Πόσο καλή ιδέα είναι τα ηλιακά πάνελ στις οροφές των αυτοκινήτων;

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, ενώ παράλληλα βελτιώνονται σε όλα τα επίπεδα – με βασικότερο την αυξημένη αυτονομία τους. Την αυτονομία των ηλεκτροκίνητων φιλοδοξεί να αυξήσει περαιτέρω η πολύπειρη στον κλάδο των μπαταριών Panasonic, αξιοποιώντας τα ηλιακά πάνελ.
Η ιδέα της τοποθέτησης ηλιακών πάνελ στην οροφή των οχημάτων δεν είναι καινούρια. Ήδη από το 2009, η Toyota προσέφερε την επιλογή εγκατάστασης ενός ηλιακού πάνελ σε συγκεκριμένες εκδόσεις του Prius. Η περιορισμένη ισχύς όμως δεν του επέτρεψε να γίνει πιο μαζικό. Πριν πέντε περίπου χρόνια μια αντίστοιχη υλοποίηση παρουσιάστηκε από την Nissan, που τοποθέτηση μια ηλιακή οροφή στο Leaf EV, ώστε να συγκεντρώνει ενέργεια για τον κλιματισμό και άλλες λειτουργίες του οχήματος.
Ένα βήμα πιο μπροστά πήγε την τεχνολογία η Ford, η οποία παρουσίασε ένα όχημα με την απολύτως ενδεικτική ονομασία C-MAX Solar Energi Concept. Η υβριδική του μπαταρία φορτιζόταν (εν μέρει) από τον ηλιακή ενέργεια που συγκέντρωνε το πάνελ στην οροφή του. Παράλληλα σχεδιάστηκαν ή/και παρουσιάστηκαν μοντέλα και concepts αρκετών ακόμη κατασκευαστών όπως το Fisker Karma και το αγωνιστικό Stella Lux.

Με τον τρόπο της Panasonic

Η Panasonic θέλει να οδηγήσει την κατηγορία σε επόμενο επίπεδο και να της δώσει μαζικά χαρακτηριστικά, βελτιώνοντας τόσο την αποδοτικότητα των φωτοβολταϊκών συστημάτων, όσο και την τεχνολογία κατανομής της ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να καλύπτει αποτελεσματικά τις ανάγκες των σύγχρονων οχημάτων.

Η ιαπωνική εταιρεία έχει ήδη συνεργαστεί με την Toyota, εξοπλίζοντας το Prius Prius plug in hybrid με μια καινοτόμο φωτοβολταϊκή μονάδα (τύπου PV), η οποία έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτεί τη βασική μπαταρία του αυτοκινήτου. Στους τρεις πρώτους μήνες από το λανσάρισμά του στην Ιαπωνία, πουλήθηκαν περισσότερα από 1.000 οχήματα με ηλιακή οροφή, περίπου το 10% των αθροιστικών πωλήσεων.
Η ιδιαιτερότητα των ηλιακών του στοιχείων έγκειται στην ιδιαίτερη δομή τους: ένα υπόστρωμα κρυσταλλικού πυριτίου συνδυάζεται με ένα φιλμ άμορφου πυριτίου για υψηλότερη απόδοση και παράλληλη βελτίωση της ασφάλειας. Όπως είναι λογικό βέβαια, η ενέργεια που αντλείται από τα πάνελ δεν μπορεί να είναι αρκετή ώστε να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του οχήματος, με αποτέλεσμα να αξιοποιείται για τη βοηθητική φόρτιση των μπαταριών. Η νέα τεχνολογία όμως επιτρέπει τη μέγιστη απόδοση (η Panasonic την προσδιορίζει σε 180W), παρά την περιορισμένη έκταση στην οροφή των αυτοκινήτων και την επίπεδη θέση τους – σε αντίθεση με την κλίση που έχουν στις οροφές των κτιρίων.

Εκτιμάται ότι με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας επιτυγχάνεται πρόσθετη αυτονομία 3-6 χιλιομέτρων, αριθμός που ενδεχομένως φαντάζει αμελητέος. Αν όμως τον πολλαπλασιάσουμε με τις ημέρες του έτους φτάνουμε σε επιπλέον 1.000-2.000 χλμ., ανάλογα με τη χρήση και βέβαια την ηλιοφάνεια. Οι ιθύνοντες της Panasonic δηλώνουν έτοιμοι να λανσάρουν σύντομα νέες εκδόσεις των μπαταριών, οι οποίες σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους θα ξεπερνούν την αυτονομία των 10 χιλιομέτρων την ημέρα, αρκετά σε ορισμένες περιπτώσεις ώστε να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες σύντομων μετακινήσεων.

Τι περιμένουμε στο μέλλον;

Στο παιχνίδι αναμένεται να μπει δυναμικά και η Tesla, η οποία συνεργάζεται ήδη με την Panasonic για τα οικιακά φωτοβολταϊκά συστήματα της Solar City. Ο Elon Musk έχει επιβεβαιώσει ότι το επόμενο μοντέλο της Tesla θα κυκλοφορήσει με ηλιακή στέγη ως προαιρετικό χαρακτηριστικό, ενώ έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει ότι η ηλιακή ενέργεια πρέπει να αποτελεί στόχο για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Η πρόοδος που έχει σημειώσει η βιομηχανία των φωτοβολταϊκών είναι αλματώδης, με αποτέλεσμα το κόστος των ηλιακών στοιχείων να βαίνει διαρκώς μειούμενο. Όταν συμβεί το ίδιο με το κόστος τοποθέτησης, συντήρησης, αλλά και πιθανής αντικατάστασης των πάνελ, τότε μόνο θα γνωρίσουν ευρύτερη αποδοχή.
Ακόμη κι έτσι όμως, το γεγονός ότι μια πλήρως ανανεώσιμη μορφή ενέργειας αξιοποιείται έστω και συμπληρωματικά, είναι ένα θετικό βήμα. Αν στο μέλλον κατορθώσει να αντικαταστήσει ή έστω να υποκαταστήσει αποτελεσματικά τις υπόλοιπους ενεργοβόρες και επιβαρυντικές για το περιβάλλον μορφές ενέργειας, θα πρόκειται για ένα εντυπωσιακό άλμα.

Γράφει ο Γιάννης Γορανίτης – Πηγή: www.liberal.gr