Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η μελέτη (CorridorStudy) για τον Διάδρομο Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEEHyC) από τον ΔΕΣΦΑ κι άλλους 7 κορυφαίους διαχειριστές της Ευρώπης που συνεργάζονται για αυτή τη στρατηγική πρωτοβουλία, η οποία ξεκίνησε στις αρχές του 2024 και αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στο μέλλον του υδρογόνου στην Ευρώπη.
Ο Διάδρομος Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μήκους 3.132 χιλιομέτρων, θα συνδέει κέντρα παραγωγής υδρογόνου στις χώρες των Βαλκανίων και ενδεχομένως σε περιοχές της Βόρειας Αφρικής, της Εγγύς και Μέσης Ανατολής με ομάδες υψηλής ζήτησης στη Νότια και Κεντρική Ευρώπη, κυρίως στη Νότια Γερμανία. Έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2029, με αρχική μεταφορική ικανότητα 80 GWh/ημέρα (3,3 Gwh/h).
Το σχέδιο για τον Διάδρομο Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEEHyC) αποτελεί στρατηγική απάντηση στην αυξανόμενη ζήτηση υδρογόνου στην Ευρώπη και είναι μια κρίσιμη υποδομή για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας υδρογόνου. Αποτελεί βασικό στοιχείο της στρατηγικής REPowerEU και ευθυγραμμίζεται με το όραμα της Ευρωπαϊκής Βασικής Οδού Υδρογόνου ως ενός από τους πέντε βασικούς διαδρόμους μεταφοράς υδρογόνου.
Η πρωτοβουλία ανταποκρίνεται στη σημαντική αναμενόμενη ζήτηση για υδρογόνο στη Γερμανία, η οποία αναμένεται να φτάσει τις 130 TWh έως το 2030 και πάνω από 500 TWh έως το 2050. Ο διάδρομος θα έχει αρχική μεταφορική ικανότητα 80 GWh/ημέρα (3,3 GWh/h) και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2029.
Το έργο συνδυάζει την κατασκευή νέων αγωγών υδρογόνου με τη μετατροπή υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου ώστε να είναι συμβατές με το υδρογόνο.
Ο διάδρομος θα αποτελείται κυρίως από νεόδμητους αγωγούς υδρογόνου, που θα συμπληρώνονται από αναδιαμορφωμένες υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου. Η συνολική κεφαλαιουχική δαπάνη για τον διάδρομο εκτιμάται σε 6.792 εκατομμύρια ευρώ (± 26%), ποσό που βρίσκεται στο κατώτερο άκρο του εύρους CAPEX σύμφωνα με το σημείο αναφοράς EHB (European Hydrogen Backbone).
Το έργο SEEHyC υλοποιείται από τον ΔΕΣΦΑ, την Bulgartransgaz (Βουλγαρία), την Transgaz (Ρουμανία), την FGSZ (Ουγγαρία), την EUSTREAM (Σλοβακία), την NET4GAS (Τσεχική Δημοκρατία), την OGE και την naTranDeutschland (Γερμανία).
Όλοι οι εταίροι έχουν υποβάλει αίτηση για την αναγνώριση του καθεστώτος Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) για τα έργα τους, ώστε να εξασφαλίσουν την απαραίτητη υποστήριξη για την εφαρμογή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.