Άκυρη είναι, κατά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης. Δύο μόλις ημέρες μετά την απόφαση για την ανάθεση και την άμεση σύσταση από τον ΑΔΜΗΕ της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» (100% θυγατρικής) ως επίσημου φορέα υλοποίησης του έργου, η Ε.Ε. ενημέρωσε με επιστολή της όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ότι η ΡΑΕ με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο δεν μπορεί να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση του έργου πριν από το τέλος του 2018, ακόμη και εάν η Ελλάδα επιλέξει να το προχωρήσει ως εθνικό έργο.
Επισημαίνει επίσης ότι στην περίπτωση που η διασύνδεση δεν προχωρήσει ως έργο PCI (Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος), όπως έχει σχεδιασθεί ως κομμάτι της διεθνούς διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, δεν θα ενισχυθεί από τα αντίστοιχα κονδύλια, που σημαίνει ότι το κόστος της χρηματοδότησης θα περάσει στους Ελληνες πολίτες και στην ελληνική οικονομία.
Η Επιτροπή καλεί τις ελληνικές αρχές να συνεργαστούν για να βρεθεί ένας κοινός τόπος και να προχωρήσει το έργο ως PCI με φορέα τον Euroasia Interconnector, όπως έχει σχεδιασθεί, με συμμετοχή στο SPV που θα συσταθεί και του Διαχειριστή του Βελγίου Εlia. Με την άποψη της Κομισιόν συντάσσεται και ο ACCER (Eυρωπαϊκός Ρυθμιστής Ενέργειας) ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε την περασμένη Δευτέρα συνάντηση για το θέμα με τον Euroasia Interconnector, ενώ και ο Εlia έχει θέσει ως προαπαιτούμενο της συμμετοχής του στο έργο την ύπαρξη συμφωνίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Εuroasia.
Η εξέλιξη ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη, αφού η ΡΑΕ προχώρησε σε απόφαση ανάθεσης χωρίς να έχει διασφαλίσει τη συναίνεση της Κομισιόν, ενώ ήταν σε γνώση της οι ενστάσεις της και η συνολικότερη θέση της. Η παρέμβαση της Επιτροπής ενισχύει τα νομικά επιχειρήματα της πλευράς του Euroasia στην περίπτωση που αποφασίσει να κινηθεί δικαστικά, κάτι που έχει διαμηνύσει προς τις ελληνικές αρχές ότι θα πράξει εάν το έργο προχωρήσει μέσω άλλου φορέα.
Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι ενώ η ΡΑΕ πήρε την απόφαση να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ το έργο προκειμένου να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, καθώς διακυβεύεται η ομαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης μετά το 2020 που θα τεθούν εκτός λειτουργίας σημαντικές μονάδες λόγω ρύπων, κατάφερε τελικά να περιπλέξει περισσότερο τα πράγματα «στρώνοντας» τον δρόμο για περαιτέρω καθυστέρηση.
Ο ΑΔΜΗΕ πάντως έσπευσε αμέσως μετά την απόφαση της ΡΑΕ να συστήσει το SPV «Αριάδνη Interconnection», εταιρεία 100% θυγατρική και με αρχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, τα οποία μάλιστα, όπως ανακοίνωσε, είναι εξασφαλισμένα από τον περασμένο Μάιο.
Βάσει της απόφασης της ΡΑΕ, μέσα σε διάστημα τριών μηνών θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia στο πλαίσιο των όρων που έχουν μεταξύ τους συμφωνηθεί, δηλαδή της σύστασης SPV και της συμμετοχής σε αυτό του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 51% και του Euroasia σε ποσοστό 39% ή και μικρότερο, εφόσον αποφασίσει να διαθέσει σε τρίτο επενδυτή.
Για το υπόλοιπο 10% ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την αναζήτηση νέων επενδυτών. Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία, τότε ο ΑΔΜΗΕ θα αναζητήσει μέσω διαγωνισμού επενδυτές για το 49% του SPV «Αριάδνη Interconnection».
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το επίμαχο θέμα διαπραγμάτευσης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia δεν ήταν τα ποσοστά συμμετοχής στο SPV, αλλά το δικαίωμα λήψης στην απόφαση για τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, με τον Euroasia, αλλά και τον Εlia, ως δυνητικό επενδυτή να διεκδικεί συμμετοχή και τον ΑΔΜΗΕ να υποστηρίζει ότι η απόφαση είναι δική του ως μετόχου του 51%.

Γράφει η Χρύσα Λιάγγου – Πηγή: kathimerini.gr