Δεν είναι ίσως ευρύτερα γνωστό, ωστόσο η Διασύνδεση των Κυκλάδων, που από χθες μπήκε σε λειτουργία δεν είναι απλά ένα σημαντικό έργο για τα νησιά μας και το ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα, αλλά ένα από τα πιο σύγχρονα πρωτοποριακά έργα υποβρύχιας ηλεκτρικής διασύνδεσης σε ολόκληρη την Ευρώπη και μάλιστα με ελληνική σφραγίδα, αφού τα καλώδια κατασκευάστηκαν από ελληνικά χέρια (Ελληνικά Καλώδια).
Η πρωτοπορία και η σημασία του έργου, ίσως να εξηγούν και τη δυσαρέσκεια που εκφράστηκε χθες από τον εκπρόσωπο της Κομισιόν, για το γεγονός ότι στις επίσημες ομιλίες δεν επισημάνθηκε ο ρόλος της Ευρώπης για την επιδότηση και χρηματοδότησή του.
Αν και στα ενημερωτικά του υπουργείου ενέργειας υπήρχε η σχετική αναφορά, εντούτοις αξίζει να αναφερθεί ότι για το έργο της Διασύνδεσης των Κυκλάδων δόθηκαν 63,65 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Αναπτυξιακό Ταμείο, ενώ μέσω Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δόθηκε για το έργο χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους 130 εκατ. ευρώ.
Οφέλη
Η έναρξη λειτουργίας της διασύνδεσης πάντως σημαίνει στην πράξη ότι ήδη από φέτος το ηλεκτρικό σύστημα θα αρχίσει να επωφελείται και η ΔΕΗ να μειώνει τα υψηλά κόστη ηλεκτροδότησης για τα νησιά. Για φέτος, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις το όφελος είναι 80 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που όμως έχει ήδη προεξοφληθεί και δε θα το δούμε αμέσως στους λογαριασμούς μας.
Γιατί έχουν προεξοφληθεί τα 80 εκατ. ευρώ;
Πρόσφατα το υπουργείο Ενέργειας έλαβε δύο αποφάσεις, που υπό κανονικές συνθήκες θα είχαν προκαλέσει επιβάρυνση στο συνολικό ύψος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (δηλαδή του τέλους που πληρώνουμε στους λογαριασμούς και καλύπτει τα κόστη ηλεκτροδότησης των νησιών αλλά και το κόστος του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου).
Η πρώτη απόφαση αφορούσε στην αλλαγή των κλιμάκων για τα ΥΚΩ (είναι η γνωστή υπόθεση που εάν ένας καταναλωτής ξεπερνούσε το όριο των 2 χιλιάδων κιλοβατωρών πλήρωνε με την ακριβότερη χρέωση τα ΥΚΩ για το σύνολο της κατανάλωσής του).
Με την αλλαγή και τη δικαιότερη κατανομή των χρεώσεων προέκυψε ένα νέο έλλειμμα. Η δεύτερη απόφαση αφορούσε στα νέα κριτήρια του Κοινωνικού Τιμολογίου, που επίσης εκτιμάται (ανάλογα με τον αριθμό των δικαιούχων που θα κάνουν χρήση των νέων ευεργετικών διατάξεων) θα αυξήσουν την τρύπα στα ΥΚΩ. Επομένως σε πρώτη φάση τα 80 εκατ. ευρώ όφελος από τη λειτουργία της Διασύνδεσης θα πάνε για να καλυφθεί το κόστος των δύο αυτών αλλαγών, που ήδη ωφελούν τους καταναλωτές.
Μειώσεις
Το ερώτημα λοιπόν είναι πότε θα δούμε μειώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Την απάντηση την έδωσε στη βουλή την περασμένη Παρασκευή ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης, ο οποίος έδωσε αναλυτικά στοιχεία για το κόστος πετρελαίου αλλά και την επιβάρυνση που συνεπάγεται η ηλεκτροδότηση της Κρήτης.
Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη, η ΔΕΗ φέτος θα δαπανήσει περί τα 550 εκ. ευρώ εκ των οποίων το 70% αφορά στην αγορά πετρελαίου για την Κρήτη. Τα 375 εκ. ευρώ της Κρήτης θα μειωθούν δραστικά, με την κατασκευή και λειτουργία της περίφημης μικρής Διασύνδεσης, δηλαδή της διασύνδεσης από την Μονεμβασιά προς τα Χανιά. Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του ΑΔΜΗΕ το έργο, που σύντομα θα δημοπρατηθεί, θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2020.