Σύμφωνα με ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Davis, ένα ισοδύναμο των 3 στα 10 σταφυλίων που συλλέγονται για οινοποίηση καταλήγουν σε χωματερές. Αυτό το στοιχείο δεν θα σήμαινε τίποτα για τις αεροπορικές εταιρείες.
Ωστόσο, η VoltAero με έδρα τη Royan της Γαλλίας δεν είναι σαν τις άλλες αεροπορικές εταιρείες. Η εταιρεία ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι κατάφερε μια πρωτιά για τον κλάδο τωναεροπορικών μεταφορών, σύμφωνα με τον ιστότοπο Flying. Αυτή την εβδομάδα, πέταξε ένα υβριδικό-ηλεκτρικό αεροσκάφος που τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) της συνεργαζόμενης TotalEnergies Aviation—καύσιμο που προέρχεται από βιοαιθανόλη που παράγεται από τα απόβλητα των γαλλικών αμπελώνων. Δηλαδή χρησιμοποιεί τα στέμφυλα (ή τσίπουρα) με τα οποία οι Έλληνες αποσταγματοποιοί φτιάχνουν το τσίπουρο.
Η πτήση απογειώθηκε από τις εγκαταστάσεις ανάπτυξης της VoltAero στο Royan, χρησιμοποιώντας το δοκιμαστικό αεροπλάνο CassioS της εταιρείας —ένα τροποποιημένο Cessna 337 Skymaster— εξοπλισμένο με το πατενταρισμένο υβριδικό-ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Χρησιμοποίησε καύσιμο Excellium Racing 100 της TotalEnergies, το οποίο από το 2022 χρησιμοποιείται σε αγώνες αυτοκινήτου όπως ο αγώνας αυτοκίνησης 24 Ώρες του Le Mans.
Σε σύγκριση με το ισοδύναμο ορυκτών καυσίμων, η VoltAero είπε ότι το καύσιμο που προέρχεται από τον αμπελώνα μπορεί να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 65% σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του και ότι θα «χαμηλώσει σημαντικά» το λειτουργικό κόστος. Είναι πιστοποιημένο ως 100% βιώσιμο προϊόν σύμφωνα με ένα σύστημα ισορροπίας μάζας που εφαρμόζεται από έναν εθελοντικό οργανισμό πιστοποίησης εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Με βάση τα αρχικά αποτελέσματα, υπολογίσαμε μια πραγματικά εντυπωσιακή μείωση εκπομπών CO₂ κατά περίπου 80% κατά τη λειτουργία του συστήματος μετάδοσης κίνησης στην ηλεκτρική-υβριδική λειτουργία του και με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που τροφοδοτείται από το ExcelliumRacing 100 της TotalEnergies», δήλωσε στο Flying ο Ζαν Μποτί, Διευθύνων Σύμβουλος και υπεύθυνος τεχνολογίας της VoltAero. «Υπογραμμίζει την ευκαιρία για τα αεροσκάφη παραγωγής Cassio να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό βήμα πιο κοντά στους στόχους απανθρακοποίησης της αεροπορίας αντικαθιστώντας το τυπικό καύσιμο Avgas 100 οκτανίων για εμβολοφόρους αεροπορικούς κινητήρες».
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι στόχος της ήταν να επικυρώσει το σύστημα μετάδοσης κίνησης με SAF, «υποβάλλοντας έτσι την πιστοποίηση αξιοπλοΐας» για τα αεροσκάφη Cassio υπό ανάπτυξη. Δοκιμάζει υβριδικά-ηλεκτρικά αεροσκάφη εδώ και χρόνια, ξεκινώντας το 2020 με το δοκιμαστικό μοντέλο Cassio 1, που πραγματοποίησε δύο διελεύσεις της Μάγχης τον επόμενο χρόνο.
Το VoltAero ήταν αρχικά μέρος του έργου E–Fan της Airbus, το οποίο διήρκεσε από το 2014 έως το 2017. Ο Μποτί στο παρελθόν υπηρέτησε ως CTO της Airbus και ηγήθηκε της έρευνας του προγράμματος.
Σχεδιασμένα με αρθρωτή άτρακτο που μπορεί να αναδιαμορφωθεί για ποικίλες περιπτώσεις χρήσης, τα μοντέλα Cassio της VoltAero αναμένεται να πετούν από περιφερειακές εμπορικές επιχειρήσεις, εταιρείες αεροπορικών ταξί και αεροπορικών ναυλώσεων και ιδιώτες. Θα χρησιμοποιηθούν επίσης για υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, όπως αποστολή φορτίου ή ταχυδρομικής αποστολής και ιατρικές εκκενώσεις.
Κατασκευή
Το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής της εταιρείας είναι το Cassio 330. Θα το πετάει ένας μόνο πιλότος με χώρο για τέσσερις ή πέντε επιβάτες και θα βασίζεται σε ισχύ υβριδικής-ηλεκτρικής πρόωσης 330 κιλοβάτ. Η VoltAero παρουσίασε το πρώτο πρωτότυπο Cassio 330 στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού τον Ιούνιο και η εταιρεία αναμένει να το πετάξει για πρώτη φορά φέτος.
Στο τέλος της δοκιμής πτήσης Cassio 330, η εταιρεία θα παρουσιάσει ένα δεύτερο πρωτότυπο, το οποίο αναμένεται να απογειωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Το νέο μοντέλο θα διαθέτει μια σουίτα αεροηλεκτρονικών από την Avidyne, συμπεριλαμβανομένων των οθονών Quantum 14 ιντσών για λειτουργίες με έναν χειριστή και προηγμένη συνδεσιμότητα.
Το 330 θα ενσωματωθεί τελικά με το Cassio 480, μια εξαθέσια έκδοση με ισχύ 480 κιλοβάτ. Υπάρχουν σχέδια για το Cassio 600, ένα ακόμη μεγαλύτερο αεροσκάφος για 10 έως 12 επιβάτες με ισχύ 600 κιλοβάτ. Και τα δύο σχέδια θα είναι μεγαλύτερα από το 330 και θα διαθέτουν ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης.
Και τα τρία μοντέλα αναμένεται να κατασκευαστούν γύρω από ένα αλουμινένιο πλαίσιο αεροσκάφους, με μικρές πτέρυγες cannard μπροστά. Θα χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες στην υβριδική μονάδα πρόωσης που είναι τοποθετημένη στην πίσω άτρακτο για την παροχή πλήρους ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης, της απογείωσης, της προσγείωσης και της κύριας πτήσης—εφόσον αυτή η απόσταση είναι μικρότερη από 150 χιλιόμετρα.