Ο εκτροχιασμός της τιμής του λιθίου, απαραίτητου συστατικού στις μπαταρίες αυτοκινήτων, απειλεί να εκτροχιάσει και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Οπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα των Financial Times, από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι σήμερα η τιμή του μεταλλεύματος έχει πενταπλασιαστεί, ενώ ανοδικά κινούνται και το νικέλιο και το κοβάλτιο, που χρησιμοποιούνται επίσης για την κατασκευή των μπαταριών.
Ο λόγος της εκτόξευσης έχει να κάνει με το ότι καθίσταται ολοένα και εντονότερη η ζήτηση για αυτές τις πρώτες ύλες παράλληλα με τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν φθάσει τα 5,6 εκατ. το 2021, όταν το 2020 δεν υπερέβαιναν τα 3,1 εκατ.
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόμου για να προμηθευθούν τις αναγκαίες πρώτες ύλες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η άνοδος των τιμών των μπαταριών αναμένεται να εξακολουθήσει και φέτος και για έναν ακόμα λόγο, ότι δηλαδή έχει προηγηθεί μία δεκαετία κατά την οποία οι προμήθειες σε ανθρακικό λίθιο συγκεκριμένα και άλλες πρώτες ύλες γνώρισαν σοβαρή κάμψη μη ανταποκρινόμενες στη διογκούμενη ζήτηση. Και ενώ οι εξορυκτικές εταιρείες προσπαθούν να αυξήσουν την παραγωγή πρώτων υλών από τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις τους και να αναπτύξουν νέες πηγές άντλησης, οι τιμές αναφοράς του λιθίου έκλεισαν το 2021 σε επίπεδα-ρεκόρ.
Στην Κίνα, η οποία είναι και η χώρα με την υψηλότερη παραγωγή στον κόσμο σε μπαταρίες, η τιμή του τόνου του ανθρακικού λιθίου έφθανε τις 41.027 δολάρια, υπερπενταπλάσια δηλαδή από εκείνη του περυσινού Ιανουαρίου. Στην περίπτωση ακόμα μιας απαραίτητης πρώτης ύλης, του κοβαλτίου, η τιμή διπλασιάστηκε στις 70.208 δολάρια ο τόνος και του νικελίου ενισχύθηκε 15% στις 20.045 δολάρια για το τελευταίο δωδεκάμηνο.
Η εξέλιξη αυτή υπονομεύει όσα κερδήθηκαν σε επίπεδο τεχνολογίας και αποδοτικότητας κατά τα τελευταία χρόνια, στη διάρκεια των οποίων οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευάστριες μπαταριών εργάστηκαν σκληρά από κοινού για να αναπτύξουν μπαταρίες υψηλής απόδοσης και μακράς διαρκείας, ενόσω, εκ παραλλήλου, προσπαθούσαν να μειώσουν το κόστος.
Επιπλέον, όπως αναφέρουν σχετικά σε δημοσίευμά τους οι Financial Times, οι αυξήσεις στις τιμές απειλούν να κλονίσουν τα μεγαλόπνοα σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας εν συνόλω, ακριβώς αυτή τη στιγμή, κατά την οποία ακόμα και οι πρώην απρόθυμοι όμιλοι τύπου Toyota ενστερνίζονται τη μετάβαση.
Σύμφωνα με το Bloomberg NEF, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αμαξιών, οι οποίες εκτινάχθηκαν το 2021, θα αυξηθούν περαιτέρω φέτος, άρα θα παρατηρηθεί έλλειμμα λιθίου. Σε έκθεση της S&P Global, η χρήση του θα υπερβεί την παραγωγή του και θα εξαντλήσει τα αποθέματα.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την S&P Global Market Intelligence, η προσφορά αναμένεται να εκτιναχθεί στις 636.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου φέτος εν συγκρίσει με τις 497.000 τόνους το 2021. Ωστόσο, τέλος, η ζήτηση θα ξεπεράσει και αυτά τα επίπεδα, φθάνοντας, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τις 641.000 τόνους από την αρχική πρόβλεψη των 504.000 τόνων.

Πηγή: kathimerini.gr