Με τους ευρωπαίους παραγωγούς μπαταριών να βυθίζονται όλο και περισσότερο σε κρίση, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται στην κινεζική βιομηχανία. Η Stellantis, ο όμιλος των Fiat, Jeep, και Peugeot, ανακοίνωσε μία συνεργασία με τον κινεζικό κολοσσό CATL για την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών λιθίου στη Σαραγόσα της Ισπανίας.
Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο με μερίδιο που ξεπέρασε το 38% της αγοράς στο πρώτο εξάμηνο του 2024, ανακοίνωσε πως θα λειτουργήσει μία νέα γραμμή παραγωγής στη Σαραγόσα εντός του 2026, σε συνεργασία με τη Stellantis. Αυτό θα είναι το τρίτο εργοστάσιο της CATL επί ευρωπαϊκού εδάφους, με τα άλλα δύο να εδρεύουν σε Γερμανία και Ουγγαρία. Η ισπανική υποδομή θα ελέγχεται 50/50 από την CATL και τη Stellantis, ενώ θα επιτρέπει στην κινεζική εταιρεία να προσπερνά τα όποια εμπορικά μέτρα λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγου χάρη την επιβολή δασμών. Πέραν της Ευρώπης, η CATL ερευνά και αντίστοιχες συνεργασίες επί αμερικανικού εδάφους, με τις Ford και Tesla να αποτελούν τους εταίρους της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. 
Από την άλλη πλευρά, η ανακοίνωση αυτής της συνεργασίας αποτελεί ένα από τα σπάνια θετικά νέα για τη Stellantis τις τελευταίες εβδομάδες. Ο μεταφορικός όμιλος έχει βρεθεί αντιμέτωπος με σοβαρά ζητήματα στα ανώτερα κλιμάκια της διοίκησης, ενώ πλήττεται και από τα ευρύτερα προβλήματα του κλάδου, όπως η χαμηλή ζήτηση σε ΕΕ και ΗΠΑ. Πρόσφατα, η Stellantis είχε επιτύχει μία συμφωνία αδειοδότησης αξίας 1,5 δις ευρώ με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Leapmotor, προκειμένου να κατασκευάζει και να πουλά τα οχήματά της εκτός Κίνας, με τη Leapmotor να αξιοποιεί τα ευρωπαϊκά εργοστάσια της Stellantis για να αποφύγει τους δασμούς.
Οι αντιδράσεις για την εν λόγω συμφωνία ήταν τουλάχιστον ανάμεικτες. Η συμφωνία θεωρείται μεγάλη επιτυχία στην Ισπανία, τόσο από την αριστερή κεντρική κυβέρνηση, όσο και από τη δεξιά τοπική αυτοδιοίκηση. Η επιστροφή των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ισπανία αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την εγχώρια πολιτική ηγεσία.
Από την άλλη πλευρά, η προτίμηση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών για τους κινέζους κατασκευαστές μπαταριών αποδεικνύει για πολλοστή φορά την αποτυχημένη στρατηγική της ΕΕ. Εξάλλου, την ίδια ώρα που οι κινεζικές επιχειρήσεις επεκτείνονται δυναμικά στην Ευρώπη, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, όπως η πολυσυζητημένη Northvolt βρίσκονται στα όρια της διάλυσης.
Αμφίσημη παραμένει η στάση της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία είχε πρόσφατα προειδοποιήσει τις κινεζικές εταιρείες που σχετίζονται με τον κλάδο να μην διευρύνουν την έκθεσή τους στην ευρωπαϊκή αγορά, με αφορμή τους δασμούς της ΕΕ εναντίον των κινεζικών EVs. Ωστόσο, οι μεγάλοι παίκτες όπως η BYD και η CATL εμφανίζονται αποφασισμένοι να πάρουν το ρίσκο της μεταφοράς ορισμένων γραμμών παραγωγής στην Ευρώπη, γνωρίζοντας πως παρά τη σημερινή ύφεση, οι δυνατότητες ανάπτυξης παραμένουν εξαιρετικά υψηλές μεσοπρόθεσμα.