Αρχές του φθινοπώρου θα προκηρυχθούν τα επιμέρους έργα κατασκευής της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο και τέλος του χρόνου ξεκινά η σταδιακή ηλεκτροδότηση των Κυκλάδων από την Αττική.
Αυτοί είναι οι πρώτοι μεγάλοι σταθμοί των μεγάλων έργων της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης και των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, όπως αναφέρουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας γνωστά τα κύρια σημεία της πορείας των επενδυτικών projects, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά την Κρήτη, οι εκτιμήσεις της διοίκησης του Διαχειριστή για τη μικρή διασύνδεση (2 Χ 200 MVA) που θα ξεκινά από Μεγαλόπολη – Σπάρτη – Μολάους και θα καταλήγει υποθαλάσσια δυτικά στον υποσταθμό των Χανίων είναι ότι θα έχει τελειώσει νωρίς το 2020. Το κόστος του έργου έχει προϋπολογιστεί στα 327,9 εκατ. ευρώ.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ λένε ότι ήδη έχουν κατατεθεί οι μελέτες των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και αναμένουν πλέον την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων (ΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η πλήρης τεχνική περιγραφή του έργου, ενώ ξεκίνησε και η έρευνα του βυθού. Σύμφωνα με τη διοίκηση του Διαχειριστή, τέλος Αυγούστου με αρχές του φθινοπώρου θα είναι σε θέση να βγάλει στον αέρα… και τις διακηρύξεις των επιμέρους έργων.
Πέραν, όμως, του έργου της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης, υπάρχει και το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο ύψους 712,9 εκατ. ευρώ, εκείνο της διπλής διασύνδεσης (2 Χ 350 MW) του νησιού με την Αττική. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ πολύ σύντομα θα προκηρύξει τον διαγωνισμό για τη μελέτη του βυθού, ενώ ήδη έχουν προσδιοριστεί οι χώροι της διασύνδεσης. Έχει επίσης ολοκληρωθεί η τεχνική προδιαγραφή του έργου. Οι εκτιμήσεις των στελεχών του ΑΔΜΗΕ είναι πως το συγκεκριμένο project, αν και μεγαλύτερο σε διαστάσεις, δεν έχει τόσο πολλές αδειοδοτήσεις, όπως της μικρής διασύνδεσης, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των δικτύων είναι υποθαλάσσιο. Η διοίκηση του Διαχειριστή θεωρεί ότι το έργο θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του 2023 και κάνει προσπάθειες να συγχρονίσει τα δύο έργα της μικρής και μεγάλης διασύνδεσης.
Η μεγάλη διασύνδεση θα ξεκινά από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με τα δίκτυα να κάνουν μία υπόγεια διαδρομή 40 χλμ. και να βγαίνουν παράλια της Ελευσίνας. Από κει, υποθαλάσσια θα καταλήγουν στη θέση Κορακιά, της ευρύτερης περιοχής Λινοπεραμάτων του Ηρακλείου της Κρήτης.
Πάντως, η διοίκηση του Διαχειριστή έχει ξεκινήσει τις διερευνητικές επαφές για τη χρηματοδότηση του μεγάλου έργου της Κρήτης, συνομιλώντας ακόμη και με την EIB. Η είσοδος της κινεζικής State Grid στο 24% της εταιρίας αναμένεται να αναβαθμίσει περισσότερο την πιστοληπτική αξιοπιστία του ΑΔΜΗΕ.
Να σημειωθεί για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ότι η ολοκλήρωση του έργου Αττικής – Κρήτης αναμένεται να φέρει εξοικονόμηση ετησίως άνω των 300 εκατ. ευρώ στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις που πληρώνουν μέσω των ΥΚΩ. Παράλληλα, το νησί αποκτά ασφάλεια εφοδιασμού και ανοίγει ο δρόμος για μεγάλες επενδύσεις ΑΠΕ στους τέσσερις νομούς.
Ο ΕΣΑΗ για την Κρήτη
Πάντως τον κώδωνα του κινδύνου για καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου της μεγάλης και βασικής διασύνδεσης της Κρήτης έχει κρούσει και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Ηλεκτροπαραγωγών.
Ο ΕΣΑΗ, συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 2018 – 2027 που εκπονεί ο ΑΔΜΗΕ, σχολιάζει πως οποιαδήποτε καθυστέρηση με δεδομένη την απόσυρση πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής ρεύματος από το 2020 θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Μάλιστα, οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί παρατηρούν ότι ο Διαχειριστής δεν προβλέπει τη σταδιακή έναρξη λειτουργίας του ενός από τους δύο πόλους της μεγάλης διασύνδεσης που θα μπορούσε να συμβεί και έτσι η Κρήτη από το 2022 να μην έχει προβλήματα ασφάλειας.
Οι Κυκλάδες
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει ηλεκτριστεί και το πρώτο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με την Αττική. Για την ακρίβεια, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι θα πάρει ρεύμα το κομμάτι Λαυρίου – Σύρου και ενδεχομένως και η Πάρος που συνδέεται επίσης με τη Σύρο.
Μέσα στο 2018 θα είναι πλήρως ολοκληρωμένο το έργο της διασύνδεσης Λαυρίου – Σύρου – Πάρου – Μυκόνου, αλλά και η δεύτερη φάση του έργου που είναι η σύνδεση Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου. Τα έργα που απομένουν είναι η κατασκευή (σε εξέλιξη) των υποσταθμών σε Λαύριο, Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Το project των Κυκλάδων έχει προϋπολογισμό 192,5 εκατ. ευρώ.