Οι υπουργοί Άμυνας Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, πρόκειται να υπογράψουν σήμερα στις Βρυξέλλες την Επιστολή Πρόθεσης για την επέκταση του αγωγού εφοδιασμού καυσίμων των χωρών μελών του ΝΑΤΟ, στην Ανατολική Ευρώπη, από το Χαλκερό στην Αλεξανδρούπολη και βόρεια, στο περιθώριο της Συνόδου υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ.
Κατά την άφιξη του στη Σύνοδο, ο Έλληνας υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας, αναφερόμενος στην υπογραφή της επέκτασης του αγωγού, τόνισε ότι σήμερα είναι μια «σημαντική ημέρα» και πρόσθεσε: «Επιβεβαιώνεται η ελληνική επιλογή, η Ανατολική Μακεδονία και ιδίως η Θράκη, να γίνουν κόμβος εφοδιασμού των χωρών μελών της Συμμαχίας».
Τι τέθηκε στο τραπέζι εκτός από τον αγωγό καυσίμων στην τριμερή συνάντηση Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας
Το θέμα, μεταξύ άλλων, συζητήθηκε στην προχθεσινή συνάντηση των πρωθυπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, Κυριάκου Μητσοτάκη, Nikolai Denkov και Marcel Ciolacu αντίστοιχα.
Στο μενού βρέθηκε μια σειρά ζητημάτων, που συνδέονται με τις υποδομές και την ενέργεια, όπως οι επενδύσεις που απαιτούνται σε λιμενικές και άλλες υποδομές για τη συμμετοχή των λιμανιών της Ρουμανίας (Σουλίνα, Κωστάντζα), της Βουλγαρίας (Μπουργκάς Βάρνα) και της Ελλάδας (Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη) στο σχέδιο εξαγωγής ουκρανικών σιτηρών.
Συζητήθηκαν, επίσης, η αναβάθμιση του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), ώστε και μέσω του πλωτού τερματικού (FSRU) της Αλεξανδρούπολης να καλύπτονται ανάγκες της Μολδαβίας και Ουκρανίας. Εξετάστηκε και ο διάδρομος «πράσινης» ενέργειας που προωθείται με αναβάθμιση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας, καθώς και νέους αγωγούς μεταφοράς «πράσινου» υδρογόνου προς τα βιομηχανικά κέντρα της Ευρώπης.
Η Ελλάδα, όπως επισήμανε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι πλέον μέλος της «Πρωτοβουλίας των Τριών Θαλασσών» (Three Seas Initiative – 3SI) για την ανάπτυξη δικτύων μεταφορών σε Βόρεια Θάλασσα, Εύξεινο Πόντο και Αδριατική. Ο κ. Μητσοτάκης είπε χθες πως πρέπει να αλλάξει το όνομα σε «Πρωτοβουλία των Τεσσάρων Θαλασσών», με την προσθήκη του Αιγαίου. Η ένταξη της Ελλάδας στην πρωτοβουλία ήταν αναμενόμενη, μετά και τις αλλαγές στο σχέδιο των διευρωπαϊκών δικτύων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να καλύπτουν Μολδαβία και Ουκρανία, και την προσθήκη του νέου σιδηροδρομικού εμπορευματικού διαδρόμου Βαλτικής Θάλασσας, Εύξεινου Πόντου και Αιγαίου Πελάγους.
Το ζήτημα της σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου απασχολεί εδώ και δεκαετίες Ελλάδα και Βουλγαρία με σχεδόν μηδενική πρόοδο μέχρι σήμερα. Τώρα στο τραπέζι βρίσκεται ένας σιδηροδρομικός και οδικός διάδρομος, που θα συνδέει τα λιμάνια που προαναφέρθηκαν σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία.
Προχθές συμφωνήθηκε, με την ελπίδα πως θα ξεκολλήσει η διαδικασία, να συγκροτηθεί μια Τριμελής Ομάδα Εργασίας υπό τους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών, με στόχο να συντάξει και να υπογράψει «σε εύλογο χρόνο» ένα μνημόνιο συναντίληψης (MoU) για τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη διαχείριση ενός πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών στον άξονα Βορρά – Νότου, που θα συνδέει τις τρεις χώρες με σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές. Με βάση το MoU, θα υπογραφεί και τριμερής Κοινή Συμφωνία των τριών κρατών για την προώθηση των έργων.

Πηγή: powergame.gr