Μία δεύτερη πύλη εισόδου φυσικού αερίου για τα Βαλκάνια επιδιώκει να ανοίξει η Ελλάδα. Μετά τον αγωγό με τη Βουλγαρία (IGB) που ξεκίνησε τη λειτουργία του από το περασμένο καλοκαίρι, τώρα δρομολογείται ο αγωγός με τη Βόρεια Μακεδονία.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι εταιρείες που τρέχουν το έργο, ο ΔΕΣΦΑ και η κρατική ΝΕR έχουν πυκνώσεις τον τελευταίο καιρό τις επαφές τους προκειμένου να συντονίσουν τις ενέργειες για την εκκίνηση των εργασιών κατασκευής. Σχετική συνάντηση υπήρξε στα Σκόπια μεταξύ στελεχών των δύο διοικήσεων την περασμένη εβδομάδα.
Η επενδυτική απόφαση
Το έργο βρίσκεται σε προχωρημένη αδειοδοτική φάση και απομένει η εκκρεμότητα της λήψης της επενδυτικής απόφασης. Ο ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, πρόκειται να λάβει τη σχετική επενδυτική απόφαση μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου για το τμήμα του έργου επί ελληνικού εδάφους.
Το project προβλέπει την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκηςπρος το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων / Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, διαχειριστές των οποίων είναι ο ΔΕΣΦΑ και η NER, αντίστοιχα. Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του θα είναι 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες, προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.
Οι διαγωνισμοί
Ο Διαχειριστής μάλιστα λέγεται ότι ετοιμάζει και τους διαγωνισμούς για την προμήθεια των σωλήνων και λοιπού αναγκαίου εξοπλισμού. Η ευθύνη του για το έργο είναι επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για αγωγό μήκους 55 χλμ και το κόστος του ανέρχεται στα 67 εκ. ευρώ. Ο ΔΕΣΦΑ έχει εξασφαλίσει για το ελληνικό κομμάτι και χρηματοδότηση ύψους 25 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Δυτικά Βαλκάνια
Ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας δεν αποσκοπεί μόνο στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο της γειτονικής χώρας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει και τη μεταφορά ποσοτήτων αερίου και προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Προς την κατεύθυνσην αυτή η Β. Μακεδονία προχωρούν στην κατασκευή διασυνδετήριου αγωγού με το Κόσσοβο. Από εκεί θα είναι εφικτός και ο εφοδιασμός και του Μαυροβουνίου.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΔΕΣΦΑ, όπως αυτό περιγράφεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2023 – 2032, η προβλεπόμενη χρονολογία έναρξης λειτουργίας του είναι το καλοκαίρι του 2025. Για το έργο έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (Memorandum of Understanding, MoU) ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την ΝER τον Οκτώβριο 2016 καθώς και υπεγράφη στις 10 Σεπτεμβρίου 2021 Συμφωνία Συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού στις δύο πλευρές των συνόρων.
Η πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ταυτόχρονα το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την δραστηριοποίηση περισσότερων χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.