Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα σύνολο πιθανών δράσεων για την προώθηση της καινοτομίας, της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας των ψηφιακών υποδομών. Η μελλοντική ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας εξαρτάται από αυτές τις προηγμένες υποδομές και υπηρεσίες ψηφιακών δικτύων, δεδομένου ότι η ταχεία, ασφαλής και ευρεία συνδεσιμότητα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των τεχνολογιών που θα μας φέρουν στον αύριο κόσμο: τηλεϊατρική, αυτοματοποιημένη οδήγηση, προγνωστική συντήρηση κτιρίων ή γεωργία ακριβείας.
Η παρούσα δέσμη μέτρων για την ψηφιακή συνδεσιμότητα αποσκοπεί στην έναρξη συζήτησης σχετικά με συγκεκριμένες προτάσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη, τα κράτη μέλη και ομοϊδεάτες εταίρους σχετικά με τον τρόπο διαμόρφωσης της μελλοντικής πολιτικής δράσης της ΕΕ με σκοπό την επίτευξη συναίνεσης:
  1. ΗΛευκή Βίβλος με τίτλο «Πώς να γνωρίζουμε τις ανάγκες της Ευρώπης σε ψηφιακές υποδομές;» αναλύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει επί του παρόντος η Ευρώπη όσον αφορά την ανάπτυξη μελλοντικών δικτύων συνδεσιμότητας και παρουσιάζει πιθανά σενάρια για την προσέλκυση επενδύσεων, την προώθηση της καινοτομίας, την αύξηση της ασφάλειας και την επίτευξη μιας πραγματικής ψηφιακής ενιαίας αγοράς.
  2. Ησύσταση σχετικά με την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα των υποδομών υποβρύχιων καλωδίων παρουσιάζει ένα σύνολο δράσεων σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας των υποβρύχιων καλωδίων, μέσω καλύτερου συντονισμού σε ολόκληρη την ΕΕ, τόσο όσον αφορά τη διακυβέρνηση όσο και τη χρηματοδότηση.
Η ΕΕ θα πρέπει να προωθήσει μια δυναμική κοινότητα Ευρωπαίων φορέων καινοτομίας, προωθώντας την ανάπτυξη ολοκληρωμένων υποδομών συνδεσιμότητας και συνεργατικής υπολογιστικής. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, η Λευκή Βίβλος προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου «Συνδεδεμένων Συνδεδεμένων Συνεργατικών Υπολογιστών» («δίκτυο 3C») για τη δημιουργία διατερματικών ολοκληρωμένων υποδομών και πλατφορμών για το υπολογιστικό νέφος και τις παρυφές, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον συντονισμό της ανάπτυξης καινοτόμων τεχνολογιών και εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για διάφορες περιπτώσεις χρήσης. Η εν λόγω συνεργατική προσέγγιση θα μπορούσε να καταρτιστεί μέσω της δημιουργίας πιλοτικών έργων μεγάλης κλίμακας ή ενός πιθανού νέου σημαντικού έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (ΣΕΚΕΕ) στην υπολογιστική συνέχεια.
Είναι επίσης σημαντικό να αξιοποιηθούν καλύτερα οι συνέργειες μεταξύ των υφιστάμενων πρωτοβουλιών, όπως το ΣΕΚΕΕ για τις υποδομές και τις υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους επόμενης γενιάς, και των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όπως ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» και το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη». Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει πιθανό συντονιστικό ρόλο για την κοινή επιχείρηση «Έξυπνα δίκτυα και υπηρεσίες» (ΚΕ «Έξυπνα δίκτυα και υπηρεσίες») για τη στήριξη της δημιουργίας ενός οικοσυστήματος συνεργατικής συνδεσιμότητας και υπολογιστικής.  
Επιπλέον, η ΕΕ πρέπει να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό της ψηφιακής ενιαίας αγοράς τηλεπικοινωνιών, εξετάζοντας μέτρα για τη διασφάλιση πραγματικά ισότιμων όρων ανταγωνισμού και την επανεξέταση του πεδίου εφαρμογής και των στόχων του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου της. Ο προβληματισμός αυτός θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την τεχνολογική σύγκλιση μεταξύ τηλεπικοινωνιών και υπολογιστικού νέφους, τα οποία ωστόσο υπόκεινται σε διαφορετικά ρυθμιστικά πλαίσια, καθώς και την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι όλοι οι φορείς που επενδύουν σε ψηφιακές υποδομές μπορούν να επωφεληθούν από την αναγκαία κλίμακα για την πραγματοποίηση μαζικών επενδύσεων. Αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται μια πιο εναρμονισμένη προσέγγιση όσον αφορά τις διαδικασίες αδειοδότησης των τηλεπικοινωνιακών φορέων, μια πιο ολοκληρωμένη διακυβέρνηση σε επίπεδο Ένωσης για το ραδιοφάσμα και πιθανές αλλαγές στην πολιτική χονδρικής πρόσβασης. Η Επιτροπή μπορεί επίσης να εξετάσει μέτρα για την επιτάχυνση της κατάργησης του χαλκού έως το 2030 και για την προώθηση του οικολογικού προσανατολισμού των ψηφιακών δικτύων μέσω της βελτίωσης της αποδοτικότητάς τους.
Για να προστατευθούν τα δίκτυα και οι υπολογιστικές υποδομές της Ευρώπης, που αποτελούν βασικό στοιχείο της οικονομικής μας ασφάλειας, η ΕΕ θα πρέπει να παράσχει κίνητρα για την ανάπτυξη και την ενίσχυση της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας στρατηγικών υποθαλάσσιων καλωδίων. Με βάση τη σύσταση που εγκρίθηκε μαζί με τη Λευκή Βίβλο, ένα κοινό σύστημα διακυβέρνησης της ΕΕ μπορεί να εξεταστεί μακροπρόθεσμα, μαζί με την επανεξέταση των διαθέσιμων μέσων που αποσκοπούν στην καλύτερη μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων για τη στήριξη έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (CPEI).
Ως άμεση δράση ανταποκρινόμενη στις εκκλήσεις των κρατών μελών και των ενδιαφερόμενων μερών, η σύσταση επιδιώκει τη βελτίωση του συντονισμού εντός της ΕΕ, για παράδειγμα με την αξιολόγηση και τον μετριασμό των κινδύνων για την ασφάλεια, τη δημιουργία εργαλειοθήκης για την καλωδιακή ασφάλεια και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών για τη χορήγηση αδειών. Επιπλέον, για να στηρίξει τη συνέχεια που θα δοθεί στη σύσταση, η Επιτροπή συγκροτεί την ομάδα εμπειρογνωμόνων για τις υποθαλάσσιες υποδομές καλωδίων, η οποία απαρτίζεται από τις αρχές των κρατών μελών.
Επόμενα βήματα
Η Επιτροπή ξεκίνησε σήμερα δημόσια διαβούλευση σχετικά με 12 σενάρια που καθορίζονται στη Λευκή Βίβλο. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 30 Ιουνίου 2024. Οι προτάσεις θα δημοσιευθούν και θα συμβάλουν στις μελλοντικές δράσεις πολιτικής.
Ιστορικό
Η ΕΕ έχει ήδη αναλάβει διάφορες δράσεις για την προώθηση της μετάβασης των παραδοσιακών δικτύων συνδεσιμότητας προς τις υποδομές του μέλλοντος:
  1. Στις 23 Φεβρουαρίου 2023, η Επιτροπή δρομολόγησε ευρεία διερευνητική διαβούλευση σχετικά με το μέλλον του τομέα συνδεσιμότητας και των υποδομών του,τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν τον Οκτώβριο του 2023.
  2. Μαζί με τη διαβούλευση, η Επιτροπή παρουσίασε επίσης την πράξη για τις υποδομές Gigabit (GIA), για την οποία επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία στις 5 Φεβρουαρίου 2024, ένα έτος μετά την πρόταση. Η GIA εισάγει μια σειρά δράσεων για την απλούστευση και την επιτάχυνση της ανάπτυξης δικτύων πολύ υψηλής χωρητικότητας, μειώνοντας τον διοικητικό φόρτο και το κόστος εγκατάστασης.
  3. Η συμφωνία συνήφθη ταυτόχρονα με την έκδοση της σύστασης για την κανονιστική προώθηση της συνδεσιμότητας gigabit (σύσταση Gigabit), η οποία παρέχει στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο σχεδιασμού των υποχρεώσεων αποκατάστασης της πρόσβασης χονδρικής για τους φορείς εκμετάλλευσης με σημαντική ισχύ στην αγορά.
  4. Επιπλέον, η ΕΕ έχει λάβει μέτρα για την ενίσχυση της βασικής μας συνδεσιμότητας μέσω, για παράδειγμα, εταιρικών σχέσεων της Global Gateway, οι οποίες διασφαλίζουν υψηλής ποιότητας συνδεσιμότητα με όλα τα μέρη της Ένωσης, συμπεριλαμβανομένων των εξόχως απόκεντρων περιοχών, των νησιών, των κρατών μελών με ακτογραμμές και των υπερπόντιων χωρών και εδαφών. Η εταιρική σχέση Global Gateways, η οποία χρηματοδοτείται μέσω του ΜΣΕ, στηρίζει βασικές υποδομές, όπως τα υποβρύχια καλώδια.