Έτοιμος προς εμπορική λειτουργία είναι ο ζωτικής σημασίας διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας καθώς όπως αναφέρουν οι πληροφορίες η Ευρ. Επιτροπή άναψε το πράσινο φως για την πιστοποίηση της κοινοπραξίας ICGBD AD, που θα διαχειρίζεται τον IGB ως ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς. Οι προαναφερόμενες εξελίξεις εν μέσω της βαθιάς ενεργειακής κρίσης και των παιχνιδιών με τη στρόφιγγα των αγωγών αερίου που κάνει στην Ευρώπη ο Βλαντιμίρ Πούτιν αποτελούν ένα θετικό νέο ως προς τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της Γηραιάς Ηπείρου και συγκεκριμένα της Βαλκανικής περιοχής.
Μητσοτάκης και Πέτκοφ
Ο IGB θα συνδεθεί στην Κομοτηνή με τους αγωγούς TAP και το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μεταφέροντας σε πρώτη φάση φυσικό αέριο από τον Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία. Τον Σεπτέμβριο αναμένεται να είναι σε θέση να λειτουργήσει και η διασύνδεση με το ΕΣΦΑ για τη διακίνηση αερίου και από τη χώρα μας.
Την Παρασκευή 8 Ιουλίου θα βρεθούν στην Κομοτηνή οι πρωθυπουργοί Κυριάκος Μητσοτάκης και Κιρίλ Πετκόφ σε εκδήλωση που θα σηματοδοτήσει την εμπορική λειτουργία του αγωγού αλλά και τις προσπάθειες της Ε.Ε. για την απεξάρτηση των κρατών – μελών της από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Η πιστοποίηση και το έργο
Η απόφαση για την πιστοποίηση της ICGB AD εκδόθηκε την 1η Ιουλίου από τους Ρυθμιστές των δύο χωρών, ΡΑΕ και EWRC, έχοντας προηγηθεί η κοινοποίηση του σχεδίου στην Κομισιόν. Οι Βρυξέλλες ανταποκρίθηκαν σε χρόνο ρεκόρ για την νομικοτεχνική έγκριση με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο. Απομένουν για την εμπορική λειτουργία του IGB η έκδοση της άδειας λειτουργίας καθώς και διοικητικές πράξεις που θα διασφαλίζουν τη δομή της ICGB ως προς την ανεξαρτησία της.
Η κοινοπραξία που θα διαχειρίζεται τον αγωγό έχει συσταθεί εξ’ ημισείας από τη βουλγαρική BEH EAD και την IGI Poseidon (ΔΕΠΑ και Edison).
Ο αγωγός IGB, με μήκος 182 χλμ, θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora της Βουλγαρίας. Η δυναμικότητά του ανέρχεται ετησίως σε 3 δισ. κυβικά μέτρα, με δυνατότητα να αυξηθεί σε 5 δισ, με την πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 220 εκατ. ευρώ.

Γράφει ο Χρήστος Κολώνας – Πηγή: ot.gr