Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, και η ηγεσία του ΥΠΕΝ ανακοίνωσαν σήμερα ότι το νέο νησί που θα γίνει GR–EcoIsland θα είναι ο Πόρος στα πλαίσια συνεργασίας με τη Masdar των Εμιράτων.
Σε σχετική παρουσίαση στο ελληνικό περίπτερο της COP28, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι το παράδειγμα των ελληνικών «πράσινων» νησιών είναι σημαντικό μεταξύ άλλων λόγω της ενεργού ανάμειξης των τοπικών κοινωνιών στη διαδικασία της πράσινης μετάβασης.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Αστυπάλαια έχει καταστεί διάσημη από τη διαδικασία αυτή, με αύξηση των τουριστικών ροών, ενώ υπογράμμισε ότι η μικρή απόσταση που χωρίζει το νησί του πόρου από την ενδοχώρα καθιστά εύκολη την απανθρακοποίηση της πορθμειακής γραμμής.
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που υπογράφουμε σήμερα αυτή τη συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τη Masdar, έναν παγκόσμιο ηγέτη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με στόχο την εφαρμογή αυτών των ιδεών στο νησί του Πόρου», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Αναφερόμενος στο παράδειγμα της Αστυπάλαιας και στη συμφωνία για το νησί του Πόρου, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε: «Μαζί με τη VW, έχουμε καταφέρει να μετατρέψουμε την Αστυπάλαια σε σημαντικό προορισμό. Σήμερα, ανακοινώνουμε τη συμφωνία της κυβέρνησης με την εταιρεία Masdar, ενός παγκοσμίου ηγέτη στην ενεργειακή μετάβαση για τον μετασχηματισμό του Πόρου, ενός μικρού νησιού κοντά στην Αθήνα. Η σύνδεση Αθήνας και Πόρου είναι σύντομη και για τον σκοπό αυτό ο εξηλεκτρισμος είναι πιο εύκολος. Ο Πόρος είναι προορισμός γιοτ, θα πειραματιστούμε με διαφορετικές, περιβαλλοντικά φιλικές, λύσεις για τα σκάφη αυτά».
«Στην Τήλο έχουμε μια σημαντική συμφωνία που θα συναφθεί με φορέα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η οποία αποτελεί παράδειγμα για το πώς μπορούμε να εξάγουμε κάτι σημαντικό στον κόσμο. Δεν μπορούμε να έχουμε ηλεκτρικά σκούτερ μηχανάκια σε όλα τα νησιά. Θα μπορούσαμε, όμως να πετύχουμε περιβαλλοντικούς στόχους νωρίτερα στα νησιά», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Νωρίτερα η υφυπουργός, κα. Αλεξάνδρα Σδούκου ανακοίνωσε από το Ντουμπάι πως ο Πόρος είναι το τρίτο «Πράσινο» ελληνικό νησί μετά την Αστυπάλαια και την Χάλκη. Όπως είπε η κυρία Σδούκου στόχος είναι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η αντικατάσταση των μικρών πλοίων που μεταφέρουν τους επισκέπτες στο νησί με ηλεκτρικά, η δημιουργία φωτοβολταϊκού πάρκου και η αντικατάσταση του στόλου των δημόσιας χρήσης οχημάτων με ηλεκτροκίνητα, με ταυτόχρονη ανάπτυξη φορτιστών. Επίσης θα δοθεί έμφαση στην κυκλική οικονομία, με στόχο να μειωθεί το αποτύπωμα στο φυσικό περιβάλλον του νησιού.
Το πρόγραμμα για τον Πόρο περιλαμβάνει τις εξής δράσεις:
Παραγωγή καθαρής ενέργειας: Στόχος είναι το νησί να καταστεί περισσότερο ενεργειακά αποδοτικό, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών μέσω ΑΠΕ. Για αυτό τον σκοπό σχεδιάστηκε η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος σε συνεργασία με τη Masdar των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Θα υπάρξουν μέτρα για προώθηση της «έξυπνης» κατανάλωσης ενέργειας από κατοίκους και επισκέπτες.
Η απανθρακοποίηση της πορθμειακής γραμμής, με ένα νέο ηλεκτρικό πλοίο και μετατροπή μικρών επιβατικών φέρι σε ηλεκτροκίνητα.
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, με αντικατάσταση των δημοσίας χρήσης οχημάτων με ηλεκτρικά. Θα εγκατασταθεί μια νέα «πράσινη» υπηρεσία παράδοσης αγαθών με ηλεκτρικά φορτηγά οχήματα, ενώ θα αναπτυχθεί δίκτυο φορτιστών.
Θα δοθεί έμφαση στην κυκλική οικονομία με κατάλληλη διαχείριση των απορριμάτων.