Η αγορά ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα μπαίνει σε νέα φάση, καθώς μέσα στον Ιούλιο αναμένεται να ανοίξει ο τέταρτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», φέρνοντας νέα δεδομένα για χιλιάδες καταναλωτές και επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στόχος είναι η καταβολή των επιδοτήσεων να γίνεται εντός διμήνου από την αίτηση, ενώ η έναρξη του νέου κύκλου «Κινούμαι Ηλεκτρικά IV» τοποθετείται έως τις15 Ιουλίου 2025, με τη δημοσίευση της σχετικής ΚΥΑ και την επαναλειτουργία της πλατφόρμας.
Το νέο πρόγραμμα έρχεται σε μια συγκυρία έντονης ανόδου της ηλεκτροκίνησης με τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια. Αν και το μερίδιο παραμένει σε μονοψήφια επίπεδα, ο στόλος έχει διπλασιαστεί ετησίως. Το 2019 κυκλοφορούσαν μόλις 190 ηλεκτρικά οχήματα, το 2022 ο αριθμός ξεπέρασε τα 6.130, ενώ το 2024 έφτασε στα 21.216. Μόλις το πρώτο πεντάμηνο του 2025 τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν ήδη φτάσει τα 24.274.
Παράλληλα, οιδημόσιοι σταθμοί φόρτισηςέχουν αυξηθεί από 73 το 2019 σε περίπου 7.639 το 2024, δείγμα της δυναμικής ανάπτυξης του δικτύου φόρτισης. Σύμφωνα με πρόσφατες καταγραφές, πλέον υπάρχουν πάνω από 7.950 σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα, ξεπερνώντας αριθμητικά ακόμα και τα πρατήρια καυσίμων, τα οποία φτάνουν τα 4.685.
Ωστόσο, η ανάπτυξη δεν είναι ομοιόμορφη: οιταχυφορτιστέςυψηλής ισχύος (DC) εξακολουθούν να είναι λίγοι, ειδικά σε εθνικούς δρόμους και νησιά, με επίκεντρο την ανάγκη ενίσχυσης του «Φορτίζω Παντού», με κρατική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για δημόσιους σταθμούς φόρτισης.
Τα κρατικά προγράμματα επιδότησης παραμένουν ο βασικός μοχλός που ωθεί την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα σε τροχιά ανάπτυξης. Ο προηγούμενος κύκλος, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά III», με προϋπολογισμό 44 εκατ.€, διήρκεσεέωςτις 30 Ιουνίου, προσφέρονταςενισχύσεις σε φυσικά και νομικά πρόσωπα. Συνολικά, μέσω του προγράμματος επιδοτήθηκαν πάνω από 24.000 ηλεκτρικά οχήματα, σκούτερ, micro‑cars και ποδήλατα, με συνολικό ύψος ενισχύσεων που ξεπέρασε τα 83 εκατ. €.
Πλέον, όλα τα βλέμματα στρέφονται στον νέο κύκλο «Κινούμαι Ηλεκτρικά IV», ο οποίος αναμένεται να ανοίξει εντός του Ιουλίου και φέρνει διαφοροποιήσεις τόσο στο ύψος των ενισχύσεων όσο και στο προφίλ των δικαιούχων. Η βασική επιδότηση για την αγορά νέου, αμιγώς ηλεκτρικού Ι.Χ. φτάνει έως τα 3.000€, μεεπιπλέον 1.500€γιατηναπόσυρσηπαλαιούοχήματος. Παραμένει σταθερό το ανώτατο όριο καθαρής αξίας (προ ΦΠΑ) στα 50.000 €, γεγονός που καθιστά επιλέξιμα πολλά οχήματα μεσαίας κατηγορίας, όπως το Fiat 500e ή το Peugeot e‑208, αποκλείοντας όμως πιο ακριβά μοντέλα όπως το Tesla Model Y ή το BMW iX1.
Το πρόγραμμα προσφέρει επίσης μπόνους για ευάλωτες και ειδικές ομάδες πληθυσμού: 1.000€επιπλέονγιαάτομαμεαναπηρία, 500€γιανέουςέως 29 ετών, 1.000€γιαπολύτεκνεςοικογένειεςκαιαντίστοιχομπόνουςγιαεπιχειρήσεις σε νησιά. Η ενίσχυση επεκτείνεται και σε ηλεκτρικά φορτηγάκια έως 3,5 τόνους, microcars, ηλεκτρικά ποδήλατα και αμαξίδια ΑμεΑ – όχι όμως σε ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία εξαιρούνται από τον νέο κύκλο. Παράλληλα, διατηρείταιηεπιδότησηγιατηναγοράέξυπνουφορτιστή, με ποσό έως 400€, ενισχύονταςτιςοικιακέςκαιεπαγγελματικέςυποδομέςφόρτισης. Αξίζει να σημειωθεί πως για πρώτη φορά επιδοτείται και η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επίδειξης (test drive) από επίσημες αντιπροσωπείες, δίνοντας ώθηση και στη δευτερογενή εμπορική κυκλοφορία.
Το επόμενο διάστημα θεωρείται κομβικό. Η πλατφόρμαkinoumeilektrika.gov.grαναμένεται να δεχτεί σύντομα νέες αιτήσεις, με τους ενδιαφερόμενους να καλούνται να συγκεντρώσουν από νωρίς τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τιμολόγια και παραστατικά αγοράς. Η έγκαιρη υποβολή μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική, καθώς η ζήτηση για τα νέα κίνητρα αναμένεται αυξημένη, και τα διαθέσιμα κονδύλια περιορισμένα.