Τη συστηματική μετεξέλιξη της ΔΕΠΑ Εμπορίας, τα τελευταία δύο χρόνια, σε μια ολοκληρωμένη επιχείρηση ενέργειας, περιέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς από το βήμα του συνεδρίου του Economist.
Ο κ. Ξιφαράς στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το νέο business plan της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ανταποκρίνεται στις τάσεις της αγοράς – την ενεργειακή μετάβαση, τη συνεχή αύξηση της ζήτησης για φυσικό αέριο, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για 75 TW το 2025, αλλά και την ένταση του ανταγωνισμού – οι οποίες ευνοούν τις εταιρείες με υψηλή καθετοποίηση.
«Η ΔΕΠΑ Εμπορίας τα τελευταία δύο χρόνια πέτυχε μια ολική επαναφορά. Ανέκτησε σημαντικό μερίδιο αγοράς στην κύρια εμπορική της δραστηριότητα και ολοκλήρωσε με επιτυχία τον μετασχηματισμό της, με παραδειγματική, μάλιστα, εργασιακή ειρήνη. Γνώμονας με τον οποίο κινούμαστε είναι η διαφοροποίηση προϊόντων και αγορών και η καθετοποίηση. Στην απελευθερωμένη και ιδιαίτερα ανταγωνιστική εγχώρια αγορά, η υψηλή καθετοποίηση αυξάνει την ανταγωνιστικότητα της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενόψει μάλιστα αποκρατικοποίησης».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας αναφέρθηκε επίσης στον ρόλο κλειδί που ενέχει το φυσικό αέριο στην ενεργειακή μετάβαση, που στη χώρα μας μάλιστα, θα καλύψει μεγάλο μέρος του κενού που θα δημιουργήσει η δρομολογημένη απόσυρση όλων των λιγνιτικών μονάδων, μέχρι το 2028.
Για τον λόγο αυτό η ΔΕΠΑ Εμπορίας -υπογράμμισε ο κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς- διευρύνει συνεχώς τις χρήσεις του φυσικού αερίου, προσφέροντας περισσότερα προϊόντα και δυνατότητες στους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα:
  1. Αναπτύσσει εφαρμογές υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (Small Scale LNG), αλλά και μονάδες CNG για τα νησιά και τις απομακρυσμένες από το δίκτυο περιοχές, σπάζοντας την ενεργειακή απομόνωσή τους.
  2. Επεκτείνει συστηματικά το πανελλαδικό δίκτυο πρατηρίων της με CNG (FISIKON) διαχέοντας, έτσι, τα οφέλη της αεριοκίνησης σε περισσότερους οδηγούς και περιοχές της χώρας. Εδώ υπάρχει σημαντική πρόοδος καθώς έχουν προστεθεί ήδη 4 νέα πρατήρια (ΣΕΑ Ευαγγελισμού Λαρίσης & ΣΕΑ Ψαθόπυργου Αχαίας), με άλλα 4 (σε Ηγουμενίτσα, Κοζάνη, Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη) να κατασκευάζονται, με στόχο να έχουμε 27 πρατήρια μέχρι το τέλος του 2021.
  3. Προωθεί το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο στην Ανατολική Μεσόγειο, κατασκευάζοντας ένα καινοτόμο πλοίο μεταφοράς που θα τροφοδοτεί τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής.
Ταυτόχρονα, όπως διευκρίνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας, σε συνεργασία με τη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων «αναπτύσσουν τις υποδομές που εγγυώνται την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια της χώρας μας και παράλληλα τη μετατρέπουν σε διεθνή ενεργειακό κόμβο, αναβαθμίζοντας την οικονομική και γεωπολιτική της θέση (Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, EastMed, IGB)».
Με την απολιγνιτοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση να αποτελούν μια μεγάλη πρόκληση για τις εταιρείες του κλάδου, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, σημείωσε ο κ. Ξιφαράς:
  1. Εισέρχεται στην παραγωγή πράσινης ενέργειας αναπτύσσοντας ένα «πράσινο» χαρτοφυλάκιο άνω των 200 MW, με τη συμμετοχή της σε φωτοβολταϊκά στις υπό μετάβαση περιοχές της Δ. Μακεδονίας.
  2. Εξασφάλισε άδεια εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος ύψους 500 MW
  3. Ετοιμάζεται να μπει στην αγορά διμερών συμβολαίων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας – PPA’s.
  4. Πρωταγωνιστεί στην ανάπτυξη εναλλακτικών «καθαρών» καυσίμων, όπως το υδρογόνο.
  5. Επεκτείνει τις δραστηριότητες λιανικής (φυσικό αέριο και ηλεκτρικό ρεύμα), μέσω της θυγατρικής της Φυσικό Αέριο – Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, η οποία αυξάνει διαρκώς το μερίδιό της στην εγχώρια αγορά.
Όλες οι πρωτοβουλίες που ανέλαβε η ΔΕΠΑ Εμπορίας τα τελευταία δύο χρόνια, σημείωσε ο κ. Ξιφαράς, «είχαν την απόλυτη στήριξη του ΔΣ σε κάθε τους βήμα και στέφθηκαν με επιτυχία χάρη στη δουλειά και την αφοσίωση του στελεχιακού δυναμικού της εταιρείας». Ενώ, με αυτές τις στοχευμένες κινήσεις, τόνισε, «η ΔΕΠΑ Εμπορίας κατάφερε να μετατραπεί από πιθανό πρόβλημα σε ένα πολύτιμο asset για τους μετόχους της (το Ελληνικό Δημόσιο) και τους πελάτες της, το οποίο ενισχύει διαρκώς την αξία του, ενόψει, μάλιστα αποκρατικοποίησης».