Το μέλλον του τραπεζικού κλάδου ανήκει στις τεχνολογίες blockchain, ωστόσο η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και το cloud είναι τα δύο συστατικά, που θα μετασχηματίσουν ουσιαστικά τον χρηματοπιστωτικό τομέα στο άμεσο μέλλον.
Το κλειδί, πάντως, για τη μέγιστη αξιοποίηση των τεχνολογιών αυτών βρίσκεται στην πρόσβαση και την ενσωμάτωση της πληθώρας των δεδομένων. Την ίδια στιγμή καθίσταται σαφές ότι τα τραπεζικά ιδρύματα αλληλοεπιδρούν, πλέον, σε μεγάλο βαθμό με τους Fintechs και Bigtechs.
Όπως διαπιστώνει σχετική μελέτη της Deloitte, η επιτυχία των τραπεζών στον ψηφιακό μετασχηματισμό θα εξαρτηθεί από τη συνύπαρξη της στρατηγικής, της τεχνολογίας και της λειτουργικότητας σε όλη την αλυσίδα.
Στόχος – όπως καταλήγουν οι αναλυτές – είναι η υλοποίηση μίας “συμφωνικής επιχείρησης”, στην οποία οι τεχνολογίες και οι λύσεις που θα εφαρμόζονται, θα αλληλοσυμπληρώνονται άψογα, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη αξία.
Βασικά εργαλεία για αυτό, αποτελούν η σωστή διαχείριση του όγκου των δεδομένων, ο εκμοντερνισμός του πυρήνα των υποδομών και η ενοποίηση των AI τεχνολογιών.
Συνολικά, η έκθεση (Banking and Capital Markets Outlook: Reimagining transformation) επισημαίνει την ανάγκη για στρατηγικό μετασχηματισμό στους τομείς της κανονιστικής συμμόρφωσης, της φορολογίας, της τεχνολογίας, της διαχείρισης κινδύνων, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της διαχείρισης ταλέντου.
Διαχείριση ταλέντου
Ειδικά για το τελευταίο θέμα, η έκθεση σημειώνει ότι οι τράπεζες πρέπει να υιοθετήσουν μια νέα προσέγγιση στη διαχείριση ταλέντων, για να προετοιμαστούν για το μέλλον της εργασίας. Η αυτοματοποίηση, η οικονομία gig, το crowdsourcing και οι δημογραφικές μετατοπίσεις ενδέχεται να επηρεάσουν σημαντικά το εργασιακό περιβάλλον.
Ένα, επίσης, σημαντικό στοιχείο που τονίζεται στην έρευνα της Deloitte, είναι η ανάγκη ενσωμάτωσης στρατηγικής αντίληψης στη λειτουργία διαχείρισης κινδύνων, αλλά και η επανεκτίμηση των δύο πρώτων γραμμών άμυνας.
«Οι συνεχείς κυβερνοεπιθέσεις ανέδειξαν την ανάγκη ενδελεχούς κατανόησης του οικοσυστήματος και των εγγενών αδυναμιών των δικτύων των τραπεζών. Επίσης, στον ευαίσθητο κόσμο της μετά-GDPR εποχής, η κακή διαχείριση των δεδομένων αποτελεί σπίθα κρίσης στο τραπεζικό σύστημα, ενώ οι καταναλωτές απαιτούν μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τον τρόπο συλλογής, επεξεργασίας και κοινής χρήσης των δεδομένων τους», διαπιστώνει η μελέτη.
Όπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές, η χρήση εναλλακτικών δεδομένων, όπως τα βιομετρικά στοιχεία και οι νέες τεχνολογίες, περιπλέκουν την κατάσταση, καθώς η απλή ενημέρωση των πολιτικών απορρήτου δεν επαρκεί.
Οι προκλήσεις
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το 2019 αναμένονται αλλαγές σε τομείς του τραπεζικού συστήματος, όπως η Λιανική Τραπεζική, η Εταιρική Τραπεζική Διακυβέρνηση, το Σύστημα Συναλλαγών, το Επενδυτικό Τραπεζικό Σύστημα, τα Συστήματα Πληρωμών και Διακανονισμού, η Διαχείριση του Πλούτου και οι υποδομές.
Στο μεταξύ, η πρόβλεψη είναι ότι κατά το τρέχον έτος οι τράπεζες αναμένεται να δραστηριοποιηθούν περισσότερο στο χώρο της Fintech, είτε με την ίδρυση αυτόνομων ψηφιακών τραπεζών είτε μέσω εταιρικών σχέσεων. «Οι συναλλαγές σε πολλαπλές πλατφόρμες τεχνολογίας επιβάλλεται να ενσωματώσουν τα διαφορετικά συστήματα, γεγονός που λόγω ιδιαίτερα αυξημένης ανάγκης, θα επιταχυνθεί το 2019», καταλήγει η μελέτη.