Μια διαδρομή που ξεκίνησε το 2008, συμπληρώνοντας φέτος 14 χρόνια από τότε που άρχισε να εξετάζεται, διαγράφει το σχέδιο του Ομίλου Κοπελούζου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου. Ένα φιλόδοξο project, που στη διάρκεια όλων αυτών των ετών πέρασε από διάφορες φάσεις, συζητήθηκε εξαντλητικά μεταξύ των δύο πλευρών και όλα δείχνουν πλέον ότι ωρίμασαν οι συνθήκες ώστε να εισέλθει σε τροχιά υλοποίησης.
Το ευρύτερο περιβάλλον, άλλωστε, επιτάσσει την υλοποίηση τέτοιων έργων που με τα χαρακτηριστικά και τη δυναμική τους συμβάλλουν αφενός στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ε.Ε., αφετέρου στη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού.
Το project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου ήρθε πρόσφατα ξανά στο προσκήνιο μέσα από τις κινήσεις σύσφιξης των διακρατικών σχέσεων, αλλά και ως μια εναλλακτική λύση για την ασφαλή και κυρίως «πράσινη» τροφοδότηση της Ευρώπης με την πολύτιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Τι προβλέπει το τελικό πλάνο
Το τελικό πλάνο του project που προωθεί ο Όμιλος Κοπελούζου προβλέπει την ανάπτυξη υποθαλάσσιου καλωδίου μήκους 920 χλμ, που θα έχει χωρητικότητα 3.000 MW και θα είναι αμφίδρομης ικανότητας. Το καλώδιο αυτό θα μεταφέρει 100% πράσινη ενέργεια που θα προέρχεται από μονάδες ΑΠΕ συνολικής ισχύος 61 GW, οι οποίες αναπτύσσονται στο πλαίσιο του μεγάλου εθνικού προγράμματος της Αιγύπτου.
Όπως ανέλυσε χθες, στη διάρκεια του Gas & Power Forum, ο Γιάννης Καρύδας, Διευθυντής ΑΠΕ και αποθήκευσης του ομίλου-, μέρος της μεταφερόμενης ενέργειας θα καταναλώνεται από την ελληνική βιομηχανία, ένα άλλο τμήμα της θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή «πράσινου υδρογόνου», ενώ ένα σημαντικό ακόμη μέρος της θα εξάγεται στην Ευρώπη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη για τις διασυνοριακές επιπτώσεις το έργο θα οδηγήσει σε ενίσχυση της δυναμικότητας μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας και Ε.Ε. κατά 700 MW.
Σύμφωνα με το πλάνο, το καλώδιο θα διασυνδέει απευθείας την Αίγυπτο με την Αττική (σε δύο σημεία για αποφυγή της τοπικής υπερφόρτωσης δικτύου) , χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς για τεχνικούς, οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους.
Ο προϋπολογισμός και η ωρίμανση
Αυτό το mega project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου έχει προϋπολογισμό ύψους 3,57 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγμής, έχουν ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές μελέτες και οι οριστικές θα ολοκληρωθούν σε συνεργασία με την αιγυπτιακή πλευρά και με στόχο την κατά το δυνατόν γρηγορότερη υλοποίηση του.
Έτσι, υπολογίζεται ότι για την κατασκευή του θα χρειαστούν περί τα δυόμιση χρόνια από τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές Σχέδιο Ανάπτυξης (TYNDP 2022) του Entso-e και είναι υποψήφιο προς ένταξη και στην 6η λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).
Παράλληλα, -και αυτό ίσως είναι το σημαντικότερο-, το έργο έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών μεγάλων ελληνικών και ξένων χρηματοδοτικών οργανισμών. Στο πλαίσιο αυτό έχει εξασφαλιστεί letter of support από ελληνική τράπεζα για 1,5 δισ. ευρώ.
Τα πολλαπλά οφέλη
Σύμφωνα με τον κ. Καρύδα, υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Ευρώπη από την υλοποίηση του project. Καταρχάς είναι πλήρως ευθυγραμμισμένο με τη στρατηγική και τους κλιματικούς στόχους της Ε.Ε., συμβάλλοντας παράλληλα στην απεξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα και ειδικότερα από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Και τούτο καθώς αφενός η λειτουργία του μεταφράζεται σε μείωση εκπομπών κατά 9-10 εκατ. τόνους ετησίως, αφετέρου η ενέργεια που θα μεταφέρει θα αντικαταστήσει κατανάλωση φυσικού αερίου της τάξης των 4,5 δισ. κ.μ., ετησίως.
Σημειώνεται ότι η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα το 2021 ανήλθε σε 6,1 δισ. κ.μ. Παράλληλα, προσφέρει ενεργειακή ασφάλεια, αποτελώντας αξιόπιστη εναλλακτική λύση ενεργειακής τροφοδοσίας, ενώ συμβάλει στην ανάδειξη της χώρας σε κόμβο καθαρής ενέργειας.

Γράφει ο Σταύρος Γριμάνης – Πηγή: newmoney.gr