Στη γραμμή εκκίνησης μπαίνει η «άφιξη» του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Insider έως τον Φεβρουάριο θα έχουν αρχίσει οι πρώτες εργασίες από τον ΔΕΣΦΑ, για την ανάπτυξη του αγωγού που θα δώσει πρόσβαση στο αέριο στην περιοχή, συνδέοντάς την με το εθνικό σύστημα μεταφοράς.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σε αυτή τη φάση βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο στάδιο προπαρασκευής, το οποίο αφορά την αναπροσαρμογή των χρήσεων γης, από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός υψηλής πίεσης. Έτσι, μέσα στο επόμενο δίμηνο θα ανοίξει ο δρόμος ώστε να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια για την υλοποίηση του έργου.
Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 147 χιλιόμετρα, με το κυρίως τμήμα του να ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, και το βανοστάσιο του εθνικού συστήματος στο σημείο, και να καταλήγει στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Παράλληλα, θα διαθέτει τέσσερις κλάδους, ώστε το αέριο να φτάσει σε όλα τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας.
Πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση
Σύμφωνα με το σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2026, ενώ το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.
Παράλληλα, θα επιδιωχθεί η ένταξη της υποδομής στο νέο ΕΣΠΑ. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα είναι ακόμη μικρότερη η επιβάρυνση στα τέλη χρήσης συστήματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σχεδίαση του αγωγού έγινε με γνώμονα την κάλυψη όλων των αστικών κέντρων της περιοχής. Έτσι, χάρις στο κυρίως τμήμα και τους τέσσερις υποκλάδους, το αέριο αγωγού θα «φτάσει» μέχρι την Έδεσσα, τη Σκύδρα, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Αμύνταιο, την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Παράλληλα, όπως έχει γράψει το Insider.gr, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή αερίου αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς.
Δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου
Η «άφιξη» του αερίου στη Δυτική Μακεδονία έχει πρωτεύουσα σημασία για την ενεργειακή και αναπτυξιακή μετάβαση της περιοχής, ενόψει της σχεδιαζόμενης απολιγνιτοποίησης. Μάλιστα, ακόμη και με τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η ενεργειακή κρίση, θεωρείται πως η «ζωή» των λιγνιτικών μονάδων έλαβε απλώς παράταση λίγων ετών. Κι αυτό γιατί, όταν η τιμή του αερίου επανέλθει στα ιστορικά του επίπεδα, τότε οι λιγνιτικές μονάδες θα καταστούν ξανά αντιοικονομικές και η λειτουργία τους ζημιογόνος.
Αποτέλεσμα της ολιγοετούς μετάθεσης της απολιγνιτοποίησης ήταν η πρόσφατη απόφαση το υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προχώρησε στην παράταση έως το 2025 της διάρκειας λειτουργίας τριών λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, των «Μελίτη 1», «Άγιος Δημήτριος 3» και «Άγιος Δημήτριος 4». Παράλληλα, η άφιξη του αερίου στην περιοχή θα δώσει τη δυνατότητα αλλαγής καυσίμου στη νέα λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5» (η οποία βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία), όταν κριθεί πως έχει διασφαλισθεί η επάρκεια τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέργεια, ώστε να μπορεί να αποσυρθεί το εγχώριο ορυκτό καύσιμο και από τον τελευταίο θερμοηλεκτρικό σταθμό της χώρας.
Η αντικατάσταση του λιγνίτη με το αέριο αφορά επίσης και τη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων στην περιοχή. Έτσι, ο αγωγός περιλαμβάνει επίσης Σταθμό Μέτρησης στην Καρδιά, για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς επίσης και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή.
Η αποστολή του αγωγού πάντως επεκτείνεται και πέρα από την απολιγνιτοποίηση, καθώς θα έχει «θέση» και στον αμέσως επόμενο «σταθμό» της απανθρακοποίησης του εγχώριου ενεργειακού μίγματος, όταν το φυσικό αέριο θα αρχίσει να υποκαθίσταται από τα ανανεώσιμα αέρια. Κι αυτό θα είναι με τη µεταφορά υδρογόνου, σε ποσοστό έως 100%.

Γράφει ο Κώστας Δεληγιάννης – Πηγή: insider.gr