Περιορισμένες είναι οι δυνατότητες των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας να αυξήσουν τα αριθμό των (μπλε) σταθερών τιμολογίων που προσφέρουν στους τελικούς καταναλωτές, λόγω της ρηχής αγοράς των διμερών συμβάσεων που υποστηρίζουν τα συγκεκριμένα εμπορικά προϊόντα.
Τον τελευταίο καιρό η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ενθαρρύνει όλο και περισσότερο τους καταναλωτές να στραφούν προς τα μπλε τιμολόγια ώστε να προστατευτούν από την μεταβλητότητα των τιμών που παρατηρείται στη χονδρική αγορά ενέργειας. Πριν από λίγες ημέρες ο γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης ανέφερε ότι όσοι είχαν φέτος μπλε τιμολόγιο είναι οι κερδισμένοι του παιχνιδιού και «δεν έχουν καμία ανησυχία για τίποτα».
Μάλιστα, εξετάζεται από την πλευρά της κυβέρνησης και η παροχή ειδικών κινήτρων με σκοπό την ώθηση των καταναλωτών στα σταθερά τιμολόγια, μεταξύ των οποίων είναι και η χορήγηση επιπλέον επιδότησης για αυτούς που θα αφήσουν τα πράσινα τιμολόγια, αναφέρουν πηγές στο Business Daily.
Την ίδια στιγμή, το μεταβαλλόμενο θεσμικό περιβάλλον αυξάνει την ανάγκη για το λανσάρισμα νέων εμπορικών λύσεων. Υπενθυμίζεται ότι από το 2025 η κυβέρνηση θα πρέπει  να ενσωματώσει ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει ότι η ελάχιστη διάρκεια των σταθερών τιμολογίων θα είναι ενός έτους σε σχέση με τους έξι μήνες που είναι σήμερα στα περισσότερα μπλε τιμολόγια της ελληνικής αγοράς.
Κύκλοι της αγοράς τονίζουν ότι με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς, ίσως κυκλοφορήσουν νέα μπλε τιμολόγια 12μηνης διάρκειας. Μεταξύ αυτών που ήδη προσφέρουν μπλε τιμολόγιο 12μήνης διάρκειας είναι η ΔΕΗ, η Ζενίθ, η Elpedison, η NRG και η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας.
Ρηχή αγορά
«Από τη στιγμή που υπάρχει ισχυρή ζήτηση για σταθερές τιμές από τους πελάτες οι πάροχοι θέλουν να βγάλουν νέα μπλε τιμολόγια αλλά υπάρχουν και εμπόδια με το κυριότερο να είναι το hedging (σ.σ.: αντιστάθμιση κινδύνου) που απαιτεί το μπλε τιμολόγιο», αναφέρουν κύκλοι της αγοράς.
«Για να διαμορφώσει ένας πάροχος ένα νέο μπλε τιμολόγιο, χρειάζεται να προχωρήσει σε hedging που αντιστοιχεί στο 20% της ποσότητας του ρεύματος του προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι αυτό το ρεύμα πρέπει να καλυφθεί από πηγές, όπως οι διμερείς συμβάσεις (PPAs), αντί να αγοράζεται ολόκληρη η ποσότητα από την αγορά, δηλαδή από το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Από τη στιγμή, όμως που η αγορά των PPA την Ελλάδα είναι ακόμα ρηχή, τότε δεν έχει και πολλές επιλογές ο πάροχος», προσθέτουν κύκλοι της αγοράς.
Πρόκειται για μια πρόκληση που είναι πιο έντονη στους μη καθετοποιημένους παίκτες που δεν παράγουν τη δική τους ενέργεια, αν και οι περισσότεροι καθετοποιημένοι όμιλοι, όπως η ΔΕΗ, έχουν θέση long στην αγορά ρεύματος, κάτι που σημαίνει ότι δεν τους φτάνει η ηλεκτρική ενέργεια που παράγουν οι ίδιοι με αποτέλεσμα να αγοράζουν κι άλλες ποσότητες ρεύματος.
Νέα πλατφόρμα
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, το Χρηματιστηρίου Ενέργειας ετοιμάζει νέα πλατφόρμα συγκεκριμένα για τα PPAs. Πρόκειται για σημαντικό βήμα για την αγορά καθώς εκτιμάται ότι όχι μόνο θα ενισχύσει τις συναλλαγές στα διμερή συμβόλαια, αλλά θα αυξήσει και την διαφάνεια στον συγκεκριμένο τομέα.
Στελέχη του Χρηματιστηρίου Ενέργειας αναφέρουν ότι η ελληνική πλατφόρμα προσβλέπει, επίσης, και στην ενίσχυση  της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής. Εκτιμάται ότι η πλατφόρμα θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές Δεκεμβρίου.

Γράφει ο Στέλιος Μπούρας – Πηγή: businessdaily.gr