Το ναυάγιο της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους της Socar, επισφραγίστηκε στα τέλη Νοεμβρίου με τη μη ανανέωση της εγγυητικής επιστολής, η οποία “νέκρωσε” το αποτέλεσμα του διαγωνισμού του 2013. Συνακόλουθα ακυρώθηκε και στην πράξη η πιθανότητα είσπραξης 400 εκατ. ευρώ (212 εκατ. από τα ΕΛΠΕ και 188 εκατ. από το Δημόσιο) που ήταν το τίμημα που είχε συμφωνηθεί με την ενεργειακή εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν.
Το ναυάγιο της πώλησης, βεβαίως δεν είχε την έκβαση που πιθανότατα επεδίωκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου ενέργειας (Π. Σκουρλέτης), δηλαδή να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για πώληση μειοψηφικού μεριδίου κατά το πρότυπο του ΑΔΜΗΕ (δίκτυα ηλεκτρισμού). Τα ξεκάθαρα μηνύματα που στάλθηκαν από την ευρωπαϊκή επιτροπή και την τρόικα, δεν άφησαν περιθώρια στο νέο υπουργό Γ. Σταθάκη για αλλαγές στο μοντέλο της πώλησης του 66% της εταιρείας. Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα οι πιέσεις κορυφώθηκαν όταν και ο Αμερικανός πρέσβης ζήτησε ξεκάθαρα την επίσπευση της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας που διαχειρίζεται το δίκτυο φυσικού αερίου και τον στρατηγικής σημασίας τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα.
Στο διάστημα των σχεδόν 2,5 μηνών που έχει μεσολαβήσει από την ακύρωση της πώλησης πάντως η κυβέρνηση αμφιταλαντευόταν, δεχόμενη μάλιστα συγκεκριμένες εισηγήσεις ώστε να μην ακυρωθεί ο τρέχων διαγωνισμός αλλά να συνεχιστεί ο προηγούμενος διαγωνισμός του 2013.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες ελήφθη η οριστική απόφαση να τελειώνουμε οριστικά με τα σενάρια για συνέχιση του παλιού διαγωνισμού και να προχωρήσει η προκήρυξη νέου. Αυτό σημαίνει ότι μετά την καθυστέρηση των 2,5 μηνών, θα ακολουθήσει μια διαδικασία η οποία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί νωρίτερα από διάστημα 16 έως 18 μηνών.
Τα προβλήματα ωστόσο δε σταματούν μόνο στο κομμάτι της χρονικής καθυστέρησης. Είναι σαφές πλέον σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι το αναμενόμενο τίμημα είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο να προσεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ που προσέφεραν οι Αζέροι, στο διαγωνισμό ο οποίος οδηγήθηκε σε αδιέξοδο με μάλλον άκομψο τρόπο. Και εδώ ο κ. Σταθάκης θα πρέπει να “δουλέψει υπερωρίες” προκειμένου να αποκαταστήσει στη διεθνή αγορά του αερίου το κύρος και την αξιοπιστία της κυβέρνησης, που δέχθηκαν σοβαρό πλήγμα τους προηγούμενους μήνες.
Ήδη πάντως, τα μηνύματα γύρω από το νέο διαγωνισμό – που θα ξεκινήσει στο χειρότερο δυνατό επενδυτικό περιβάλλον – είναι αρνητικά: οι σοβαροί δυτικοευρωπαίοι επενδυτές εμφανίζονται διστακτικοί και επί του παρόντος μόνο τριτοκλασσάτες εταιρείες, περιορισμένης εμβέλειας, δείχνουν να συγκινούνται από το νέο διαγωνισμό…
Γράφει ο Χάρης Φλουδόπουλος – Πηγή: www.capital.gr