Να αξιολογήσει τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ σε σχέση με τους στόχους της Ε.Ε. για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, καλεί τη ΡΑΑΕΥ ο ευρωπαϊκός ρυθμιστής ΑCER.
Ζητάει επίσης από την αρμόδια ελληνική Αρχή να υιοθετήσει χρόνους απόσβεσης για την ανάκτηση του κόστους των επενδύσεων που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους, σε συνδυασμό με την προσιτότητα των τιμολογίων για τους τελικούς καταναλωτές και να αξιολογήσει τον αντίκτυπο των εγκεκριμένων και προγραμματισμένων επενδύσεων στα μελλοντικά τιμολόγια μεταφοράς.
Ο ΑCER εκφράζει τη σαφή διαφωνία του με την αποδοχή από τη ΡΑΑΕΥ της νέας μεθοδολογίας που εισηγήθηκε ο ΔΕΣΦΑ για τα τιμολόγια, που προβλέπει την υιοθέτηση ενιαίων χρεώσεων για όλα τα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στο ελληνικό σύστημα και διαφορετικών χρεώσεων για τα σημεία εξόδου. Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ ενώ τέθηκε από τη ΡΑΑΕΥ στην κρίση του ACER, υιοθετήθηκε από την αρμόδια Αρχή πριν εκδώσει την απόφασή του ο ευρωπαϊκός ρυθμιστής, κάτι που αποτελεί ασυνήθιστη διαδικασία διαβούλευσης, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει. Η ΡΑΑΕΥ ενημέρωσε τον ACER ότι η συγκεκριμένη μεθοδολογία έγινε προσωρινά αποδεκτή για δύο χρόνια, διάστημα που στην αγορά θα μπουν κι άλλες υποδομές και τα τιμολόγια θα λαμβάνουν υπόψη τη χρήση που κάνει κάποιος στο σύστημα.
«Πέφτει ο αέρας» για τα υπεράκτια αιολικά
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η απόφαση της ΡΑΑΕΥ έχει ήδη εκδοθεί, ο ACER υποδεικνύει στην ελληνική Αρχή να λάβει υπόψη της μια σειρά παραμέτρους κατά τη δημοσίευση της αιτιολογημένης γνώμης της που εκκρεμεί. Μεταξύ αυτών αναφέρει να οριστεί με σαφήνεια η διάρκεια για την οποία ισχύει η συγκεκριμένη μεθοδολογία, να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι επενδύσεις που θα γίνουν μέσω των τιμολογίων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, καθώς επίσης και να αξιολογηθούν εναλλακτικές μεθοδολογίες.
Ο ACER εκφράζει επίσης τη διαφωνία του για την κοινωνικοποίηση της Ρεβυθούσας σε ποσοστό 50% (το κόστος δηλαδή που μεταφέρεται στους χρήστες και καταλήγει στους καταναλωτές). Υποδεικνύει, τέλoς, κοινωνικοποίηση μόνο για την έξοδο του αερίου προς τον αγωγό IGB. Η πλευρά της ΡΑΑΕΥ υποστηρίζει ότι αναγνωρίστηκε κοινωνικοποίηση σε ποσοστό 50% μόνο για το 2024 και μόνο για την ασφάλεια εφοδιασμού που παρέχει η υποδομή της Ρεβυθούσας στο σύστημα, παράγοντας που από το 2025 θα εκλείπει, καθώς θα τεθεί σε λειτουργία το FSRU της Αλεξανδρούπολης και λίγο αργότερα το FSRU της Κορίνθου.
Το κόστος για το 2024 που θα μεταφερθεί στους χρήστες ανέρχεται σε 21 εκατ. ευρώ. Οι επισημάνσεις του ACER για τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ συνάδουν με τη συνολικότερη άποψη που διατυπώνει για τις υποδομές φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Συστήνει την προσοχή των διαχειριστών σε αποφάσεις για την ενίσχυση των υποδομών φυσικού αερίου, επισημαίνοντας ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος ανενεργών επενδύσεων, καθώς το μακροπρόθεσμο σχέδιο της Ευρώπης είναι να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα. Η ενεργειακή κρίση, πάντως, εκτόξευσε τα έσοδα διασυνοριακής συμφόρησης των διαχειριστών δικτύων φυσικού αερίου της Ευρώπης, λόγω του περιορισμού των ρωσικών ροών φυσικού αερίου και της στροφής στην προμήθεια LNG.

Γράφει η Χρύσα Λιάγγου – Πηγή: kathimerini.gr