Τo 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, εκτιμά η ING, καθώς θεωρεί πως είναι απίθανο η Ευρώπη να μπορέσει να φτάσει τους ιδίους ρυθμούς πληρότητας αποθήκευσης με το 2022. Οι ετήσιες ροές ρωσικού φυσικού αερίου θα μειωθούν κατά 60% σε ετήσια βάση, ενώ η αγορά LNG δεν θα μπορέσει να αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες.
Ως εκ τούτου, η μείωση της ζήτησης θα πρέπει να συνεχιστεί για να εξασφαλιστεί επαρκής προσφορά για τον χειμώνα 2023-24, κάτι που σημαίνει ότι οι τιμές θα πρέπει να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα και το επόμενο έτος, με την ολλανδική τράπεζα να εκτιμά ότι το TTF θα κινηθεί σε μέσο όρο στα 175 ευρώ/MWh.
Αναλυτικά, όπως σημειώνει η ING σε ανάλυση για τις προοπτικές της αγοράς ενέργειας του 2023, δεδομένων των συνθηκών, η Ευρώπη δεν θα μπορούσε να ελπίζει σε μια καλύτερη κατάσταση τον χειμώνα του 2022. Η «καταστροφή» της ζήτησης και ο ηπιότερος καιρός στην αρχή της περιόδου θέρμανσης έχουν εξασφαλίσει ότι η περιοχή θα συνεχίσει να κτίζει την αποθήκευσή της αυτόν τον χειμώνα. Αυτό αφήνει την Ευρώπη σε μια καλύτερη από την αναμενόμενη θέση και οι επόμενοι μήνες θα είναι πιο διαχειρίσιμοι.
Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας η περιοχή να παραμείνει προσεκτική, καθώς η Ευρώπη πρέπει να προσπαθήσει να τερματίσει την τρέχουσα περίοδο θέρμανσης με αποθήκευση όσο το δυνατόν υψηλότερη, δεδομένης της προσδοκίας για περαιτέρω μείωση των ροών φυσικού αερίου το επόμενο έτος.
Οι υψηλότερες τιμές κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2022 εξασφάλισαν την καταστροφή της ζήτησης και, ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατάφερε να διατηρήσει την εθελοντική μείωση της ζήτησης κατά 15% μεταξύ Αυγούστου και τέλους Μαρτίου, αντί να επιβάλει υποχρεωτική μείωση κατά 15%. Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι τον Σεπτέμβριο η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ ήταν 15% κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας, ενώ αναφορές υποδηλώνουν ότι τους επόμενους μήνες οι μειώσεις της ζήτησης ξεπέρασαν τον στόχο του 15%.
Όπως τονίζει η ING, η Ευρώπη θα πρέπει να δει συνεχή καταστροφή της ζήτησης το 2023 για να διασφαλίσει επαρκή προσφορά για τον χειμώνα 2023-24. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα, δεδομένου του κινδύνου να δούμε περαιτέρω μείωση της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου έχουν μειωθεί σημαντικά φέτος. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι ροές αγωγών από τη Ρωσία προς την Ευρώπη έως τα μέσα περίπου του Δεκεμβρίου του 2022 μειώθηκαν κατά περίπου 50% σε ετήσια βάση, σε περίπου 58 bcm.
Επομένως, αν υποθέσουμε ότι οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου θα παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα το 2023, το ετήσιο ρωσικό φυσικό αέριο προς την ΕΕ θα μπορούσε να μειωθεί κατά 60%, σε περίπου 23 bcm το 2023. Και σαφώς, υπάρχει κίνδυνος οι υπόλοιπες ροές να σταματήσουν, όπως τονίζει η ολλανδική τράπεζα.
Η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έχει βοηθήσει σημαντικά την Ευρώπη το 2022. Οι εισαγωγές LNG στην ΕΕ τον Οκτώβριο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 70% σε ετήσια βάση, με όγκους που ξεπερνούν τα 9 bcm. Ωστόσο, υπάρχουν περιορισμοί στο πόσο περισσότερο LNG μπορεί να εισάγει η Ευρώπη, λόγω της περιορισμένης ικανότητας επαναεριοποίησης LNG.
Αν και χώρες όπως η Ολλανδία, η Γερμανία, η Φινλανδία και η Εσθονία έχουν κινητοποιηθεί σε ό,τι αφορά τη λειτουργία πλωτών μονάδων επαναεριοποίησης αποθήκευσης (FSRU) και θα βοηθήσει σε ορισμένους από τους περιορισμούς υποδομής που αντιμετωπίζει η Ευρώπη, το ζήτημα αφορά επίσης τον παγκόσμιο εφοδιασμό LNG και την περιορισμένη χωρητικότητα που αναμένεται το επόμενο έτος.
Η παγκόσμια εξαγωγική ικανότητα LNG αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 19 bcm το 2023, λόγω των ΗΠΑ, της Ρωσίας και της Μαυριτανίας, όπως επισημαίνει η ING, Ωστόσο, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που ακολούθησαν, είναι πιθανό ότι οποιαδήποτε αύξηση της ρωσικής ικανότητας είναι σίγουρα εν αναμονή. Η ρωσική χωρητικότητα αντιπροσωπεύει το 46% της συνολικής νέας χωρητικότητας που αναμένεται το επόμενο έτος. Επομένως, θα μπορούσαμε να δούμε μόλις 10,5 bcm νέας δυναμικότητας εφοδιασμού.
Ο ρυθμός δημιουργίας αποθεμάτων κατά τη διάρκεια της κρίσιμης περιόδου του 2023 θα είναι πολύ πιο μέτριος σε σύγκριση με αυτό που είδαμε το 2022, δεδομένων των μειώσεων της ρωσικής προσφοράς. Συνεπώς, όπως τονίζει η ING, η Ευρώπη είναι πιθανό να εισέλθει στον χειμώνα του 2023-24 με πολύ σφιχτά επίπεδα αποθήκευσης, κάτι που θα την καταστήσει ευάλωτη.
«Για να περάσει άνετα ο χειμώνας του 2023-24, θα πρέπει να δούμε τη συνεχιζόμενη καταστροφή της ζήτησης για άλλη μια φορά. Αυτό θα πρέπει να οφείλεται είτε στις δυνάμεις της αγοράς είτε θα είναι αποτέλεσμα περικοπών ζήτησης με εντολή της ΕΕ. Συνεπώς, οι υψηλές τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι μονόδρομος και το 2023», καταλήγει η ολλανδική τράπεζα.