Η ανάγκη να γίνει στροφή και να υπάρξει μια πιο φιλική στο περιβάλλον αφετηρία για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης έχει ξεκινήσει από τον περασμένο αιώνα. Από τότε μέχρι σήμερα μεταξύ άλλων, έχει γίνει μια σημαντική προσπάθεια επαναπροσδιορισμού των ορυκτών καυσίμων στον τομέα της μεταφοράς, με στόχο να αλλάξει καθιερωμένες περιβαλλοντικές πολιτικές με την αποδόμηση βασικών πρακτικών που προκαλούν ανεπανόρθωτες συνέπειες στο περιβάλλον.
Η μετάβαση από τα παραδοσιακά οχήματα βενζίνης ή diesel σε ηλεκτρικά, που ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία, ήταν μια σημαντική εξέλιξη που επισφράγισε την αφετηρία μιας νέας εποχής, όπου η χρήση ρυπογόνων καυσίμων πλησιάζει στο τέλος της και το μέλλον της οδήγησης είναι αναπόφευκτα ηλεκτρικό.
Ενσωματώνοντας ολοένα και περισσότερη καινοτομία, περιβαλλοντική ηθική και ευαισθησία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινούνται χωρίς να ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, απαλλάσοντάς την τόσο από επικίνδυνους ρύπους όσο και από ενοχλητικούς θορύβους, βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα, ειδικότερα στα αστικά κέντρα που το έχουν περισσότερο ανάγκη.
Το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων προκύπτει στο σύνολο πολύ χαμηλότερο από το τρέχον κόστος των συμβατικών οχημάτων με τις πρόσθετες επιχορηγήσεις και κίνητρα, όπως κρατικές επιδοτήσεις, χαμηλότερο φόρο, δωρεάν στάθμευση, δωρεάν φόρτιση σε πολλές περιπτώσεις κ.α.
Το μειωμένο κόστος συντήρησης ηλεκτρονικών οχημάτων είναι σημαντικό λόγω του απλού σχεδιασμού τους και την απουσία πολύπλοκων κινητήρων που απαιτούσαν λιπαντικά και τακτική συντήρηση.
Πρόκειται για οχήματα με υψηλή απόδοση, μέγιστη ροπή, εύκολα στη χρήση, με μοντέρνο σχεδιασμό και ιδιαίτερα συναρπαστική αίσθηση στην οδήγηση. Αποκτούν περισσότερους διαθέσιμους αποθηκευτικούς χώρους (π.χ. χωρίς κινητήρα, δεξαμενή καυσίμου κ.λπ.), με μπαταρίες που γίνονται ολοένα και ελαφρύτερες.
Είναι ασφαλέστερα από τα παραδοσιακά οχήματα λόγω το χαμηλού κέντρου βάρους που καθιστά το όχημα πιο σταθερό στο δρόμο. H έλλειψη καυσίμου (βενζίνη/diesel κ.λ.π.) επί του σκάφους μειώνει τον κίνδυνο έκρηξης, ιδιαίτερα μετά από ατύχηματα.
Παρόλα τα οφέλη, η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική αγορά παρέμενε για αρκετά χρόνια σε αργούς ρυθμούς, τόσο λόγω της σχεδόν μηδενικής ενημέρωσης του κοινού για τον νέο αναπτυσσόμενο τομέα στις μεταφορές, όσο και λόγω της έλλειψης κρατικού σχεδιασμού υποδομών υποστήριξης για την εισαγωγή και την άνετη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Το σκηνικό στη χώρα μας αλλάζει και ειδικότερα το τελευταίο χρόνο με την θέσπιση νομικού πλαισίου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με το νόμο 4710/2020. Ειδικότερα το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ειδικά και φορολογικά κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, σχεδιασμό της οργάνωσης της αγοράς ηλεκτροκίνησης και των υποδομών φόρτισης ηλετρικών οχημάτων. Παράλληλα θεσμοθετούνται χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις για την εγκατάσταση των υποδομών αυτών στην χώρα.
Ήδη από τα τέλη του περασμένου Αύγουστου ενεργοποιήθηκε το πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» μέσω του οποίου φυσικά και νομικά πρόσωπα μπορούν να επιδοτηθούν για την αγορά ή μακροχρόνια μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
Παράλληλα επιδοτείται η εγκατάσταση οικιακού σταθμού φόρτισης και η απόσυρση παλαιού οχήματος. Το πρόγραμμα θα βρίσκεται ενεργό μέχρι την απορρόφηση των διαθέσιμων κονδυλίων και φαίνεται πως αποδίδει καρπούς αφού μέχρι το Νοέμβρη του 2020 ταξινομήθηκε στην Ελλάδα 8πλάσιος αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019.
Παράλληλα η ανάπτυξη των σχετικών υποδομών στην Ελλάδα ενισχύεται μετά τη πρόσκληση του «Πράσινου Ταμείου» σε όλους τους δήμους της επικράτειας προκειμένου να καλύψει χρηματοδοτικά σταθμούς φόρτισης και θέσεις στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημοτικά σημεία. Ήδη έχουν προχωρήσει οι εγκρίσεις των αιτήσεων και πολύ σύντομα αναμένεται η υλοποίησή τους.
Δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε επιλεγμένες τοποθεσίες σε όλη την ελληνική επικράτεια έχει σχεδιάσει και η ΔΕΗ η οποία έχει ξεκινήσει την εγκατάστασή τους από το προηγούμενο έτος με στόχο την εγκατάσταση 1.000 φορτιστών μέχρι το 2023, αριθμός που μπορεί να φτάσει και τα 10.000 σημεία φόρτισης σε βάθος χρόνου. 
Η απάντηση στο ερώτημα του κατά πόσο η ηλεκτροκίνηση είναι τελικά η καλύτερη λύση για το περιβάλλον και την οικονομία είναι ξεκάθαρη. Καθώς ο τομέας των μεταφορών συμβάλλει σημαντικά στην ατμοσφαιρική ρύπανση, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ήμισυ των σημερινών παγκόσμιων εκπομπών, η ηλεκτροκίνηση έχει τη δυνατότητα να εξαλείψει αυτές τις ρυπογόνες εκπομπές μέσα στα επόμενα τριάντα χρόνια.
Με μια τέτοια βιώσιμη διαρθρωτική αλλαγή στον τομέα των μεταφορών θα υπάρξει τόνωση της οικονομίας, αφενός με την αύξηση της συνολικής προστιθέμενης αξίας της παγκόσμιας κατασκευής οχημάτων και αφετέρου με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η ηλεκτροκίνηση είναι ο πιο ευέλικτος και ενεργειακά αποδοτικός τρόπος για να απελευθερωθεί ο άνθρακας από την οικονομία και να ανασάνει με μεγαλύτερη ασφάλεια το περιβάλλον και ο άνθρωπος.

Άρθρο του Βασίλη Ζιώγου | Ηλεκτρολόγος Μηχανικος MSc | Founder της εταιρείας ZILLION | Αναδόχος των έργων “Προμήθεια, μεταφορά, τοποθέτηση, θέση σε λειτουργία και προγραμματισμένη συντήρηση 41 φορτιστών Ηλεκτρικών Οχημάτων ισχύος 1 x 22kW AC” για την ΔΕΗ και “Προμήθεια 3 σταθμών φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων” για το Δήμο Θεσσαλονίκης.