Την εδραίωσή της στη γηραιά ήπειρο και στην Ελλάδα επιδιώκει η κινεζική εταιρεία κατασκευής εμπορικών οχημάτων, ως επί το πλείστον ηλεκτρικών λεωφορείων, Yutong, η διοίκηση της οποίας ίδρυσε θυγατρική εταιρεία στη χώρα μας.
Ήδη στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κυκλοφορούν τα πρώτα -προς το παρόν δοκιμαστικά- ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής εταιρείας, η οποία στεγάζεται σε κτίριο ευέλικτων επαγγελματικών χώρων στην οδό Πατησίων και διαθέτει μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, σε σύνολο 250, της κινεζικής Yutong Βus αναμένεται να υποδεχτούν επιβάτες στην Αθήνα εντός του Μαΐου, ενισχύοντας τους στόλους του ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) και του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Πριν από την επίσημη κυκλοφορία τους έχει προηγηθεί ένα διάστημα 30 ημερών κατά το οποίο τα 38 λεωφορεία εκτελούν δοκιμαστικές διαδρομές στο κέντρο της πόλης χωρίς επιβάτες. Σε ό,τι αφορά τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου (CNG), αυτά αναμένεται να φτάσουν σταδιακά στην Αθήνα έως το 2025.
Δύο διαγωνισμοί σε εξέλιξη
Από την άλλη, ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΥ τρέχουν δύο διαγωνισμούς για τη μίσθωση οχημάτων, με εκείνον του ΟΑΣΑ να είναι πιο ώριμος, καθώς η σχετική σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εκτιμάται να έχει υπογραφεί εντός του Ιουνίου.
Το κόστος της ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ και αφορά την κάλυψη 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική με 211 νέα λεωφορεία για τα επόμενα οκτώ έτη. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία έξι εταιρειών ΚΤΕΛ (Κορίνθου, Άργους, Θήβας, Χανιών, Σαλαμίνας και Μαγνησίας) με δύο τουριστικά γραφεία (Smile του ομίλου Panolympia και Maroulte Travel), η οποία είχε υποβάλει και τη μοναδική προσφορά.
Ως γνωστόν το σχέδιο ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων έχει ξεκινήσει με μια σειρά από δημόσιους διαγωνισμούς και δράσεις, το 2019, με στόχο μέχρι το 2027 να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας 1.500 οχήματα νέας τεχνολογίας.
Ανανέωση του στόλου
Από αυτά, τα 951 προβλέπεται να ριχτούν στη μάχη για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού της πρωτεύουσας μέχρι το 2025, προερχόμενα τόσο από τον διαγωνισμό του υπουργείου Μεταφορών όσο και από τους διαγωνισμούς των ΟΑΣΑ και ΟΣΥ για την παροχή συγκοινωνιακού έργου από ιδιώτες.
Τα υπόλοιπα 550 θα προκύψουν από τον νέο διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί από το υπουργείο, οι όροι του οποίου αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα να βγουν σε δημόσια διαβούλευση.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 500 εκατ. ευρώ, κεφάλαια τα οποία θα ανακτηθούν για την υλοποίησή του, ενώ με βάση το χρονοδιάγραμμα ενδέχεται να ανακηρυχθεί ο πρώτος ανάδοχος σε κάποιο τμήμα του μεγάλου έργου εντός του 2025. Παράλληλα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου και του Υπερταμείου, μέσω των διαγωνισμών των ΟΑΣΑ και ΟΣΥ θα μισθωθούν 511 οχήματα, ενώ από τον διαγωνισμό του υπουργείου θα γίνει η προμήθεια 440 νέων οχημάτων.