Στα ηλεκτρικά οχήματα το στοίχημα για περιορισμό των ορυκτών καυσίμων

H μείωση κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων και της ηλιακής ενέργειας μπορούν να θέσουν τέρμα στην αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο σε λιγότερο από τρία χρόνια, όπως επισημαίνει έκθεση του Ινστιτούτου Γκράνταμ στο Ιμπίριαλ Κόλετζ του Λονδίνου, τονίζοντας πως η ανάπτυξη των ορυκτών καυσίμων μπορεί να «παγώσει» ήδη από το 2020.

Σύμφωνα με τη μελέτη, τα ρυπογόνα καύσιμα μπορούν να χάσουν το 10% του μεριδίου αγοράς τους προς όφελος της ηλιακής ενέργειας και των «καθαρών» οχημάτων μέσα σε μόνο μία δεκαετία. Ενδεικτικά, πέντε μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην Ευρώπη έχασαν συνολικά περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ, μεταξύ 2008 και 2013, επειδή δεν είχαν προετοιμαστεί για μία ανάπτυξη 8% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μεταξύ άλλων παραγόντων, αναφέρει η έκθεση.
«Οι μεγάλες εταιρείες ενέργειας υποτιμούν σοβαρά τη μετάβαση σε οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα και η προσκόλληση σε συνηθισμένα σενάρια που αναμένουν τη συνεχή ανάπτυξη των ορυκτών καυσίμων, μπορεί να οδηγήσει τα περιουσιακά τους στοιχεία σε πτώση», όπως υπογραμμίζει η μελέτη.
Εξάλλου, η έκθεση επισημαίνει επίσης ότι η φωτοβολταϊκή ενέργεια μπορεί να προμηθεύει το 23% της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ως το 2040, και έως και το 29% μέχρι το 2050. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα είναι αρκετό για να καταργήσει εξ ολοκλήρου τον άνθρακα και να αφήσει στο φυσικό αέριο ένα μερίδιο αγοράς μόνο 1%.
Ταυτόχρονα όμως, η πετρελαϊκή Exxon προβλέπει ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα παράσχουν μόνο το 11% ως το 2040. Οι ερευνητές εκτιμούν επίσης ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελούν περίπου το 35% της αγοράς μέχρι το 2025 και έως και το 67% ως το 2050. Αυτή η τροχιά ανάπτυξης θα αντικαταστήσει περίπου δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα το 2025, και 25 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2050.
Η μείωση του κόστους των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει ανέλθει έως και 80% από το 2010, όπως επισημαίνει μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας McKinsey. Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται πιο διαδεδομένα, οι οδηγοί αναμένεται να επωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και χαμηλότερο κόστος φόρτισης. Η μείωση του κόστους παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ σημαντική τόσο για τις εταιρείες όσο και για τους οδηγούς.
Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey για την πώληση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την κερδοφορία των επιχειρήσεων, οι ακριβές μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για την κερδοφορία των εταιρειών, αλλά αυτό θα ξεπεραστεί στο εγγύς μέλλον, καθώς το κόστος των μπαταριών αναμένεται να πέσει κάτω από τα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα.
Η έρευνα της McKinsey δείχνει ότι το κόστος της μπαταρίας θα είναι 190 δολάρια ανά κιλοβατώρα το 2020, αλλά η Tesla έχει ήδη ανακοινώσει από το 2016 ότι έχει επιτύχει αυτό το στόχο. Ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ταχέως αναπτυσσόμενης εταιρείας, Έλον Μασκ, έχει προηγουμένως ανακοινώσει ότι το 2020 το κόστος της μπαταρίας θα φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο των 100 δολαρίων ανά κιλοβατώρα.
Η έρευνα καταλήγει σημειώνοντας πως η καταναλωτική ζήτηση έχει αρχίσει να στρέφεται υπέρ των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κινήσουν το ενδιαφέρον της πελατείας τους και να αυξήσουν τα κέρδη τους, προσφέροντας πιο εξειδικευμένα ηλεκτρικά οχήματα και αναπτύσσοντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα.

Πράσινα αυτοκίνητα

Παρά τη σχετικά πρόσφατη εμφάνιση τους στην αγορά, τα λεγόμενα «πράσινα» αυτοκίνητα εμφανίζουν άνοδο στις πωλήσεις τους. Την περασμένη χρονιά κατέγραψαν αύξηση 9,7% και απέκτησαν μεγαλύτερο μερίδιο από τις συνολικές πωλήσεις, ξεπερνώντας τις 200.000 στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πάνω από τις μισές αφορούσαν υβριδικά αυτοκίνητα, ενώ πολύ καλά πήγαν και εκείνες των οχημάτων που τροφοδοτούνται από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Πάντως, το τελευταίο τρίμηνο του 2016 παρατηρήθηκε πτώση 10,6% στις πωλήσεις «οικολογικών» αυτοκινήτων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς, αλλά αυτό δεν επηρέασε την συνολική άνθηση στο σύνολο του έτους χάρη στην αύξηση που παρατηρήθηκε στον συγκεκριμένο κλάδο το προηγούμενο εννεάμηνο. Πάντως, πρωτοβουλία για πράσινα αυτοκίνητα καλεί εδώ και χρόνια τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να μειώσουν τους φόρους στα οχήματα που έχουν χαμηλές εκπομπές άνθρακα προκειμένου να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η Πρωτοβουλία για Πράσινα Αυτοκίνητα καλεί τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να μειώσουν τους φόρους στα οχήματα που έχουν χαμηλές εκπομπές άνθρακα προκειμένου να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Παράλληλα στηρίζει τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, δίνοντας έμφαση σε δράσεις που ενισχύουν:

α) Μπαταρίες υψηλής ενεργειακής πυκνότητας,
β) ηλεκτρικούς κινητήρες και
γ) έξυπνα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι υπεύθυνα για περίπου 12% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Οι κανονισμοί της Ε.Ε. που ισχύουν σήμερα διασφαλίζουν ότι ο μέσος όρος των εκπομπών από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα δεν ξεπερνά τα 130 γραμμάρια CO2 ανά χλμ. μέχρι το τέλος του 2015, ενώ οι νέοι στόχοι της Κομισιόν είναι τα 95 γραμμάρια για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι το 2020, και τα 147 γραμμάρια ανά χλμ. για τα φορτηγά. Οι μεταφορές αντιστοιχούν στο 25% των εκπομπών CO2 και στο 73% όλου του πετρελαίου που καταναλώνεται στην Ευρώπη.

«Έξυπνα δίκτυα»

Στη μάχη για τις πράσινες μεταφορές έχουν ενταχθεί και τα «έξυπνα δίκτυα ηλεκτρισμού» για την επαναφόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πρόκειται για ένα κρίσιμο τομέα όχι μόνον για την εξασφάλιση άνετης τροφοδοσίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και γιατί οι ηλεκτρικές μπαταρίες των αυτοκινήτων αντιμετωπίζονται ως μέσα αποθήκευση ηλεκτρισμού, που μπορούν να δώσουν νέες εφαρμογές στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και λύσεις στα προβλήματα που δημιουργούν οι ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα.
Η επαναφόρτιση των αυτοκινήτων μπορεί να γίνεται κατά τη διάρκεια ωρών μη αιχμής, όταν η ενέργεια είναι φθηνότερη, όπως π.χ. κατά τη διάρκεια της νύχτας οπότε η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια είναι χαμηλή.
Οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν επίσης να διοχετεύσουν ενέργεια πίσω στο δίκτυο, εξασφαλίζοντας μία ροή ηλεκτροδότησης κατά τις ώρες αιχμής και λειτουργώντας υποστηρικτικά σε περιπτώσεις μπλακάουτ.
Η αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την αγορά θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα ανεφοδιασμού, που πρέπει να είναι εκτεταμένο, βολικό για τον καταναλωτή και σε ανταγωνιστική τιμή αλλά και χρόνο, σε σχέση με το «γέμισμα» του ρεζερβουάρ στο πρατήριο καυσίμων. Πέρα από τα σημεία ανεφοδιασμού σε πρατήρια , πάρκινγκ, δημόσιους χώρους κλπ, οι περισσότεροι τάσσονται υπέρ της εγκατάστασης φορτιστών μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στα σπίτια.
Στην Ελλάδα, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκίνητων σε πρατήρια καυσίμων, σε πάρκινγκ, σε δημόσιους χώρους, ενώ επιτρέπει και τη φόρτιση στο σπίτι. Αρκετά δίκτυα έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται, ωστόσο η χρήση παραμένει περιορισμένη, καθώς είναι ελάχιστα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Γράφει ο Κοσμάς ΖακυνθινόςΠηγή: www.imerisia.gr