Έρευνα αγοράς σε περισσότερους από 2.500 καταναλωτές και ενδιαφερόμενα μέρη, σε 10 χώρες της ΕΕ, η οποία διεξήχθη μεταξύ Νοεμβρίου 2024 και Ιανουαρίου 2025 καταδεικνύει ανάγκη για σαφέστερες, ταχύτερες και πιο αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα που καταναλώνουν ενέργεια, με στόχο την υποστήριξη της στροφής της Ευρώπης προς ενεργειακά αποδοτικές αγορές. Η έρευνα διεξήχθη στο πλαίσιο του έργου EPREL Services, στο οποίο συμμετέχει το ΚΑΠΕ και το οποίο έχει ως στόχο να υποστηρίξει καταναλωτές και ενδιαφερόμενους επαγγελματίες προκειμένου να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε δεδομένα προϊόντων με ενεργειακή ετικέτα σε όλη την Ευρώπη.
Η έρευνα ανέδειξε ότι, ενώ πάνω από το 90% των καταναλωτών βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε διαδικτυακές πληροφορίες για τις αποφάσεις αγοράς, δεν γίνεται η αναμενόμενη αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Βάσης Δεδομένων Προϊόντων για την Ενεργειακή Επισήμανση (EPREL), καθώς και των κωδικών QR στις ενεργειακές ετικέτες. Επίσης, όταν οι καταναλωτές της ΕΕ χρησιμοποιούν διαδικτυακά εργαλεία και υπηρεσίες για αναζήτηση και σύγκριση προϊόντων, οι πιο σημαντικές παράμετροι είναι η πληρότητα των πληροφοριών και τα φίλτρα προϊόντων, ακολουθούμενα από τη δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων και ταξινόμησης ανά τιμή, διάφορα χαρακτηριστικά ή μάρκα.
Όσον αφορά τη συχνότητα με την οποία συμβουλεύονται διάφορες πλατφόρμες πληροφοριών κατά την αγορά προϊόντων με ενεργειακές ετικέτες, οι καταναλωτές ανέφεραν ότι συχνότερα χρησιμοποιούνται οι πλατφόρμες αξιολόγησης και δοκιμής προϊόντων, καθώς και τα εργαλεία σύγκρισης τιμών. Λιγότερο συχνά χρησιμοποιούνται οι πλατφόρμες με σχόλια πελατών και υπολογιστές βιωσιμότητας.
Οι παράγοντες που σχετίζονται με το κόστος παραμένουν κυρίαρχοι στις αποφάσεις αγοράς, ενώ η ενεργειακή αποδοτικότητα των προϊόντων είναι σημαντική, αλλά η σχετική της σημασία μεταβάλλεται ανά κατηγορία προϊόντος:
-
Για τις οικιακές συσκευές και τα συστήματα θέρμανσης/κλιματισμού, η κατανάλωση ενέργειας και η ενεργειακή αποδοτικότητα είναι τα πιο σημαντικά κριτήρια μαζί με την τιμή αγοράς και το συνολικό κόστος κτήσης και λειτουργίας.
-
Για τις ηλεκτρονικές συσκευές (π.χ. τηλεοράσεις, υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα), η τιμή αγοράς αποτελεί τον πλέον καθοριστικό παράγοντα, ενώ η κατανάλωση ενέργειας και το κόστος λειτουργίας παίζουν μικρότερο ρόλο.
Η εγγύηση κατατάσσεται σταθερά κοντά στην κορυφή σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, αντανακλώντας την εστίαση των καταναλωτών στην ανθεκτικότητα του προϊόντος. Άλλοι παράγοντες μικρότερης σημασίας σε όλες τις κατηγορίες περιλαμβάνουν την ποιότητα των υπηρεσιών επισκευής, τη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών, τις εκπομπές ρύπων, την επωνυμία, τους χρόνους παράδοσης και διαθεσιμότητας προϊόντων, τα εγχειρίδια και τις απαιτήσεις εγκατάστασης.
Κατά την έρευνα οι καταναλωτές επεσήμαναν τις βασικές προτεραιότητες για τη μελλοντική βελτίωση της βάσης δεδομένων EPREL:
-
Περισσότερη ενημέρωση σχετικά με τις δυνατότητες της βάσης δεδομένων EPREL.
-
Βελτίωση της σαφήνειας των τεχνικών πληροφοριών και της προσβασιμότητας σε αυτές.
-
Βελτίωση των δυνατοτήτων αναζήτησης και φιλτραρίσματος.