Πρωτοπόρος στην τεχνολογία από τη δεκαετία του 1980, η Σουηδία καινοτομεί εκ νέου. Στις αρχές Μαΐου ανακοίνωσε την κατασκευή του πρώτου ηλεκτροκίνητου αυτοκινητόδρομου στον κόσμο, που θα επιτρέπει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να φορτίζονται καθώς περνούν κατά μήκος της επιφάνειάς του, θυμίζοντας το κλασικό ρέγκε-ποπ τραγούδι του Εντι Γκραντ από το 1982.
Ο ηλεκτρονικός αυτοκινητόδρομος (e-motorway), ο οποίος πρόκειται να ολοκληρωθεί σε περίπου δύο χρόνια, αποτελεί μέρος των ευρύτερων προσπαθειών της Σουηδίας για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα των μεταφορών, ως απάντηση σε μια νέα νομοθεσία της ΕΕ, που απαιτεί από τα νέα αυτοκίνητα να μην εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα από το 2035.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της νέας λεωφόρου θα μπορούσε να είναι η απαλλαγή των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων από τη διαδικασία εντοπισμού σταθμών φόρτισης και της αναμονής τους σε αυτούς, καθώς θεωρητικά ο δρόμος μπορεί να παρέχει όλη την απαιτούμενη ισχύ.
Η ανακοίνωση μεταδόθηκε αρχικά από τον ιστότοπο του Euronews, ο οποίος σημειώνει ότι η Σουηδία έχει εφαρμόσει πιλοτικά παρόμοια προγράμματα στο παρελθόν, αν και αυτό φαίνεται να είναι το πιο φιλόδοξο μέχρι σήμερα, αναφέρει ρεπορτάζ της βρετανικής Telegraph.
Το υπουργείο Μεταφορών της Σουηδίας σχεδιάζει να μετατρέψει τον αυτοκινητόδρομο Ε20, ο οποίος διασχίζει το κέντρο τριών μεγάλων σουηδικών πόλεων: Στοκχόλμη, Γκέτεμποργκ και Μάλμε. «Πιστεύουμε ότι η λύση της ηλεκτροδότησης είναι ο δρόμος προς τα εμπρός για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των μεταφορών και εργαζόμαστε σε μια σειρά από λύσεις», δήλωσε στο Euronews ο Γιάν Πέτερσον, διευθυντής της σουηδικής Διοίκηση Μεταφορών.
Οι αξιωματούχοι δεν έχουν αποφασίσει ακόμη ποια μέθοδος φόρτισης θα χρησιμοποιηθεί στον ηλεκτροκίνητο δρόμο, αν και έχουν τρεις επιλογές για να διαλέξουν. Η πρώτη είναι το σύστημα αλυσοειδών, το οποίο χρησιμοποιεί εναέρια καλώδια για την παροχή ρεύματος στα αυτοκίνητα στον δρόμο, που είναι πιο κατάλληλο για τρόλεϊ ή τραμ.
Ένα επαγωγικό σύστημα –η δεύτερη επιλογή– θάβει τον εξοπλισμό κάτω από τον δρόμο και στέλνει ισχύ σε πηνία που είναι τοποθετημένα στο ηλεκτρικό όχημα, φορτίζοντας το όχημα καθώς διασχίζει τον δρόμο. Μια τρίτη λύση θα ήταν ο δρόμος να βασίζεται στην αγώγιμη φόρτιση, όπου η ηλεκτρική ενέργεια αποστέλλεται ασύρματα σε μια μεταλλική πλάκα του ηλεκτρικού οχήματος, περίπου όπως λειτουργούν τα μαξιλάρια φορτιστών για τα κινητά τηλέφωνα.
Ο Πέτερσον ισχυρίζεται ότι μια μεγάλη πρόκληση που δημιουργήθηκε από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ότι τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα μπορεί να αποδειχθούν μη πρακτικά στη διατήρηση της φόρτισης. «Αν έχουμε μόνο μία λύση στατικής φόρτισης με πλήρη μπαταρία για τα βαρέα οχήματα, τα οχήματα θα πρέπει να μεταφέρουν μια τεράστια ποσότητα μπαταριών», εξηγεί.
Η Σουηδία έχει ήδη ηγηθεί σειράς πιλοτικών έργων στην προσπάθειά της να απαλλαγεί από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αυτοκινήτων και οδικών υποδομών. Το 2020, ένας ασύρματος ηλεκτρικός δρόμος για φορτηγά και λεωφορεία δημιουργήθηκε στην πόλη Βίσμπι, στο νησί Γκότλαντ.
Μια αναφορά από το 2019 της ισραηλινής οικονομικής εφημερίδας Globes αποκαλύπτει ότι ο δρόμος κάλυπτε μια έκταση 4,1 χλμ. μεταξύ της πόλης Βίσμπι και ενός κοντινού αεροδρομίου. Αυτός ο ηλεκτροκίνητος δρόμος δημιουργήθηκε από την ElectReon, μια ισραηλινή εταιρεία τεχνολογίας που ειδικεύεται στην ασύρματη φόρτιση οχημάτων.
Νωρίτερα, το 2018, η Guardian ανέφερε ότι ένα τμήμα εναέριου ηλεκτρικού σιδηροδρόμου μήκους 2 χλμ. είχε τοποθετηθεί σε δημόσιο δρόμο κοντά στη Στοκχόλμη, ως μέρος ενός παρόμοιου πιλοτικού προγράμματος, που διερευνά την αποτελεσματικότητα των δρόμων να φορτίζουν αυτοκίνητα. Η τεχνολογία φαίνεται να βρίσκεται ακόμη σε σχετικά πρώιμο στάδιο και δεν είναι άμεσα σαφές αν το μόλις ανακοινωθέν έργο της Σουηδίας θα επικεντρώνεται επίσης σε λεωφορεία και φορτηγά ή αν έχει τον πιο φιλόδοξο στόχο της καταλληλότητας για τυπικά αυτοκίνητα.
Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι και η Γαλλία εξερευνά έναν ηλεκτρικό αυτοκινητόδρομο για φορτηγά, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί έως το 2026, ο οποίος θα βασίζεται στην φόρτιση εναέριων καλωδίων. Το πιλοτικό πρόγραμμα θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα σε ένα σύστημα όπου τα φορτηγά θα βασίζονται σε έναν συνδυασμό ηλεκτρικών δρόμων και μπαταριών που είναι αποθηκευμένες στα οχήματα.
Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι τα πιλοτικά προγράμματα στη Γαλλία, στη Γερμανία και στη Σουηδία έχουν ήδη δείξει ότι οι ηλεκτροκίνητοι δρόμοι θα μπορούσαν να αποδειχθούν πολύ ακριβό έργο. Σύμφωνα με τη γαλλική επιχειρηματική εφημερίδα Les Echos, το κόστος ηλεκτροδότησης περίπου 9.000 χλμ. των δρόμων της χώρας θα κόστιζε περίπου 35 δισ. ευρώ.