Τη συμπερίληψη στο υφιστάμενο πλαίσιο των ελάχιστων απαιτούμενων προδιαγραφών για τις υπηρεσίες που παρέχονται προς το σύνολο των συμμετεχόντων στην αγορά, σε αντιστοιχία με τις υπηρεσίες που ήδη παρέχονται από τον ΔΕΔΔΗΕ στους καταναλωτές, καθώς και την ανάγκη επίσπευσης της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών στο δίκτυο της Χαμηλής Τάσης, επισημαίνει σε σχετική επιστολή του προς τον Διαχειριστή, ο ΕΣΠΕΝ.
Αναλυτικά, ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει:
«Με την παρούσα επιστολή, επ΄ αφορμή των Αποφάσεων ΡΑΕ 164/2023 και 198/2023, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) επιθυμεί να αναδείξει σημαντικά ζητήματα -ενόψει της ενεργειακής μετάβασης και της υλοποίησης των σχετικών Ευρωπαϊκών στόχων- που άπτονται τουρυθμιστικού πλαισίουτο οποίο διέπει τον καθορισμό τουΕπιτρεπόμενου Εσόδου του Διαχειριστήκαι τωνΧρεώσεων Χρήσης Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Με τις ανωτέρω Αποφάσεις: (α) το Απαιτούμενο Έσοδο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. καθορίζεται σε€982 εκ. για το έτος 2023 έναντι €744 εκ.ανά έτος για την περίοδο 2019-2022, (β) καθαρίζονται νέεςΧρεώσεις Χρήσης Δικτύουμεποσοστό ανάκτησηςτου Απαιτούμενου Εσόδουμέσω χρεώσεωνισχύοςπουαυξάνεταισε60%έναντι αντίστοιχων ποσοστών κατά την περίοδο 2011-2022 τα οποίαανέρχοντανσε10%γιαοικιακούςκαταναλωτές (πλην ΥΚΩ), 20% για λοιπούς καταναλωτές Χαμηλής Τάσης και 50% για καταναλωτές Μέσης Τάσης. Συνολικά, αυξάνονται σημαντικά οι Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου που καλούνται εφεξής να καταβάλλουν οι καταναλωτές, και ιδίως εκείνοι με συγκριτικά μεγαλύτερη ισχύ σύνδεσης ή καταμετρούμενη ισχύ κατά τις ώρες αιχμής (για παροχές με ωριαίο μετρητή).
Αναφορικά με την αναθεώρηση του Επιτρεπόμενου Εσόδου, επισημαίνουμε ότι:
⇒ Η ανάκτηση του λειτουργικού και επενδυτικού κόστους (costrecovery)-το οποίο έχει πραγματοποιηθεί αποδοτικά (efficientlyincurred)- είναι πράγματιαπαραίτητη προϋπόθεσηπροκειμένουναδιασφαλιστείηαποτελεσματικήλειτουργία του δικτύου, ιδίως στο πλαίσιο της τρέχουσας ενεργειακής μετάβασης κατά την οποία είναι αναγκαία τόσο η υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων, όσο και η παροχή κρίσιμων υπηρεσιών από τον Διαχειριστή.
⇒ Απαραίτητη προϋπόθεση ωστόσο για την αποτελεσματική λειτουργία και την ανάπτυξη του δικτύου, αποτελεί επίσης η διασφάλιση της οικονομικής αποδοτικότητας(costefficiency) και τηςποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών(qualityofservice) μέσω της προσήκουσας εφαρμογής των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου, της Απόφασης ΡΑΕ1431/2020, και των Εγχειριδίων Ποιότητας και Εξυπηρέτησης, όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται τόσο η ενσωμάτωση οικονομικών κινήτρων και συνεπειών (incentivesandpenalties) στο Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή για τη διατήρηση ή/ και την επίτευξη συγκεκριμένων προδιαγραφών ποιότητας (qualitystandards), όσο και η εκπόνηση και δημοσιοποίηση αναλυτικών εκθέσεων ποιότητας (ενέργειας, τάσης και εξυπηρέτησης) σε ετήσια βάση.
Επιπροσθέτως, στο υφιστάμενο πλαίσιο θεωρούμε ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούνελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές(minimumrequiredstandards) για τις υπηρεσίες που παρέχονται προς το σύνολο των συμμετεχόντων στην αγορά, σε αντιστοιχία με τις Εγγυημένες Υπηρεσίες που ήδη παρέχονται από τον Διαχειριστή στους καταναλωτές.
⇒ Οι διατάξειςτωνΑποφάσεωνΡΑΕ1431/2020 και 1432/2020, σύμφωνα με τις οποίες θεσπίζεταιμηχανισμός κινήτρου για την απομείωση των ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών(opexefficiencyincentivemechanism) συμπεριλαμβανομένων των απωλειών δικτύου, κινούνται σεθετική κατεύθυνση και πρέπει να εφαρμοστούν το συντομότερο-βάσει του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος- στα πρότυπα λοιπών Ευρωπαϊκών κρατών όπου σχετικές ρυθμίσεις παροχής κινήτρων (incentiveregulation) βρίσκονται ήδη σε ισχύ.2
Αναφορικά με την έναρξη εφαρμογής της νέας μεθοδολογίας καθορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου και ενόψει της εξελισσόμενης ενεργειακής μετάβασης που περιλαμβάνει την εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών, την αποκέντρωση της παραγωγής/ κατανάλωσης και την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος, επισημαίνουμε ότι:
⇒ Λαμβάνοντας υπόψη τη δομή κόστους του δικτύου (υψηλό κόστος επενδύσεων & χαμηλό μεταβλητό κόστος), η αναθεώρηση των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύουώστε το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αυτού να ανακτάται μέσω χρεώσεων ισχύος,συμβάλλει πράγματι στην κοστοστρέφεια (cost–reflectivity) των τιμολογίωνκαι συνεπώς στην παροχή κατάλληλων σημάτων τιμών (pricesignals) για την αποδοτική χρήση και ανάπτυξη του δικτύου.
⇒ Σημειώνεται ωστόσο ότι για το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών -οι οποίοι δεν διαθέτουν ωριαίους μετρητές- οι νέες χρεώσεις ισχύος βασίζονται στην ισχύ της εκάστοτε σύνδεσης και όχι στην καταμετρούμενη ισχύ κατά της ώρες αιχμής. Συνεπώς, ηδυνατότητα του νέου πλαισίου τιμολόγησης να παρέχει κατάλληλα σήματαστους καταναλωτές, προκειμένου να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους βάσει του κόστους που αυτή επιφέρει ως προς τις ανάγκες ανάπτυξης/ ενίσχυσης του δικτύου (π.χ. ως προς τη χρήση του δικτύου σε ώρες αιχμής),είναι επί του παρόντος περιορισμένη.
⇒ Υπό το πρίσμα αυτό, αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά η ανάγκη επίσπευσης της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών στο δίκτυο της Χαμηλής Τάσης, οι οποίοι μεταξύ άλλων, θα επιτρέψουν στον Διαχειριστή να εφαρμόσει δυναμικά μοντέλα τιμολόγησης των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, τα οποία θα συμβάλλουν στην παροχή κατάλληλων σημάτων προς τους καταναλωτές για την αποδοτικότερη χρήση του δικτύου.
Πιο συγκεκριμένα, ηχρονική διαφοροποίηση των χρεώσεων, είτε ανά συγκεκριμένες προκαθορισμένες περιόδους (time–differentiatedstatictariffs), η οποία ήδη εφαρμόζεται σεαρκετά Ευρωπαϊκά κράτη που διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές (δηλ. έξυπνους μετρητές), είτε σε πραγματικό χρόνο (dynamictariffs), θα επέτρεπε τηνπαροχή σημάτων που αντικατοπτρίζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια το κόστος χρήσης του δικτύου, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής. Η ευελιξία (flexibility) που επιτυγχάνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο, ως προς τη διαχείριση τόσο της αυξανόμενης συμμετοχής της αποκεντρωμένης και στοχαστικής παραγωγής (intermittentproduction) των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, όσο και των εντονότερων διακυμάνσεων φορτίου (loadvariation) στο πλαίσιο του εξηλεκτρισμού της ενεργειακής κατανάλωσης,δύναται να περιορίσει σημαντικά τις επενδυτικές ανάγκες ανάπτυξης ή ενίσχυσης του δικτύου. Εναλλακτικά εργαλεία όπως η ρητή προμήθεια (explicitprocurement) υπηρεσιών ευελιξίας από τον Διαχειριστή, τα οποία δύνανται να έχουν ανάλογα αποτελέσματα, θα πρέπει επίσης να αξιολογηθούν.
⇒ Αναφορικά με τον καθορισμό των Περιόδων Αιχμής Φορτίου, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εξασφάλιση της ευστάθειας, τόσο του δικτύου διανομής όσο και του συστήματος μεταφοράς, αποτελεί πλέον σημαντική πρόκληση για τους Διαχειριστές3, θεωρούμε ότι στις Περιόδους Αιχμής Φορτίου Δικτύου-ειδικά κατά τουςμήνες της άνοιξης και του φθινοπώρου– θα ήτανεύλογο να μην έχουν συμπεριληφθεί μεσημβρινές ώρες, δηλαδή ώρες κατά τις οποίες μεγιστοποιείται η παραγωγή των φωτοβολταϊκών μονάδων.
⇒ Τέλος, ενόψει της μετάβασης σε ένα μοντέλο αποκεντρωμένης και στοχαστικής παραγωγής από ΑΠΕ, και του κόστους που αυτή επιφέρει ως προς την ανάπτυξη και τη λειτουργία του δικτύου, θα πρέπει να καθοριστεί ημεθοδολογία υπολογισμούκαι τοπλαίσιο εφαρμογής Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου Παραγωγών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην Απόφαση ΡΑΕ 707Α/2022.
Λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό και την κρισιμότητα των ζητημάτων που αναδεικνύονται στα πλαίσια της ενεργειακής μετάβασης και της υλοποίησης των σχετικών Ευρωπαϊκών στόχων, προσβλέπουμε στην εποικοδομητική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών, με στόχο τη διασφάλιση συνθηκών ισότιμου ανταγωνισμού, την ενίσχυση της καινοτομίας και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όφελος των καταναλωτών».