίνει γνωστή στις αρχές του 2019, σύμφωνα με δηλώσεις του Ισραηλινού υπουργού Ενέργειας Γιουβάλ Στάινιτς.
Ο αγωγός αυτός, ο οποίος θα περνάει από το Ισραήλ και την Κύπρο, στην Ελλάδα και την Ιταλία, σε νερά με μεγάλο βάθος, θεωρείται πως θα αποτελέσει μείζον ορόσημο για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη Λεκάνη της Λεβαντίνης, στην ανατολική γωνιά της Μεσογείου, καθώς θα προσφέρει πρόσβαση σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί τον αγωγό, το κόστος κατασκευής του οποίου υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 7 δισεκατομμύρια δολάρια, «εξαιρετικά ανταγωνιστικό», καθώς οι τέσσερις χώρες- εταίροι συνεχίζουν τους σχεδιασμούς για το, από τεχνική άποψη, ιδιαίτερα περίπλοκο έργο, διαβεβαίωσε ο Στάινιτς στη συνέντευξη που παραχώρησε το Ρόιτερς, στο περιθώριο εκδήλωσης στο Χιούστον, στην Πολιτεία Τέξας των ΗΠΑ. Η συνέντευξη δόθηκε το βράδυ της Τετάρτης και μεταδόθηκε από το πρακτορείο χθες Πέμπτη.
«Αυτό το καλοκαίρι, θα καταλήξουμε σε μια λεπτομερή συμφωνία ανάμεσα στις τέσσερις χώρες που θα συμμετάσχουν στο έργο του αγωγού East Med και στις αρχές του 2019 ελπίζουμε να δούμε να λαμβάνεται οριστική απόφαση για την επένδυση» ανέφερε ο Στάινιτς.
Ο αγωγός East Med θα μπορεί να μεταφέρει 9 ως 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, σύμφωνα με τον Στάινιτς. Το έργο πρόκειται να υλοποιήσει η ΥΑΦΑ Ποσειδών, μια κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Edison.
Στα ανοικτά του Ισραήλ έχουν ανακαλυφθεί κοιτάσματα 900 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ενώ το κυπριακό κοίτασμα Αφροδίτη έχει άλλα τουλάχιστον 128 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Ωστόσο και τα δύο κοιτάσματα εκτιμάται ότι στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτερα.
Σύμφωνα με τον κ. Στάινιτς, το Ισραήλ, παρότι η κατανάλωση φυσικού αερίου έχει αυξηθεί σημαντικά την τελευταία δεκαετία, θα είναι σε θέση να εξαγάγει 400 ως 500 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Το Ισραήλ εξετάζει, επίσης, το ενδεχόμενο να κατασκευάσει έναν αγωγό προς την Τουρκία, όπου η ζήτηση αυξάνεται ταχύτατα, αλλά το έργο μοιάζει να βρίσκεται σε τέλμα τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των εντάσεων μεταξύ των δύο κρατών.
«Μπορούμε να κάνουμε εξαγωγές στην Αίγυπτο, στην Ιορδανία και στην Τουρκία και παρόλα αυτά να έχουμε αρκετό επιπλέον αέριο για τον αγωγό» διαβεβαίωσε.
Ο Στάινιτς συμπλήρωσε ότι το Ισραήλ θα προκηρύξει το καλοκαίρι νέο διαγωνισμό για 20 ως 30 οικόπεδα, ώστε να αρχίσει η εκμετάλλευση επιπρόσθετων κοιτασμάτων.
Μια δημοπρασία που έγινε πέρυσι πάντως προσέλκυσε μάλλον περιορισμένο ενδιαφέρον, με την ελληνική Energean και μια κοινοπραξία ινδικών εταιρειών να αναλαμβάνουν συμβάσεις. Με στόχο την προσέλκυση ξένων επενδυτών το Ισραήλ άνοιξε πρόσφατα μια οικονομική αποστολή στο Χιούστον.