Έως το 2040, Γαλλία και Βρετανία θα απαγορεύσουν την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων, ενώ η Volvo σε δύο χρόνια θα σταματήσει να κατασκευάζει οχήματα μόνο με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Αρχή Μητροπολιτικών Μεταφορών της κομητείας του Λος Αντζελες θα αγοράσει 95 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, ώστε να εκπληρώσει τον στόχο της για έναν στόλο με μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2030.
Πρωτοπόρος στη μετάβαση προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης θα είναι η Κίνα. Δύο είναι οι λόγοι που της δίνουν προβάδισμα. Πρώτον, η μεγάλη ρύπανση στις πόλεις της και, δεύτερον, ότι δεν θέλει να εξαρτάται από τις εισαγωγές πετρελαίου.
Αυτές τις παγκόσμιες τάσεις τις γνώριζε ο Ελον Μασκ αρκετό καιρό πριν. Ο ιδρυτής της Tesla, της καλιφορνέζικης αυτοκινητοβιομηχανίας που άρχισε το 2007 να κατασκευάζει σε μικρή κλίμακα αποκλειστικά «πράσινα» ηλεκτροκίνητα και ακριβά αυτοκίνητα, δίνει τον τόνο στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, ο κ. Μασκ έχει διαμορφώσει την αγορά του μέλλοντος, και οι υπόλοιπες εταιρείες, πλην ίσως της Nissan, σπεύδουν ασθμαίνοντας να τον προλάβουν.
Μέχρι σήμερα κατασκεύαζε τρία μοντέλα: το Tesla Roadster, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό σπορ όχημα, το Μοdel S, το πρώτο πολυτελές ηλεκτροκίνητο όχημα, και το Model X. Στα τέλη του 2014, οι πωλήσεις του Model S ξεπέρασαν το ορόσημο των 100.000 πωλήσεων, δηλαδή 3,5 χρόνια μετά το λανσάρισμά του.
Το επόμενο μοντέλο Model 3, που μόλις άρχισε να κυκλοφορεί στην Καλιφόρνια, κοστίζει περίπου 31.000 ευρώ και θα έχει αυτάρκεια 346 χιλιομέτρων, ενώ η επαναφόρτισή του θα διαρκεί μισή ώρα. Ο Ελον Μασκ σχεδιάζει να παράγει 20.000 οχήματα Model 3 τον μήνα έως τον Δεκέμβριο του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέραν των αυστηρότερων προδιαγραφών ρύπων, ένας ακόμα παράγοντας που συντείνει στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης είναι και το μείζον πλήγμα στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Μετά το «Ντίζελγκεϊτ» της Volkswagen, το περιοδικό Der Spiegel αποκάλυψε ότι Κομισιόν και γερμανικές αρχές διερευνούν καταγγελίες για σύσταση καρτέλ των BMW, Volkswagen Daimler, με θέμα το σύστημα διαχείρισης εκπομπών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Όπως επισημαίνει σε σχετικό άρθρο του το Bloomberg, οι αυτοκινητοβιομηχανίες διοχετεύουν τεράστια κεφάλαια σε μία ακόμα αχαρτογράφητη αγορά και παρουσιάζουν ή προετοιμάζουν «πράσινα» αυτοκίνητα. Οι κυβερνήσεις ασκούν πιέσεις στον κλάδο για συγκεκριμένη δράση κατά της κλιματικής αλλαγής, αλλά η κατάσταση είναι πολύ μπερδεμένη. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, την ώρα που οι εταιρείες παρουσιάζουν στις εκθέσεις αυτοκινήτου το νέο ηλεκτρικό όχημα, οι τιμές της βενζίνης είναι τόσο χαμηλές, που οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερα βενζινοκίνητα αγροτικά αυτοκίνητα και οχήματα πολλαπλών χρήσεων.
Βέβαια, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν ακριβά σήμερα, και για τις εταιρείες οι πωλήσεις τους ακόμα είναι ζημιογόνες λόγω του κόστους των μπαταριών. Ωστόσο, το κάνουν γιατί επενδύουν στο μέλλον. Ο επικεφαλής της Fiat Chrysler Σέρτζιο Μαρκιόνε είχε πει, χαριτολογώντας, πριν από τρία χρόνια: «Εύχομαι να μην αγοράσει κανένας το ηλεκτρικό Fiat 500e, γιατί κάθε ένα που πουλάω, χρεώνομαι με 14.000 δολάρια».
Στην Ευρώπη πέρυσι αγοράστηκαν 215.000 ηλεκτροκίνητα Ι.Χ., 150.000 στις ΗΠΑ και 289.000 στην Κίνα. Παράλληλα, πουλήθηκαν διεθνώς 92 εκατ. αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Εως το 2040, όμως, σύμφωνα με το Bloomberg New Energy Finance, τα μισά από τα αυτοκίνητα στους δρόμους θα είναι ηλεκτρικά.
Παρά ταύτα, η βενζινοκίνηση δεν θα πεθάνει. Η Τοyota πούλησε φέτος 1,4 εκατ. υβριδικά, τα οποία κινούνται με βενζίνη και ηλεκτρισμό, και αναμένει να συνεχίσει να το κάνει πολλά χρόνια. Εκτιμά, τέλος, ότι οι μεγάλοι νικητές στην αυτοκίνηση θα είναι τα οχήματα με κυψέλες καυσίμων που θα χρησιμοποιούν υδρογόνο.