Μετάθεση παίρνει η συζήτηση στην Ολομέλεια της ΡΑΕ για την αναθεώρηση του ρυθμιζόμενου εσόδου (WACC) του ΑΔΜΗΕ. Ενώ επρόκειτο να έρθει στη χθεσινή συνεδρίαση του οργάνου του Ρυθμιστή, πληροφορίες του Euro2day.gr αναφέρουν ότι αυτό δεν κατέστη δυνατό για λόγους που έχουν να κάνουν με το διαρκώς μειούμενο προσωπικό της Αρχής.
Λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας που καλούνται να διεκπεραιώσουν οι αποψιλωμένες υπηρεσίες της ΡΑΕ, τα δύο αρμόδια τμήματα, Οικονομικό και Νομικό, δεν έχουν ολοκληρώσει την εισήγηση τους προς την Ολομέλεια, με βάση το αίτημα αναθεώρησης και τα νέα στοιχεία που προσκόμισε ο ΑΔΜΗΕ τον Οκτώβριο του 2022. Χωρίς την εισήγηση τους η Ολομέλεια της Αρχής δεν μπορεί να λάβει καμία απόφαση.
Με αυτά τα δεδομένα, δεν είναι γνωστός ο χρόνος ολοκλήρωσης της εισήγησης των δύο τμημάτων, άρα και η νέα ημερομηνία για τη συζήτηση του αιτήματος του ΑΔΜΗΕ. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ο Ρυθμιστής αυτή τη στιγμή έχει ανοικτά μέτωπα με αιτήματα και άλλων Διαχειριστών, που πιέζουν ασφυκτικά και προσπαθεί να ανταποκριθεί έγκαιρα σε όλα, υπό τις δυσμενείς συνθήκες του περιορισμένου προσωπικού του.
Να θυμίσουμε ότι η ΡΑΕ είχε ανακοινώσει πέρυσι WACC 6,1% για τις επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ στην περίοδο 2022-2025, ποσοστό με το οποίο δεν συμφωνεί ο Διαχειριστής, ζητώντας ρυθμιζόμενο έσοδο 8,51. Το επιχείρημα στο οποίο βασίζεται είναι η απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο (risk free), με βάση το γερμανικό δεκαετές ομόλογο. Η ΡΑΕ, λέει ο ΑΔΜΗΕ, είχε εκτιμήσει το risk free στο 0,5%, ενώ το ποσοστό αυτό, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία για το σύνολο του 2022, υπερδιπλασιάστηκε και έκλεισε κατά μέσο όρο στο 1,1%.
Έτσι, προσθέτει ο ΑΔΜΗΕ, το WACC 2022-2025 θα πρέπει να αυξηθεί ανάλογα προκειμένου να ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη αύξηση του risk free για το περασμένο έτος, αλλά και σε όλες τις προβλέψεις για συνέχιση και το 2023 της ανοδικής πορείας αυτού του δείκτη.
Όλα αυτά τα στοιχεία θα λάβει υπόψη η ΡΑΕ, ωστόσο, οι πληροφορίες που έχει στη διάθεση του το Euro2day.gr, λένε ότι ο Ρυθμιστής προτίθεται να αναθεωρήσει το WACC, αλλά όχι στα επίπεδα που ζητά ο ΑΔΜΗΕ.
Δείκτες Απόδοσης για ΑΔΜΗΕ
Χθες, εξάλλου, η ΡΑΕ ανακοίνωσε την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς, που είναι στην ευθύνη του ΑΔΜΗΕ, ενσωματώνοντας Κύριους Δείκτες Απόδοσης (KPIs), με στόχο αφενός τη διαφάνεια και αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει ο Διαχειριστής προς τους χρήστες του Συστήματος και αφετέρου την ευθυγράμμιση της στρατηγικής του με τις επιταγές της εποχής, όπως, η εξυπηρέτηση της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η σχετική απόφαση έχει σταλεί για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ειδικότερα, στον τομέα των ΑΠΕ προβλέπεται Δείκτης Απόδοσης για την παρακολούθηση της χρονικής εξέλιξης των σωρευτικών περικοπών ισχύος ΑΠΕ, εξετάζοντας έτσι την επίδραση της ανάπτυξης του συστήματος σε αυτές, σε συνδυασμό με την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος.
Για την Αγορά Εξισορρόπησης, που ανήκει στις αρμοδιότητες του ΑΔΜΗΕ, υιοθετήθηκαν διαδεδομένοι στη διεθνή πρακτική στατιστικοί δείκτες σφάλματος για την ακρίβεια προβλέψεων, που δημοσιεύει καθημερινά ο Διαχειριστής, σχετικά με τη συνολική ζήτηση και την παραγωγή των σταθμών ΑΠΕ.
Με τους Δείκτες αυτούς η ΡΑΕ επιδιώκει την καταγραφή και συνεκδοχικά τη βελτίωση της επίδοσης του ΑΔΜΗΕ, στο βαθμό που αφορά στα μοντέλα και τις διαδικασίες που χρησιμοποιεί για τις σχετικές προβλέψεις. Έτσι, λέει η ΡΑΕ, θα υπάρχει διαφάνεια στην αγορά και παράλληλα θετικός αντίκτυπος στους συμμετέχοντες, η δραστηριοποίηση των οποίων στηρίζεται στις προβλέψεις του Διαχειριστή.
Επιπλέον, επιδιώκεται με τον τρόπο αυτό να περιορισθούν ο αριθμός και ο όγκος των πρόσθετων ενεργειών εξισορρόπησης, ώστε να συγκρατηθεί το κόστος της Αγοράς Εξισορρόπησης, με πολλαπλό όφελος για τους καταναλωτές. Να υπενθυμίσουμε ότι το κόστος εξισορρόπησης πληρώνουν οι καταναλωτές στα τιμολόγια ηλεκτρισμού.
Επίσης, προσδιορίζονται Δείκτες Απόδοσης, για την Ασφάλεια Εφοδιασμού, την Ποιότητα Τροφοδότησης και τη Διαθεσιμότητα του Συστήματος Μεταφοράς.

Γράφει η Αθηνά Καλαϊτζόγλου – Πηγή: euro2day.gr