Μετ’ εμποδίων και η δεύτερη απόπειρα πώλησης του ΔΕΣΦΑ

Με καθυστερήσεις που καθιστούν αδύνατη την επίτευξη του μνημονιακού στόχου για ολοκλήρωση της διαδικασίας στο τέλος του 2017 προχωρεί ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Η εκκίνηση του νέου εγχειρήματος ιδιωτικοποίησης, που φάνηκε με την κατ’ αρχήν εκδήλωση ενδιαφέροντος από έξι ευρωπαϊκά επενδυτικά σχήματα, ανακόπηκε στη φάση κατάρτισης της λίστας όσων προκρίνονται για την επόμενη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.

Έτσι, ενώ η φάση της προεπιλογής με βάση την προκήρυξη έπρεπε να ολοκληρωθεί στις 26 Ιουλίου, μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει καταφέρει να καταρτίσει τη short list, κι αυτό γιατί τα τυπικά κριτήρια αξιολόγησης που θέτει η προκήρυξη αφήνουν απέξω τους τέσσερις από τους έξι υποψηφίους επενδυτές, περιορίζοντας σημαντικά τον ανταγωνισμό ως προς το τίμημα που μπορούν να εισπράξουν οι δύο μέτοχοι, δηλαδή το Δημόσιο, που διαθέτει μέσω του διαγωνισμού προς πώληση το 31%, και τα ΕΛΠΕ, που διαθέτουν το 35% που κατέχουν στον ΔΕΣΦΑ.

Τα τέλη που εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ από τρίτους για τη χρήση του δικτύου φυσικού αερίου και των εγκαταστάσεων του σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, όπως και ο τρόπος που θα ανακτηθούν τα 320 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν σε έσοδα παρελθόντων ετών, βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους υποψήφιους επενδυτές.

Η κατάσταση με τη δυστοκία που παρατηρείται στην κατάρτιση της short list των υποψηφίων επενδυτών για την επόμενη φάση του διαγωνισμού έχει ως εξής: Όσοι μπορούν να προκριθούν, σύμφωνα με την προκήρυξη, πρέπει να πληρούν τα χαρακτηριστικά του πιστοποιημένου διαχειριστή δικτύου, ιδιοκτησιακά διαχωρισμένου, όπως προβλέπει το ευρωπαϊκό ενεργειακό πλαίσιο.

Αυτό το κριτήριο πληρούν μόνο δύο επενδυτικά σχήματα: η κοινοπραξία της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie, και η ισπανική Regasificadora del Noroeste SA. Τα μέλη της γαλλορουμανικής κοινοπραξίας GRTgaz Transgaz δεν πληρούν αυτό το κριτήριο, καθώς είναι πιστοποιημένοι διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου αλλά όχι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένοι.

Η κοινοπραξία μπορεί να περάσει στην επόμενη φάση, και στο ΤΑΙΠΕΔ διατυπώνονται σχετικές εισηγήσεις, ωστόσο κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε προσφυγές από αυτούς που θα αποκλεισθούν. Αντίστοιχες εισηγήσεις διατυπώνονται και για την πρόκριση της αυστραλιανής εταιρείας Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited.

Αυτές οι δύο υποψηφιότητες δυσκολεύουν τις αποφάσεις για την κατάρτιση της short list, αφού οι άλλες μη ευρωπαϊκής προελεύσεως, η καταριανή Powerglobe και η αμερικανική Integrated Uility Services (INTUS), θεωρούνται οριστικά αποκλεισμένες.

Για τα τέλη χρήσης δικτύου υπάρχουν δύο θέματα προς διευθέτηση. Το πρώτο αφορά στην ανάκτηση εσόδων 320 εκατ. ευρώ από παρελθόντα έτη, που με νομοθετική ρύθμιση ο ΔΕΣΦΑ πρέπει να εισπράξει σε 20 έτη με επιτόκιο 5%. Οι επενδυτές έχουν ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ σαφές χρονοδιάγραμμα ανάκτησης σε ετήσια βάση. Η ΡΑΕ έχει αναλάβει το έργο και θα παραδώσει το σχέδιο έως τα τέλη Οκτωβρίου.

Το δεύτερο θέμα αφορά στα τέλη χρήσης, με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές να ζητάνε από τώρα ρύθμιση για την περίοδο 2019 – 2022. Η αβεβαιότητα για τους επενδυτές συνδέεται με την απόδοση κεφαλαίων, που αποτελεί βασική παράμετρο καθορισμού των τελών. Η απόδοση κινείται στα υψηλά επίπεδα 9,22%, αφού, όταν ορίστηκε η ΡΑΕ, έλαβε υπ’ όψιν της και το υψηλό τότε country risk.

Οι υποψήφιοι επενδυτές αντιλαμβάνονται ότι θα υπάρξει μείωση, αλλά θέλουν να ξέρουν σε ποια επίπεδα, για να διαμορφώσουν τις προσφορές τους. Το άλλο αίτημα των επενδυτών για αναθεώρηση από τώρα των τελών χρήσης της περιόδου 2019 – 2022 δεν το συμμερίζονται στη ΡΑΕ, όπου επισημαίνουν ότι το καθεστώς τιμολόγησης πρέπει να είναι σταθερό σε τετραετή βάση.

Αντιθέτως, η ΡΑΕ θέτει θέμα υπερανάκτησης εσόδων από τον ΔΕΣΦΑ το 2017, λόγω αυξημένης ζήτησης και εξετάζει τον συμψηφισμό τους με τα 320 εκατ. ευρώ που πρέπει να ανακτήσει η εταιρεία. Τα παραπάνω έσοδα για τον ΔΕΣΦΑ το 2017 υπολογίζονται στα 50 εκατ. ευρώ.


Γράφει η Χρύσα Λιάγγου – Πηγή: www.kathimerini.gr