Μια νέα τεχνολογία βρίσκεται στη διάθεση της βιομηχανίας υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG), φιλοδοξεί να περιορίσει τις επιπτώσεις των δραστηριοτήτων του κλάδου για το περιβάλλον, αλλά και να αποδειχθεί ανταγωνιστική από οικονομικής απόψεως.

Πρόκειται για τις πλωτές πλατφόρμες που συνδυάζουν τις εγκαταστάσεις και υποδομές για την άντληση, υγροποίηση και μεταφορά φυσικού αερίου, τις FLNG.

Σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times αναφέρεται στην πλατφόρμα Prelude, που έχει μήκος 488 μέτρα, έχει κοστίσει 14 δισ. δολάρια και είναι η μεγαλύτερη πλωτή κατασκευή που έχει υπάρξει ποτέ. Ανήκει στη Royal Dutch Shell και, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, είναι αφενός η ναυαρχίδα της βιομηχανίας που παράγει τις πλατφόρμες FLNG και αφετέρου μέρος της στρατηγικής που εκπονεί ο ενεργειακός κολοσσός Royal Dutch Shell για να διατηρήσει τη θέση του ως η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία του κλάδου.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα των Financial Times, η εν λόγω πλωτή πλατφόρμα έφθασε τον περασμένο μήνα στην Αυστραλία μετά την κατασκευή της από τη Samsung Heavy Industries της Νότιας Κορέας. Εχει τη δυνατότητα να υγροποιεί φυσικό αέριο χωρίς τη βοήθεια χερσαίων εγκαταστάσεων υγροποίησης, αφού το αντλήσει από απόμακρες περιοχές.

Αντλεί φυσικό αέριο από τις ακτές της θάλασσας και εν συνεχεία το υγροποιεί για να είναι έτοιμο για τη μεταφορά του. Αυτή η νέα τεχνολογία της πλωτής πλατφόρμας άντλησης, υγροποίησης και μεταφοράς φυσικού αερίου είναι πολλά υποσχόμενη για τη βιομηχανία LNG.  

‘Όταν  παρουσιάσθηκε πριν από δύο χρόνια, ο κλάδος την υποδέχθηκε με ενθουσιασμό και πήρε 10 παραγγελίες από ενεργειακούς κολοσσούς όπως η Shell, η Petronas, η Exmar και η Golar.

Όπως επισημαίνει η βρετανική εφημερίδα, το μεγάλο πλεονέκτημά της είναι ότι, έχοντας ενσωματωμένες τις αναγκαίες υποδομές, μπορεί να αξιοποιεί απομακρυσμένα κοιτάσματα φυσικού αερίου. Σύμφωνα, άλλωστε, με τον Ντέιβιντ Μπερντ, αντιπρόεδρο παραγωγής της Shell στην Αυστραλία και επικεφαλής της Prelude, το εν λόγω είδος πλωτής πλατφόρμας είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τις χερσαίες μονάδες υγροποίησης και λογικά θα αποδειχθεί φτηνότερο.

Το πρόβλημα είναι μόνον ότι η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου και η εκτεταμένη προσφορά φτηνού σχιστολιθικού φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ είχαν ως αποτέλεσμα να ακυρωθούν πολλές από τις παραγγελίες για ανάλογες πλωτές πλατφόρμες FLNG. Αναπόφευκτα γεννάται το ερώτημα κατά πόσον είναι οικονομικά βιώσιμη η νέα τεχνολογία. Το περασμένο έτος, η Shell αποφάσισε να ακυρώσει τις παραγγελίες της που είχε δώσει στη Samsung για τρεις τέτοιες πλωτές πλατφόρμες. Είχε προηγηθεί η απόφαση της αυστραλιανής εταιρείας Woodside να ακυρώσει τα σχέδιά της να αξιοποιήσει κοιτάσματα φυσικού αερίου στη χώρα με τη βοήθεια αυτής της νέας τεχνολογίας.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Μπερντ μιλώντας στους FT, η απόφαση της Woodside αντανακλά το γεγονός ότι έχει μειωθεί το ενδιαφέρον των ενεργειακών κολοσσών για τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον. Ο ίδιος εκτιμά, πάντως, ότι το τρέχον έτος ευνοούνται οι τεχνολογίες αυτού του είδους. Τον Ιούλιο, η ιταλική ενεργειακή Eni αποφάσισε να προχωρήσει την παραγγελία της για μια πλατφόρμα FLNG που θα χρησιμοποιήσει έξω από τις ακτές της Μοζαμβίκης.

Παράλληλα, η Petronas της Μαλαισίας έθεσε προσφάτως σε λειτουργία μια τέτοια πλατφόρμα. Προβλέπεται πως θα παράγει 1,2 εκατ. τόνους LNG τον χρόνο, που δεν είναι παρά το 1/3 της ετήσιας παραγωγής της Prelude. Μέχρι στιγμής, η Shell δεν έχει αποκαλύψει πόσο κόστισε η Prelude που, σύμφωνα με τα σχέδιά της, θα αρχίσει να παράγει το επόμενο έτος. Προεξοφλεί, πάντως, πως η εμπειρία από τη χρήση της θα βοηθήσει στη μείωση του κόστους των μελλοντικών σχεδίων.


Πηγή: www.kathimerini.gr