Σε «ακριβό σπορ» για την Ευρώπη εξελίσσεται η ανάπτυξη των νέων υποδομών εισαγωγής φυσικού αερίου, καθώς η ταχύτητα στην εύρεση λύσης για την ανεξαρτησία εφοδιασμού οδηγεί σε υπερπληθώρα μονάδων. Στο περιβάλλον αυτό, σε αγώνα δρόμου εξελίσσεται η κατασκευή των νέων μονάδων και στην Ελλάδα, που μετράει πέντε ιδιωτικά projects με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2025.
Στα250 bcm θα φθάνει η ενέργεια που θα περισσεύει το 2030εάν κατασκευαστούν όλες οι μονάδες που προγραμματίζονται στην Ευρώπη, σύμφωνα με ανάλυση του IEEFA – Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης.
Όπως σημειώνεται στην ανάλυση, εφόσον κατασκευαστούν και τεθούν σε λειτουργία όλοι οι νέοι σταθμοί LNG που έχουν στα «σκαριά» κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και η Βρετανία, η Τουρκία και η Νορβηγία, τότε η συνολική χωρητικότητα θα φθάσει το 2030 σε400 δισ. κυβικά μέτρα (bcm)την ώρα που η ζήτηση για φυσικό αέριο ακολουθεί διαρκώς πτωτική τάση και αναμένεται να φθάνει το 2030 σε 150 bcm σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του IEEFA. Περίπου στα ίδια επίπεδα υπολογίζει τη ζήτηση και η S&P Global Commodity Insights, που εκτιμά ότι θα ανέρχεται σε 190 bcm.
Στην Ελλάδα, μετά και από την επίσημη διάψευση της φημολογίας για πιθανή μονάδα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τον Γ. Προκοπίου, πέντε είναι συνολικά τα νέα έργα που προωθούνται από τις εταιρείες Gastrade, Motor Oil, Mediterranean Gas και Elpedison με το πρώτο έργο που φαίνεται πως θα τεθεί σε λειτουργία να είναι το FSRU της Αλεξανδρούπολης της Gastrade με προϋπολογισμό380 εκατ. ευρώ και χωρητικότητα 153.500 κ.μ. LNG.
Όπως σημείωσε την περασμένη εβδομάδα οαντιπρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade, κ. Κωστής Σιφναίοςστις αρχές του Νοεμβρίου 2023 πρόκειται να φθάσει το πλοίο FSRU στην περιοχή, τοποθετώντας την έναρξη λειτουργίας της νέας μονάδας1η Ιανουαρίου 2024. Εκτίμησε πως η ζήτηση για φυσικό αέριο πρόκειται να ανακάμψει και σημείωσε πως το φυσικό αέριο δεν είναι μόνο ένα καύσιμο-γέφυρα αλλά, αντιθέτως, αποτελεί ένα καύσιμο και για το μέλλον.
Το αεριοποιημένο LNG θα περνάει στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και στη συνέχεια θα κατευθύνεται προς τα Βαλκάνια, την Ουκρανία και την Μολδαβία. Παράλληλα, η εταιρεία προωθεί και άλλο ένα FSRU που θα μπορεί να παραδώσει έως και 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως.
Πρόκειται για το FSRU Θράκης,στο Θρακικό Πέλαγος στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. LNG και προϋπολογισμό 114 εκατ. ευρώ. Η έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται επίσης, εντός του 2024.
Το 2025 πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το FSRU «Διώρυγα Gas»της MotorOil,το οποίο ολοκλήρωσε το Market Test στις αρχές της χρονιάς έχοντας δεσμεύσει2 bcm ετησίωςαπό ελληνικές και ξένες εταιρείες ενέργειας. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μονάδας φυσικού αερίου της MotorOil-Διώρυγα Gas, κ. Νικόλαο Σάτρα,το έργο το οποίο έχει συμπεριληφθεί στις στρατηγικές επενδύσεις και θα βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας θα δημιουργήσει μία ακόμα είσοδο φυσικού αερίου κοντά σε σημεία υψηλής κατανάλωσης αλλά και κοντά στα σημεία όπου θα επεκταθεί το δίκτυο στην Πελοπόννησο. Η μονάδα με ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5δισ. κ.μ θα βρίσκεται 2,5 χλμ από τον κεντρικό αγωγό του ΕΣΦΑ μειώνοντας σημαντικά το κόστος μεταφοράς για τους χρήστες και το ΕΣΦΑ.
Το φθινόπωρο του 2025 εκτιμά την έναρξη του«Thessaloniki FSRU» η Elpedison.Το έργο στα ανοικτά της Θεσσαλονίκης, στον Θερμαϊκό Κόλπο 3,4 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του ΟΛΘ. θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Σεπτέμβριο του 2025 και η εμπορική του λειτουργία αναμένεται τον Οκτώβριο του 2025. Η ετήσια ικανότητα παράδοσης θα φθάνει στα 20 εκατ. κ.μ. Το έργο60,4 εκατ. ευρώθα καλύπτει κυρίως τις ανάγκες των σταθμών της μονάδας 418 MW ηλεκτροπαραγωγής της εταιρείας στην Θεσσαλονίκη καθώς και εκείνης που θα τεθεί μελλοντικά σε λειτουργία με δυναμική 826 MW.
Στο πρώτο τρίμηνο του 2025 τοποθετεί την έναρξη του η MediterraneanGas του ARGO στο λιμάνι του Βόλου. Το έργο θα έχει δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,2 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίωςενώ, σύμφωνα με την εταιρεία θα βρίσκεται στο κέντρο της Ελλάδας, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του ΕΣΦΑ. Παράλληλα, η εταιρεία στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών ανεφοδιασμού κρουαζιερόπλοιων, με τις εταιρείες του κλάδου να εκδηλώνουν ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια του Market Test που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.
Το έργο, ωστόσο, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε πολίτες της περιοχής που έχουν ήδη στείλει και εξώδικη δήλωσηδιαμαρτυρίαςπρος την εταιρεία αλλά και το υπουργείοΠεριβάλλοντος και Ενέργειας, σημειώνοντας πως τοπικοί φορείς, μεταξύ όπως Σύγκλητος του Πανεπιστημίου και ο Ιατρικός Σύλλογος Βόλου, εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους ως προς την εγκατάσταση του έργου στον Παγασητικό κόλπο, καθώς, όπως τόνιζαν θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον, την υγεία, την τοπική οικονομία, τον τουρισμό και την τοπική κοινωνία. Στην αίτηση τροποποίησης πάντως της Άδειας ΑΣΦΑ που υπέβαλε στη ΡΑΕ, εξετάζεται προκαταβολικά η περιοχή εγκατάστασης του FSRU από σταθερό σημείο επί πλωτής εξέδρας στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, σε σταθερό σημείο, επίσης πλησίον της ακτής, στην περιοχή «Κριθάρια».