Φόροι, δασμοί και εισφορές στα καύσιμα έφεραν περισσότερα από 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία το 2019, όπως αναφέρει η μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Η μελέτη που πραγματοποιείται κάθε χρόνο από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με την υποστήριξη του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) ανέδειξε τη δυναμική που αναπτύσσει ο κλάδος και την συνεισφορά των επιχειρήσεών του στην οικονομία και την απασχόληση της χώρας.
Οριακές ήταν οι αλλαγές στα μεγέθη της αγοράς για το 2019 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Πιο συγκεκριμένα, η αξία των πωλήσεων μειώθηκε κατά 1,1%, σε σχέση με το 2018, φτάνοντας τα 11,8 δις ευρώ, ενώ ο όγκος αυξήθηκε οριακά από 13.497 σε 13.503 χιλ. μετρικούς τόνους.
Οι εταιρείες του κλάδου συνολικά μετά από φόρους και χωρίς να υπολογιστούν οι πωλήσεις σε αεροπορικά καύσιμα, παρουσίασαν για το 2019 οριακή κερδοφορία, μόλις 13,3 εκατ. ευρώ (καθαρό περιθώριο κέρδους 0,11% επί του τζίρου), γεγονός που οφείλεται κυρίως στη μείωση των λειτουργικών εξόδων. Σημειώνεται ότι τα απασχολούμενα κεφάλαια του κλάδου ανέρχονται σε 1,8 δις ευρώ.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ αποτύπωσε σε αριθμούς την συνεισφορά του κλάδου στα δημόσια έσοδα. Παρά την οριακή μείωση (0,9%) σε σύγκριση με το 2018, το 2019 ο κλάδος εισέφερε στα δημόσια ταμεία πάνω από 3,7 δις ευρώ.
Σημειώνεται ότι επί του συνολικού κοινωνικού προϊόντος του κλάδου, δηλαδή τα έσοδα που κατανεμήθηκαν στο κράτος, τους πιστωτές, το προσωπικό και τους μετόχους, τα έσοδα του Δημοσίου αντιπροσωπεύουν ποσοστό 94,9%.
Ενισχυμένος ήταν και ο δείκτης της απασχόλησης, με τις άμεσες θέσεις να αυξάνονται κατά 15,4%. Οι αμοιβές προσωπικού ανήλθαν σε 71,8 εκατ. ευρώ, ενώ οι εργοδοτικές εισφορές σημείωσαν αύξηση 1,2%, αγγίζοντας τα 18,8 εκατ. ευρώ.
Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση των επενδύσεων που πραγματοποίησαν οι εταιρίες του κλάδου. Οι συνολικές επενδύσεις -μεγάλο μέρος των οποίων αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος- το 2019 ξεπέρασαν τα 86,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 18,5%, συγκριτικά με το 2018.
Σε αντίθεση με το 2019, τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τον κλάδο και κατά επέκταση για τα κρατικά έσοδα. Σήμερα οι προοπτικές του κλάδου, μετά την ανακοίνωση και των νέων αναγκαίων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, είναι ιδιαίτερα αρνητικές.
Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι τον Απρίλιο του 2020, σε συνθήκες σχεδόν ανάλογες με τις σημερινές, οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν 57% σε σύγκριση με τον περσινό Απρίλιο. Συνολικά στο εννιάμηνο του 2020, οι πωλήσεις σε όλα τα προϊόντα παρουσιάζουν σημαντική μείωση. Οι βενζίνες -14,4%, το πετρέλαιο Κίνησης -10,7%, το μαζούτ -13,3%, τα ναυτιλιακά καύσιμα -35% και τα αεροπορικά κατά -67,9%.