Σήμερα, μια μεγάλη κοινοπραξία που αποτελείται από 30 ευρωπαϊκούς φορείς συγκεντρώνεται στη Βαρκελώνη για την έναρξη του έργου FLOW, με στόχο την προώθηση της ηλεκτρικής κινητικότητας κατάλληλης για τον τελικό χρήστη, η οποία θα παρέχει παράλληλα οφέλη στο ενεργειακό σύστημα ολόκληρης της Ευρώπης.
Η πρωτοβουλία αυτή θα δοκιμάσει, θα επικυρώσει και θα ενισχύσει το λεγόμενο σύστημα Vehicle–to–X, με βάση το οποίο θα ανταλλάσσεται ενέργεια μεταξύ οχημάτων, κτιρίων και του δικτύου. Ενώ το Κοινοβούλιο της ΕΕ ψήφισε υπέρ της απαγόρευσης των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα έως το 2035, το FLOW θα παρέχει μια σταθερή βάση για την ενίσχυση της επερχόμενης μαζικής διείσδυσης των μεταφορών μέσω ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για ηλεκτρικά οχήματα προβλέπεται να αντιπροσωπεύει έως και το 6,5% της τελικής ευρωπαϊκής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030, με σχεδόν 60 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στον αστικό και τον αγροτικό τομέα αντιμετωπίζει διάφορες προκλήσεις, όπως η προσβασιμότητα σε κατάλληλες υποδομές φόρτισης ή το πως οι σημερινοί χρήστες εξακολουθούν να είναι συνηθισμένοι σε οχήματα καύσης. Το έργο θα επικεντρωθεί στην επίλυση των κύριων εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί κατά τη φόρτιση και τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και θα παρέχει λύσεις και εναλλακτικές προτάσεις για αυτές τις προκλήσεις.
Η CristinaCorchero, συντονίστρια της κοινοπραξίας, εξηγεί ότι: «Το έργο FLOW αντιπροσωπεύει μια μοναδική ευκαιρία να κατανοήσουμε καλύτερα τις δυνατότητες της ενεργειακής ευελιξίας όταν επιτύχουμε μια μαζική διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων». Τονίζει ότι «Αυτό θα καταστεί εφικτό χάρη στη σύμπραξη των δυνάμεων βασικών παραγόντων τόσο από τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας όσο και από τον τομέα της κινητικότητας».
Οι λύσεις που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου FLOW θα δώσουν απαντήσεις για την επικείμενη μαζική ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, από τους διαχειριστές συστημάτων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, τους διαχειριστές σημείων φόρτισης και τους παρόχους υπηρεσιών κινητικότητας έως τους κατασκευαστές υποδομών και τους τελικούς χρήστες. Κύριος στόχος είναι η επικύρωση και ο ποσοτικός προσδιορισμός των οφελών που συνδέονται με την ευελιξία φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, μετριάζοντας έτσι τα προβλήματα του δικτύου, προκειμένου να επιτευχθεί η απαλλαγή της ενέργειας από τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με παράλληλη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μοντέλο κινητικότητας.
Συνολικά θα δημιουργηθούν 5 χώροι επίδειξης για τον προσδιορισμό των επιπτώσεων σε διαφορετικά ενεργειακά συστήματα στην Τσεχική Δημοκρατία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, τη Δανία και την Ισπανία. Το έργο διευθύνεται από το Ινστιτούτο Ενεργειακής Έρευνας της Καταλονίας (IREC) και απαρτίζεται από μια διεπιστημονική ομάδα, στην οποία συμμετέχουν ακαδημαϊκοί εταίροι, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις από τον τομέα της ενέργειας και της κινητικότητας καθώς και μεγάλοι Ευρωπαϊκοί βιομηχανικοί οργανισμοί.
Η πολυεθνική εταιρεία ενέργειας Enel είναι εταίρος του έργου μέσω ορισμένων βασικών θυγατρικών της εταιρειών. Η Enel Grids θα φέρει στην κοινοπραξία την παγκόσμια εμπειρία του Ομίλου ως του μεγαλύτερου φορέα εκμετάλλευσης ιδιωτικών δικτύων διανομής στον κόσμο με βάση τον αριθμό των τελικών χρηστών, αξιοποιώντας επίσης τη συμμετοχή του e-distribuzione και του e-distribución στις ιταλικές και ισπανικές επιδείξεις αντίστοιχα.
Η Enel Grids θα επικυρώσει την ενοποίηση του συστήματος στα Eργαστήρια Eυελιξίας Enel (Enel Flexibility Labs), χρησιμοποιώντας τεχνολογίες έξυπνων δικτύων της θυγατρικής της εταιρείας Gridspertise. Η EnelXWay, η εταιρεία του ομίλου Enel που είναι πλήρως αφιερωμένη στην ηλεκτρική κινητικότητα, μαζί με την EndesaXWay, την Ισπανική εταιρεία ηλεκτρικής κινητικότητας του ομίλου Enel, ως πάροχοι της υποδομής φόρτισης, της έξυπνης φόρτισης και των πλατφορμών συγκέντρωσης, θα ηγηθούν του πακέτου εργασίας «Ανάπτυξη και αξιολόγηση σε μεγάλης κλίμακας παρουσιάσεις», το οποίο περιλαμβάνει τις Ιταλικές, Ισπανικές και Δανέζικες επιδείξεις/παρουσιάσεις.
Η EnelXWay θα συμμετάσχει στην αρχιτεκτονική, την ανάπτυξη, τη δοκιμή και την επικύρωση του ιταλικού demo στη Ρώμη, ενώ η EndesaXWay θα συμβάλει στην ανάπτυξη του Iσπανικού demo στο νησί της Μινόρκα. Η Enel X, η εταιρεία προηγμένων λύσεων ενεργειακού εφοδιασμού και απόδοσης του Ομίλου Enel, θα συμμετάσχει στην ανάπτυξη του Iταλικού demo με συγκεκριμένες λύσεις ευελιξίας, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της για συγκέντρωση και πρόσβαση στην αγορά, επιτρέποντας έτσι στα ηλεκτρικά οχήματα που είναι συνδεδεμένα με τους φορτιστές να παρέχουν υπηρεσίες ευελιξίας στο δίκτυο.
Τα ηλεκτρικά οχήματα θα αλλάξουν τα δεδομένα όταν αναπτυχθούν οι πλήρεις δυνατότητες ανταλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας με το δίκτυο. Η δοκιμή των ενεργειακών ροών και των μεθόδων οδήγησης πραγματικών χρηστών σε πραγματικά δίκτυα είναι το κλειδί για την επίτευξη αυτού του στόχου ενώ παράλληλα, τα αποτελέσματα αυτού του πρωτοποριακού έργου θα τροφοδοτήσουν πολιτικές και θα αναδείξουν βέλτιστες πρακτικές. Απώτερος στόχος του έργου FLOW είναι να αποτελέσει η ηλεκτρική κινητικότητα τη βάση των ευρωπαϊκών μεταφορών.
Περισσότερα για το έργο FLOW
Το FLOW είναι ένα έργο διάρκειας 4 ετών που πλαισιώνεται από τη σύμπραξη 2Zero («Προς τις οδικές μεταφορές μηδενικών εκπομπών»). Χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα-πλαίσιο «Ορίζων Ευρώπη», συνολικού προϋπολογισμού περίπου 10 εκατομμυρίων ευρώ. Η κοινοπραξία συγκεντρώνει εξέχοντες ευρωπαϊκούς παράγοντες που εργάζονται στον τομέα της ηλεκτρικής κινητικότητας στο πλαίσιο μιας πολυτομεακής συνεργατικής προσέγγισης.
Η ομάδα περιλαμβάνει διάφορες εταιρείες που ασχολούνται με τη μετάβαση στην κινητικότητα. Ξεκινώντας από καινοτόμες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ηγέτες στον τομέα των υποδομών φόρτισης (Heliox), εταιρείες διαχείρισης εκμετάλλευσης και καινοτομίας (R2M Solution) καθώς και υπηρεσίες διαχείρισης σημείων φόρτισης και συγκέντρωσης (Spirii).
Η ομάδα περιλαμβάνει επίσης μεγάλες αναγνωρισμένες επιχειρήσεις με πρωταγωνιστικές θέσεις στην αγορά, οι οποίες διαθέτουν λύσεις αιχμής στα χαρτοφυλάκιά τους. Το group αυτό περιλαμβάνει έναν παγκόσμιο διαχειριστή υποδομών και δικτύων (Enel Grids), διαχειριστές συστημάτων διανομής (Areti, e-distribución και e-distribuzione), έναν διαχειριστή συστήματος μεταφοράς (Terna Spa), μια εταιρεία διαχείρισης ενέργειας (Eaton), διάφορους παρόχους τεχνολογίας υποδομών φόρτισης, διαχειριστές σημείων φόρτισης, παρόχους υπηρεσιών κινητικότητας και παρόχους υπηρεσιών έξυπνης φόρτισης (Enel X Way, Endesa X Way), φορείς συγκέντρωσης (Enel X, Acea Energia), μια εταιρεία τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών (Engineering Ingegneria Informatica) και μια εμβληματική αυτοκινητοβιομηχανία (BMW).
Στην κοινοπραξία υπάρχει ισχυρή ακαδημαϊκή συμμετοχή από ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια που θα επικεντρωθούν σε λύσεις για τη βέλτιστη διαμόρφωση, τον έλεγχο και τη λειτουργία των φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων (IREC, RSE, RWTH Aachen University), επιτρέποντάς τους να παρέχουν υπηρεσίες ευελιξίας στο δίκτυο, διαλειτουργικότητα και εναρμόνιση πρωτοκόλλων και τυποποίησης (DTU, Πανεπιστήμιο Maynooth), επενδυτικό σχεδιασμό και αξιολόγηση πολλαπλών κριτηρίων (University College Dublin, TU Delft), καθώς και συμμετοχή και ικανοποίηση των χρηστών (TU Chemnitz). Η κοινοπραξία αξιοποιεί τα δίκτυα βιομηχανικών ενώσεων στην προοπτική της ηλεκτροκίνησης (AVERE) και του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας (E.DSO).
Το έργο FLOW χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (συμφωνία επιχορήγησης αριθ. 101056730). Ωστόσο, οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι μόνο του ή των συγγραφέων του παρόντος κειμένου και δεν αντικατοπτρίζουν απαραίτητα εκείνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε η χορηγούσα αρχή μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνες γι’ αυτές.