Σε συμφωνία κατέληξε η Ευρωπαϊκή Ένωση την Τετάρτη για θεσμοθέτηση του ποσού που πρέπει να πληρώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για τα δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, αυξάνοντας την πίεση στον κλάδο να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα.
Οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός της Ευρώπης, μέχρι στιγμής δεν πλήρωναν για τα δικαιώματα εκπομπής CO₂.
Κατάργηση των δωρεάν αδειών έως το 2026
Αυτό πρόκειται να αλλάξει βάσει του νόμου που συμφωνήθηκε μεταξύ των χωρών της ΕΕ, ο οποίος θα καταργήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών ρύπων διοξειδίου του άνθρακα έως το 2026, σύμφωνα με το Reuters.
Αυτό σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν αδρά, παρέχοντας τους έτσι ένα οικονομικό κίνητρο για να ρυπαίνουν λιγότερο.
Εξαίρεση θα αποτελούν μόνο οι αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) για να αντισταθμίσουν εν μέρει τη διαφορά τιμής μεταξύ των SAF και του πολύ φθηνότερου ορυκτού καυσίμου κηροζίνης.
Ωστόσο, θα πρέπει οι χώρες της ΕΕ ξεχωριστά, αλλά και το Ευρωκοινοβούλιο, να εγκρίνουν επίσημα τον νόμο πριν τεθεί σε ισχύ.
Πιθανή επέκταση των περιορισμών μετά το 2026
Η ΕΕ έχει μέχρι στιγμής περιορίσει την αγορά άνθρακα στην κάλυψη των εκπομπών από πτήσεις εντός της ΕΕ, αλλά τα κράτη-μέλη συμφώνησαν ότι οι Βρυξέλλες θα αξιολογήσουν το 2026 κατά πόσον το σύστημα του οργανισμού αερομεταφορών του ΟΗΕ ICAO για την αντιστάθμιση των εκπομπών CO₂ των διεθνών πτήσεων είναι σε καλό δρόμο για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Στην περίπτωση που τα αποτελέσματα δεν είναι θετικά, θα προτείνει την επέκταση των περιορισμών και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.