Η ευρεία υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις, όπως η υπερφόρτωση του ηλεκτρικού εξοπλισμού και προβλήματα υποτάσης (χαμηλής τάσης). Επιπλέον, οι κυμαινόμενες τιμές ενέργειας, η ενεργειακή εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα και η χρήση ενεργοβόρων, ρυπογόνων πηγών ενέργειας θα μπορούσαν να εμποδίσουν τη μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα και τα συναφή περιβαλλοντικά οφέλη.
Ωστόσο, παράλληλα με την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων, η σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ιδίως των φωτοβολταϊκών συστημάτων, έχει καταστήσει δυνατή την ευρεία ανάπτυξή τους. Η έξυπνη φόρτιση, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες του δικτύου (π.χ. τρέχουσα κατανάλωση, διαθέσιμη ισχύς), το κόστος ενέργειας (π.χ. τιμολόγηση ανά ώρα) και τις προτιμήσεις των χρηστών (π.χ. επιθυμητός χρόνος φόρτισης), προσφέρει λύσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της μη συντονισμένης φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (όταν πολλά οχήματα φορτίζουν ταυτόχρονα χωρίς κάποιο έλεγχο).
Μειώνει την καταπόνηση του δικτύου (μειώνοντας την αιχμή ζήτησης), το κόστος ενέργειας (εκμεταλλευόμενη φθηνότερες ώρες) και βελτιώνει την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών (κατευθύνοντας τη φόρτιση σε ώρες υψηλής παραγωγής). Η τεχνολογία vehicle-to-grid (V2G), επιτρέποντας αμφίδρομη ροή ενέργειας, υποστηρίζει τη σταθερότητα του δικτύου και παρέχει κέρδος στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων. Επιτρέπει στα ηλεκτρικά οχήματα να επιστρέφουν ενέργεια στο δίκτυο ή να μειώνουν τη φόρτισή τους, σημαντικό για τη διαχείριση της αυξημένης ζήτησης και της ασταθούς προσφοράς ανανεώσιμων πηγών. Η V2G ενισχύει τα ηλεκτρικά οχήματα και το δίκτυο, βελτιώνοντας τη λειτουργικότητα, την οικονομική αποδοτικότητα, τη σταθερότητα και την αξιοπιστία του δικτύου. Έρευνα στην Ελλάδα δείχνει ότι οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα συμμετείχαν σε προγράμματα V2G με επαρκή αποζημίωση για την κάλυψη τυχόν πιθανής μελλοντικής υποβάθμισης της μπαταρίας και εγγύηση χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τη φόρτιση των οχημάτων τους (Kostopoulos et al., 2024).

Ανάπτυξη υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα
Η Ελλάδα υστερεί σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, η κυβέρνηση ξεκίνησε το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» με αρχική επένδυση 80 εκατομμυρίων ευρώ (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, 2024). Έως τον Ιανουάριο του 2024, καταγράφηκαν 4.782 δημόσιοι και ημι-δημόσιοι φορτιστές (εξαιρουμένων των επιλογών χαμηλής ισχύος), με την πλειοψηφία τους να συγκεντρώνεται σε εμπορικές τοποθεσίες και λίγοι σε δημόσια τοποθεσία.
Για να ενθαρρυνθεί η υιοθέτηση για δημόσια πρόσβαση, οι δήμοι ανέπτυξαν σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Σήμερα, αντιμετωπίζουν το έργο της συνεργασίας με τους παρόχους σημείων φόρτισης (CPOs) για την κατασκευή και λειτουργία υποδομών. Οι συμφωνίες παραχώρησης, όπου οι πάροχοι ανταγωνίζονται για αποκλειστικά δικαιώματα παροχής υπηρεσιών φόρτισης, έχουν αποδειχθεί επιτυχημένες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την επέκταση της κάλυψης και του ανταγωνισμού (Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, 2023).
Ωστόσο, η επιτυχής εφαρμογή εξαρτάται από την ικανότητα των δήμων. Πολλοί δήμοι δεν διαθέτουν προσωπικό με εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση, καθώς πάνω από το ένα τέταρτο βασίζονται σε εξωτερική διοικητική υποστήριξη (ΕΕΤΑΑ, 2022). Για να αντιμετωπιστεί αυτό, η κυβέρνηση προσφέρει κατευθυντήριες γραμμές για τις συμφωνίες παραχώρησης, αλλά απαιτείται περαιτέρω υποστήριξη. Η παροχή καθοδήγησης, οικονομικής βοήθειας και η προώθηση της διαδημοτικής συνεργασίας στις προμήθειες μπορούν να επιταχύνουν την υιοθέτηση σημείων φόρτισης και να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας.
Ανάγκη για έξυπνη φόρτιση και βελτιστοποίηση της ενέργειας
Η ακριβής πρόβλεψη της μελλοντικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας είναι απαραίτητη για τη σταθερότητα και την ποιότητα του δικτύου. Η συνολική ενέργεια φόρτισης εξαρτάται από την ισχύ, τη χωρητικότητα της μπαταρίας και τον αριθμό των οχημάτων, που καθορίζεται από τους καταναλωτές. Οι κυβερνήσεις, όπως η Γερμανία με τον στόχο των 15 εκατομμυρίων οχημάτων έως το 2030, προωθούν την υιοθέτηση μέσω πολιτικών.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις και το μειούμενο κόστος μπαταριών έχουν αυξήσει την παραγωγή και το ενδιαφέρον. Έχουν αναπτυχθεί πρότυπα φόρτισης υψηλότερης ισχύος, αλλά αυτή η αύξηση μπορεί με τη σειρά της να αυξήσει τις αιχμές φορτίου, ενδεχομένως ξεπερνώντας τα όριά του. Η δυναμική διαχείριση ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες του δικτύου, το κόστος και τις προτιμήσεις των χρηστών, είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.
Κεντρικός έλεγχος, μέτρηση και δυναμική διαχείριση σε 1 συσκευή από τη Hager
Ο διαχειριστής φορτίων της Hager αποτελεί την ιδανική επιλογή για τη δυναμική διαχείριση ισχύος φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς συνδυάζει πληθώρα λειτουργιών και πλεονεκτημάτων. Αρχικά, η συσκευή επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της παροχής ρεύματος και ρυθμίζει δυναμικά την ενέργεια που παρέχεται στους σταθμούς φόρτισης, ανάλογα με τη διαθέσιμη ισχύ του δικτύου κάθε στιγμή. Αυτό εξασφαλίζει τη μέγιστη παροχή ρεύματος προς τους σταθμούς φόρτισης, προστατεύοντας ταυτόχρονα από πιθανές διακοπές ρεύματος λόγω υπερφόρτωσης.
Επιπλέον, η συσκευή διαθέτει ισχυρές δυνατότητες διαχείρισης, καθώς μπορεί να ρυθμίσει την ισχύ τόσο σε δυναμική όσο και σε στατική λειτουργία, ενώ παράλληλα μπορεί να διαχειριστεί έως και 40 σημεία φόρτισης ταυτόχρονα, καθιστώντας την ιδανική λύση για πολυώροφα parking ή μεγάλες εγκαταστάσεις. Τέλος, η δυνατότητα κεντρικής διαχείρισης των ρυθμίσεων, η εύκολη εγκατάσταση και η μέτρηση της συνολικής κατανάλωσης, καθιστούν τον διαχειριστή φορτίων της Hager μια ολοκληρωμένη λύση για τη δυναμική διαχείριση της ισχύος φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Η απάντηση της Hager για διασυνδεδεμένη φόρτιση και εποπτεία
Ο διαχειριστής φορτίων προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση για τη διασυνδεδεμένη φόρτιση και εποπτεία, τόσο σε τοπικό όσο και σε απομακρυσμένο επίπεδο. Τοπικά, ο διαχειριστής φορτίων προσφέρει πλήρη έλεγχο και κεντρική διαχείριση μέσω web server, με δυνατότητες όπως η παραμετροποίηση των σταθμών, η διαχείριση χρηστών και η καταγραφή ιστορικού κατανάλωσης.
Η συσκευή επιτρέπει τη συνεχή παρακολούθηση της παροχής ρεύματος και ρυθμίζει δυναμικά την ενέργεια που παρέχεται στους σταθμούς φόρτισης, ανάλογα με τη διαθέσιμη ισχύ του δικτύου, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη παροχή ρεύματος και προστατεύοντας από υπερφορτώσεις. Με δυνατότητα σύνδεσης έως και 40 σημεία φόρτισης ταυτόχρονα, η εγκατάσταση γίνεται απλά και γρήγορα, με αυτόματη ανίχνευση των συνδεδεμένων σταθμών φόρτισης, ενώ η συσκευή ενσωματώνει και λειτουργία μετρητή κατανάλωσης.
Απομακρυσμένα, ο διαχειριστής φορτίων προσφέρει πλήρη έλεγχο και κεντρική διαχείριση σε συνεργασία με κάποιον πάροχο υπηρεσιών διαχείρισης φόρτισης (CPO). Η συμβατότητα με το πρωτόκολλο OCPP 1.6 επιτρέπει τη διασύνδεση με πλατφόρμες διαχείρισης τρίτων παρόχων, προσφέροντας υπηρεσίες όπως η απομακρυσμένη επίβλεψη, η χρέωση χρηστών ανά kWh και η διαχείριση ισχύος με βάση ένα συγκεκριμένο ανώτατο όριο ρεύματος.
Γνωρίστε τους συμβατούς σταθμούς φόρτισης της Hager

Οι ανάγκες της διεύρυνσης των υποδομών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα απαιτούν την εγκατάσταση ενός δικτύου διασυνδεδεμένων σταθμών φόρτισης μεγάλης κλίμακας, το οποίο θα σέβεται τις δυνατότητες των δικτύων παροχής.
Οι χώροι στάθμευσης δημόσιας πρόσβασης των επιχειρήσεων μπορούν να αξιοποιηθούν για το σκοπό αυτό, για παράδειγμα, μέσω της προσθήκης σταθμών witty.share σε ένα εμπορικό κατάστημα, ή ενός διπλού σταθμού witty.park σε ξενοδοχείο, ενοικιαζόμενα δωμάτια ή δημόσια parking.
Σε συνδυασμό με τον διαχειριστή φορτίων, οι σταθμοί φόρτισης αυτοί παρέχουν αξιόπιστα τεχνικά χαρακτηριστικά για χρήση σε εξωτερικούς χώρους και εξελιγμένες δυνατότητες επικοινωνίας και διαχείρισης, όπως η διασύνδεση με πλατφόρμα OCPP 1.6 json για χρέωση των χρηστών, ο κεντρικός τοπικός έλεγχος μέσω webserver και η δυναμική διαχείριση της.

Άρθρο του Μιχάλη Μαυρουλίδη | Product Manager, Modular Devices, Enclosure & E-mobility της Hager Hellas