Η Νορβηγία στοχεύει να γίνει η πρώτη χώρα που σταματήσει τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2025, αν και ορισμένοι λένε ότι οι νέοι φόροι θα μπορούσαν να ανακόψουν τον επιδιωκόμενο στόχο.
Η αποκλειστικά ηλεκτρική Tesla Inc. του Elon Musk πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα στη Νορβηγία από οποιαδήποτε άλλη μάρκα για δεύτερη συνεχή χρονιά, κατακτώντας μερίδιο 12,2% της συνολικής αγοράς μπροστά από τη Volkswagen με 11,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία καταγραφής.
Ενώ η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων συνολικά, η Νορβηγία με τα 5,5 εκατομμύρια κατοίκους, έχει επιτύχει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο με τη βοήθεια γενναιόδωρων επιδοτήσεων, καθιστώντας την πεδίο δοκιμών για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που λανσάρουν μοντέλα.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) που πωλούνται αυξήθηκε στο 79,3% του συνόλου των νέων αυτοκινήτων το 2022 από 65% το 2021, από 2,9% πριν από μια δεκαετία, ανέφερε η Νορβηγική Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών (OFV).
Το Tesla Model Y ήταν το πιο δημοφιλές μοντέλο της χρονιάς, μπροστά από το ηλεκτρικό ID.4 της Volkswagen στη δεύτερη θέση και το Skoda Enyaq στην τρίτη θέση.
Επιδιώκοντας να τερματίσει την πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία εξαιρούσε μέχρι τώρα τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία από τους φόρους που επιβάλλονται στα οχήματα που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αλλά, ενώ οι φορολογικές απαλλαγές συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών, κοστίζουν στο κράτος 39,4 δισ. κορώνες (4,0 δισ. δολάρια) σε χαμένα έσοδα το 2022, δήλωσε το υπουργείο Οικονομικών και η κεντροαριστερή κυβέρνηση συνασπισμού επιδιώκει να περιορίσει τις παροχές για οχήματα υψηλής τεχνολογίας.
Όσοι αγόρασαν πέρυσι μια ηλεκτρική Porsche Turbo S θα πλήρωναν τουλάχιστον 1,7 εκατομμύρια νορβηγικές κορώνες, αλλά αν είχε φορολογηθεί όπως η αντίστοιχη βενζινοκίνητη, η τιμή της θα ξεπερνούσε τα 2,1 εκατομμύρια.
Ένας νέος φόρος αυτοκινήτων με βάση το βάρος θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει αρνητικά την πώληση των BEV, καθώς τα συστήματα ηλεκτρικών κινητήρων είναι βαρύτερα από τα αντίστοιχα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα, δήλωσε η Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτων (NAF), μια ομάδα συμφερόντων που εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
«Ανησυχούμε ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν επειδή η κυβέρνηση πρότεινε έναν νέο φόρο με βάση το βάρος», δήλωσε ο εκπρόσωπος της NAF Thor Egil Braadland.
Η κυβέρνηση απέτυχε επίσης να αντιμετωπίσει επαρκώς ένα από τα κύρια πρακτικά προβλήματα για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο αφορά τους σταθμούς φόρτισης και τον τρόπο πληρωμής για τη χρήση τους, είπε.
«Χρειάζεστε 10-15 εφαρμογές για να είστε ένας καλά προετοιμασμένος ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος στη Νορβηγία, και γνωρίζουμε ότι πολλοί καθυστερούν την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος εξαιτίας αυτού», δήλωσε ο Braadland.
Η NAF πιέζει για μια λύση «eroaming» που θα επιτρέπει στους χρήστες να πληρώνουν σε όλους τους σταθμούς φόρτισης χωρίς να χρειάζονται πολλαπλές εφαρμογές.
Η κυβέρνηση υπερασπίστηκε την πολιτική της για τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει γίνει το νέο φυσιολογικό αυτοκίνητο για τους Νορβηγούς και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξετάσουμε πώς χρησιμοποιούμε τα κονδύλια της κοινωνίας», δήλωσε ο Johan Vasara, υφυπουργός του Εργατικού Κόμματος στο νορβηγικό υπουργείο Μεταφορών.
«Είμαστε πολύ σίγουροι ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήρθε για να μείνει», δήλωσε ο Vasara, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να επικεντρώσει τα μέτρα της σε άλλα τμήματα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων φορτηγών οχημάτων.

Πηγή: moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters