Δύο διεθνείς διασυνδέσεις απότο επενδυτικό πρόγραμματου ΑΔΜΗΕ αποκτούν άμεση προτεραιότητα και μπαίνουν σε ρότα υλοποίησης. Πρόκειται για τη δεύτερη γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με την Ιταλία και τον EuroAsiaInterconnector.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, στο περιθώριο του συνεδρίου του Κύκλου Ιδεών, ανέφερε χθες ότι το project της δεύτερης υποθαλάσσιας διασύνδεσης με την Ιταλία, μεταφορικής ισχύος 500-1000 MW, βρίσκεται πλέον στηφάση σύστασης της κοινής εταιρίας με τον ομόλογο Διαχειριστή, την Ιταλική TERNA. Εντός του μήνα, μάλιστα, πρόκειται να έρθει στην Αθήνα η CEO της TERNA, GiuseppinaDiFoggia, που ανέλαβε τα καθήκοντα της τον περασμένο Μάϊο, προκειμένου να συζητήσει το θέμα αυτό με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.
Σε ό,τι αφορά τον EuroAsiaInterconnector, ο κ. Μανουσάκης, μιλώντας σε πάνελ του συνεδρίου για τη διαρκή πρόκληση της ενεργειακής πολιτικής, έκανε γνωστό ότι το Ισραήλ, παρά τα όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή, εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για το συγκεκριμένο έργο, όπως κάνει εδώ και δύο χρόνια. Με δεδομένο ότι το Ισραήλ αντιμετωπίζει θέματα ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού του,εκλαμβάνει το έργο ως backupσε περίπτωση ενεργειακών προβλημάτων, οπότε έχει τη διάθεση συμμετοχής. Συνεπώς, όπως είπε ο κ. Μανουσάκης, το τμήμα που θα συνδέει Κύπρο με Ισραήλ βρίσκεται στη φάση συμφωνίας των δύο χωρών για την κατανομή του κόστους κατασκευής.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει αναλάβει πρόσφατα το ρόλο του φορέα υλοποίησηςτου EuroAsiaInterconnector και τρέχει όλες τις διαδικασίες για να καταστεί δυνατή η έναρξη κατασκευής του. «Όλες οι συνιστώσες δείχνουν προς την κατεύθυνση της υλοποίησης», επισήμανε ο κ. Μανουσάκης, ανακοινώνοντας ότι η ΕΤΕπ, σε πρόσφατη επίσκεψη του προέδρου της Τράπεζας στην Κύπρο, παρείχε τηδιαβεβαίωσηότι θα το χρηματοδοτήσει, ενώ υπάρχουν και άλλοι επενδυτές που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν, μεταξύ αυτών και η Κυπριακή Δημοκρατία.
Επίσης, ισχυρό ενδιαφέρον για την προώθηση του έργου έχει και ηΕυρωπαϊκή Επιτροπή.«Πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να φθάσουμε τα ηλεκτρικά σύνορα της Ελλάδας στο Ισραήλ και να βοηθήσουμε την Κύπρο να πάψει να είναι ενεργειακό νησί και να συνδεθεί με την ευρωπαϊκή αγορά», υπογράμμισε ο κ. Μανουσάκης.
Σε δύο ακόμη διεθνείς διασυνδέσεις, που διευκολύνουν τον στόχο της χώρας να αναδειχθεί σε εξαγωγέα ενέργειας, εστιάζει την προσοχή της η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ. Η μία είναι η ηλεκτρική λεωφόρος μεταξύ Ελλάδας-Γερμανίας, ο διάδρομος Green ΑegeanInterconnector, μεταφορικής ικανότητας 3 GW, για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη, ως εναλλακτική πηγή εφοδιασμού.
Ο κ. Μανουσάκης το χαρακτήρισε «παράθυρο ευκαιρίας» για την Ελλάδα, καθώς εντάσσεται, όπως είπε, σε μια γενικότερη τάση που αφορά σε όλο τον ευρωπαϊκό νότο. Γι’ αυτό και κατασκευάζεται η ηλεκτρική διασύνδεση Ισπανίας-Γαλλίας, όπως και νέες διασυνδέσεις μεταξύ Ιταλίας και Δυτικών Βαλκανίων. Πολιτικά ευσταθεί, τεχνικά είναι υλοποιήσιμο το έργο, είπε ο κ. Μανουσάκης, αναφέροντας ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι σε συνεννόηση με τον αντίστοιχο Διαχειριστή της Νότιας Γερμανίας, TenneT, προκειμένου να προωθηθεί από κοινού.
Πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ συμφώνησε με τον Διαχειριστή τηςΣαουδικής Αραβίαςγια την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών. Για το έργο αυτό, ανέφερε ο κ. Μανουσάκης, υπάρχει καταρχήν θετική προσέγγιση από την Ε.Ε., αρκεί να είναι βιώσιμο. Οι δύο Διαχειριστές συνέστησαν κοινή εταιρία, η οποία θα αναλάβει να προωθήσει τις αναγκαίες τεχνικές μελέτες, όπως και τη μελέτη για την οικονομική βιωσιμότητα του.
Ο κ. Μανουσάκης αναφέρθηκε και στον διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο, θέμα για το οποίο, όπως είπε, γίνεται πολύς θόρυβος τελευταία στην αγορά.«Το ταβάνι είναι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, το ανώτερο pick, που το έχουμε στους καύσωνες, είναι στα 10 GW, αυτό δεν μεγαλώνει, άρα αν υποθέσουμε ότι είχαμε άπειρο δίκτυο και βάζαμε όσες ΑΠΕ είχαμε, με το που φθάναμε στα 10 GW το υπόλοιπο είτε πρέπει να περικοπεί, είτε θα πρέπει να εξαχθεί», εξήγησε.
Ο ΑΔΜΗΕ έχειτετραπλασιάσει από το 2017 το capex του για διασυνδέσεις.«Δεν μπορούμε να πάμε πιο γρήγορα, με τις υφιστάμενες τεχνολογίες υπάρχει ηλεκτρικός χώρος, τον οποίο κατάφερε η Ελλάδα να γεμίσει με τις επενδύσεις που προσέλκυσε», επισήμανε ο κ. Μανουσάκης. «Υπάρχει και το θέμα της αδειοδότησης, όσο χρόνο χρειάζεται να κατασκευαστεί μία γραμμή, άλλο τόσο χρειάζεται για την αδειοδότηση και τις απαλλοτριώσεις της γης».
Για τον λόγο αυτό υπέδειξε την ανάγκη να προστεθούν και νέες τεχνολογίες, όπως τα συστήματα αποθήκευσης, σε συνδυασμό με τις εξαγωγές. «Οι πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναληφθούν το επόμενο διάστημα για να προσελκύσουμε περισσότερες επενδύσεις από όσες αντέχουμε να έχουμε ως ζήτηση και χωρητικότητα του ελληνικού συστήματος είναι να προσθέσουμε τεχνολογίες αποθήκευσης», τόνισε.
Αναφερόμενος, εξάλλου, στις εγχώριες διασυνδέσεις ο κ. Μανουσάκης είπε ότι μέχρι τέλη του 2024 θα έχει ολοκληρωθείη μεγάλη διασύνδεση με την Κρήτη, το καλοκαίρι ή το αργότερο στα τέλη του 2024 οι Νότιες Κυκλάδες, ενώ το Βορειοανατολικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα σταδιακά ως το 2030.