Την Πέμπτη, το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε στοχευμένη αλλαγή στα πρότυπα επιδόσεων εκπομπών CO₂ για νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά. Με 458 ψήφους υπέρ, 101 κατά και 14 αποχές, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν την πρόταση της Επιτροπής για τη στήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών αλλαγών και του αυξανόμενου ανταγωνισμού.
Η εγκριθείσα αλλαγή παρέχει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων τη δυνατότητα να αξιολογείται η συμμόρφωση τους με τους στόχους εκπομπών για τα έτη 2025, 2026 και 2027 με βάση τον μέσο όρο των επιδόσεών τους για την τριετία και όχι σε ετήσια βάση. Η προσέγγιση αυτή θα τους επιτρέψει να αντισταθμίσουν τυχόν πλεονάζουσες ετήσιες εκπομπές στην αρχή της περιόδου με υπέρβαση των σχετικών στόχων προς το τέλος της.
Οι ισχύοντες κανόνες θέτουν ετήσιους στόχους, οι οποίοι καλύπτουν πενταετείς περιόδους, για τη μείωση των μέσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά στο σύνολο των οχημάτων στην ΕΕ. Από το 2025 και μέχρι το 2029, θα εφαρμόζεται ετήσιος στόχος μείωσης των εκπομπών CO² κατά 15% σε σύγκριση με τις τιμές του 2021.
Επόμενα βήματα
Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν την Τρίτη να χρησιμοποιήσουν τη διαδικασία κατεπείγοντος προς επιτάχυνση της επεξεργασίας και της έγκρισής του σχετικού κειμένου. Για να τεθεί σε ισχύ, το σχέδιο νόμου απαιτεί απλώς τελική έγκριση από το Συμβούλιο, το οποίο ενέκρινε το ίδιο κείμενο στις 7 Μαΐου 2025.
Σχετικές πληροφορίες
Η πρόταση αποτελεί μέρος του σχεδίου βιομηχανικής δράσης της Επιτροπής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, το οποίο ανακοινώθηκε στις 5 Μαρτίου 2025. Είχε προηγηθεί ο στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, που είχε δρομολογηθεί από την πρόεδρο της Επιτροπής Ursula von der Leyen στις 30 Ιανουαρίου 2025 και είχε βασιστεί στα συμπεράσματα μιας ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης και σε συζητήσεις με τη βιομηχανία και άλλους φορείς για την αντιμετώπιση των πλέον πιεστικών προκλήσεων του τομέα.