Σύμφωνα με τον Νόμο 4710/2020, που προωθεί την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, είναι πλέον υποχρεωτική η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σε ορισμένες κατηγορίες υφιστάμενων κτιρίων. Η νέα αυτή ρύθμιση, που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αφορά κυρίως εμπορικά κέντρα, δημόσια κτίρια και ιδιωτικές εγκαταστάσεις με συγκεκριμένη χρήση.
Σύμφωνα με τον νόμο, τα κτίρια με χρήση εμπορική, βιομηχανική, γραφειακή ή τουριστική και συνολική επιφάνεια άνω των 250 τετραγωνικών μέτρων είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ειδικά για τα κτίρια με χρήση κατοικίας, ο νόμος προβλέπει ότι τα νέα και ανακαινιζόμενα κτίρια θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές για μελλοντική εγκατάσταση φορτιστών, κάτι που ισχύει επίσης και για τα κτίρια μικτής χρήσης.
Η νομοθεσία επίσης υποχρεώνει τα κτίρια να διασφαλίσουν τη δυνατότητα φόρτισης μέσω της εγκατάστασης ηλεκτρολογικής υποδομής, όπως αγωγούς και συνδέσεις, προκειμένου να είναι δυνατή η μελλοντική τοποθέτηση σταθμών φόρτισης. Σε πολυκατοικίες και συγκροτήματα κατοικιών, η απόφαση για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης προϋποθέτει έγκριση από τη γενική συνέλευση των ιδιοκτητών και περιλαμβάνει καθορισμένες διαδικασίες χρηματοδότησης και τεχνικές προδιαγραφές.
Το σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης ενισχύεται από επιδοτήσεις και προγράμματα χρηματοδότησης, όπως το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που παρέχει κίνητρα για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης σε κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους. Στόχος της ελληνικής νομοθεσίας είναι να δημιουργηθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να διευκολυνθεί η χρήση ηλεκτροκίνητων μέσων και να επιτευχθεί ο στόχος για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) σε υφιστάμενα κτίρια στην Ελλάδα διέπεται από συγκεκριμένες πολεοδομικές διαδικασίες, οι οποίες διαφοροποιούνται ανάλογα με την ανάγκη εγκατάστασης νέου μετασχηματιστή μέσης/χαμηλής τάσης (ΜΤ/ΧΤ).
Σύμφωνα με το Άρθρο 24 του Ν.4710/2020 ισχύουν τα εξής:
A) Εγκατάσταση χωρίς νέο μετασχηματιστή (Μ/Σ) ΜΤ/ΧΤ:
Όταν η εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης δεν απαιτεί την προσθήκη νέου μετασχηματιστή στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, δεν απαιτείται έκδοση οικοδομικής άδειας ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, απαιτείται όμως η έκδοση Βεβαίωσης Άρθρου 30.
Η διαδικασία περιλαμβάνει:
  1. Μελέτη ηλεκτρολογικής εγκατάστασης: Εκπονείται μελέτη από ηλεκτρολόγο μηχανικό για την προσαρμογή της υπάρχουσας εγκατάστασης και την κάλυψη των απαιτήσεων του σταθμού φόρτισης, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεαστεί η ασφάλεια και η ομαλή λειτουργία της υπόλοιπης εγκατάστασης.
  2. Έκδοση Βεβαίωσης Άρθρου 30: Η βεβαίωση αυτή εκδίδεται από μηχανικό και επιβεβαιώνει ότι η εγκατάσταση συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές και ότι δεν απαιτείται οικοδομική άδεια ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, καθώς δεν περιλαμβάνει νέα προσθήκη ή μετατροπή υποδομών.
  3. Διαδικασίες ελέγχου: Διενεργούνται έλεγχοι για την επιβεβαίωση της σωστής εγκατάστασης και των προδιαγραφών του σταθμού φόρτισης, σύμφωνα με τους κανονισμούς ασφάλειας και λειτουργίας.
  4. Ενημέρωση αρμοδίων φορέων/ΔΕΔΔΗΕ: Ο υπεύθυνος μηχανικός υποβάλλει αίτηση στον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), ενημερώνοντας για την εγκατάσταση. Η αίτηση προς τον ΔΕΔΔΗΕ κοινοποιείται και στον διαχειριστή του κτιρίου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, απαιτείται ενημέρωση της αρμόδιας υπηρεσίας για την εγκατάσταση του σταθμού, κυρίως αν βρίσκεται σε δημόσιους ή κοινόχρηστους χώρους.
  5. Δοκιμές λειτουργίας: Πραγματοποιούνται τελικές δοκιμές για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σταθμού και της ασφάλειας της εγκατάστασης.
  6. Καταχώριση στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου: Μετά την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου, τα σχετικά έγγραφα καταχωρίζονται στον φάκελο της ταυτότητας μέσω του συστήματος e-adeies.
B) Εγκατάσταση με νέο μετασχηματιστή (Μ/Σ) ΜΤ/ΧΤ:
Εάν η εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης απαιτεί την προσθήκη νέου μετασχηματιστή στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, απαιτείται έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας.
Η διαδικασία περιλαμβάνει:
  1. Μελέτη ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και διαστασιολόγηση μετασχηματιστή: Εκπονείται μελέτη από ηλεκτρολόγο μηχανικό, η οποία περιλαμβάνει τον υπολογισμό της απαιτούμενης ισχύος και την επιλογή του κατάλληλου μετασχηματιστή. Η μελέτη αυτή πρέπει να διασφαλίζει την ασφάλεια και την ομαλή λειτουργία του νέου εξοπλισμού στην εγκατάσταση.
  2. Έκδοση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας: Ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός υποβάλλει αίτηση μέσω του συστήματος e-adeies για έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, συνοδευόμενη από τις απαραίτητες μελέτες, τεχνικές περιγραφές, σχέδια και τη δήλωση Υπεύθυνου Ηλεκτρολόγου Εγκαταστάτη (Υ.Δ.Ε.).
  3. Κοινοποίηση στον διαχειριστή του κτιρίου: Αντίγραφο της αίτησης κοινοποιείται στον διαχειριστή του κτιρίου.
  4. Εγκατάσταση και έλεγχος του μετασχηματιστή: Ο νέος μετασχηματιστής εγκαθίσταται από εξειδικευμένο συνεργείο και ακολουθούν έλεγχοι για να διασφαλιστεί ότι λειτουργεί σωστά και πληροί τα κριτήρια ασφάλειας και αποτελεσματικότητας.
  5. Διασύνδεση με τον σταθμό φόρτισης: Η εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης ολοκληρώνεται με τη σύνδεσή του στον νέο μετασχηματιστή, ώστε να εξασφαλιστεί η απαραίτητη ισχύς για την αποτελεσματική φόρτιση.
  6. Τελικές δοκιμές και πιστοποίηση: Πραγματοποιούνται δοκιμές για την επιβεβαίωση της ορθής λειτουργίας του σταθμού και του μετασχηματιστή, καθώς και της τήρησης όλων των προδιαγραφών ασφάλειας.
  7. Καταχώριση στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου: Μετά την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου, τα σχετικά έγγραφα ενσωματώνονται στον φάκελο της ταυτότητας μέσω του συστήματος e-adeies.
Η εγκατάσταση σταθμού φόρτισης με νέο μετασχηματιστή απαιτεί ειδική αδειοδότηση και συμμόρφωση με συγκεκριμένα πρότυπα και ελέγχους, καθώς και την έκδοση όλων των απαιτούμενων αδειών για τη νόμιμη λειτουργία της εγκατάστασης.

Άρθρο της Ζωής Ανδρικάκη | Πολιτικού Μηχανικού | Εταιρεία Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί | Τομέας Μελετών και Αδειοδοτήσεων Ιδιωτικών Έργων