Στο ναδίρ βρίσκονται οι επενδύσεις στον εξορυκτικό κλάδο, με στελέχη της αγοράς να είναι απαισιόδοξα σε ότι αφορά το μέλλον και να αναφέρουν πως το ανταγωνιστικό κόστος στη χώρα μας είναι πολύ μεγάλο σε σχέση με άλλες χώρες, όπως η Τουρκία. Μάλιστα τονίζουν πως από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν έχουν κατευθυνθεί πόροι σε επενδύσεις.
Γενικότερα, το ζήτημα της χρηματοδότησης αποτελεί πολύ μεγάλο αγκάθι για τις επενδύσεις. Επομένως, δεν αρκεί να γίνουν παρεμβάσεις μόνο στο ρυθμιστικό πλαίσιο. Να σημειωθεί δε ότι η Ευρώπη έχει στρέψει το ενδιαφέρον της προς τις κρίσιμες πρώτες ύλες και ανταγωνίζεται τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Ζωτικής σημασίας ο χαλκός για την πράσινη μετάβαση
Σε έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας(Global Critical Minerals Outlook 2024) επισημαίνεται πως ο χαλκός είναι το μόνο κρίσιμο ορυκτό που υπάρχει σε όλες τις σημαντικές τεχνολογίες καθαρής ενέργειας.
Ως εκ τούτου, η ασφάλεια εφοδιασμού με χαλκό είναι υψίστης σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση. Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ζήτηση χαλκού από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να παρουσιάσει τη μεγαλύτερη αύξηση ζήτησης. Θα αυξηθεί περισσότερο από δώδεκα φορές μέχρι το 2050 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οργανισμού. Εκτιμάται ακόμη, πως ο επιταχυνόμενος ρυθμός της ενεργειακής μετάβασης θα ενισχύσει σημαντικά τη ζήτηση ορυκτών και στα τρία σενάρια.
Χαλκός και αλουμίνιο στηρίζουν τα δίκτυα
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η επιτάχυνση της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας απαιτεί τονεκσυγχρονισμό των δικτύων διανομής και τη δημιουργία νέων διαδρόμων μεταφοράς για τη σύνδεση των ανανεώσιμων πηγών που βρίσκονται μακριά από τα κέντρα ζήτησης, όπως οι πόλεις και οι βιομηχανικές περιοχές. Περίπου 3.000 GW έργων ανανεώσιμης ενέργειας περιμένουν στην «ουρά» για να συνδεθούν στο δίκτυο.
«Λόγω της γερασμένης υποδομής και του υψηλού μεριδίου των μεταβλητών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο σύστημα σε όλο τον κόσμο, η επίτευξη των εθνικών στόχων σημαίνει επίσης την προσθήκη ή την ανακαίνιση συνολικά πάνω από 80 εκατομμύρια χιλιόμετρα δικτύων μέχρι το 2040, που ισοδυναμεί με το σύνολο του υφιστάμενου παγκόσμιου δικτύου», αναφέρει ο Οργανισμός.