ΗΓαλλίαέγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο που ενεργοποίησε έναναυτοκινητόδρομοικανό να φορτίζει ασύρματαηλεκτρικά οχήματαεν κινήσει, προσφέροντας εντυπωσιακά αποτελέσματα που δείχνουν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης.
Σύμφωνα με ανεξάρτητες δοκιμές του Πανεπιστημίου GustaveEiffel, το σύστημα απέδωσε μέση ισχύ άνω των 200 kW, φτάνοντας έως και 300 kW – σχεδόν τη διπλάσια ενέργεια που χρειάζεται ένα βαρύ φορτηγό για να καλύψει την ίδια απόσταση. Οι μετρήσεις επιβεβαίωσαν την ασφάλεια, αντοχή και αξιοπιστία της τεχνολογίας υπό κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Ο Όρεν Έζερ, διευθύνων σύμβουλος της Electreon, της ισραηλινής εταιρείας πίσω από το έργο, τόνισε: «Πρόκειται για μια καθοριστική στιγμή στην εξέλιξη των ασύρματων δρόμων παγκοσμίως. Η απόδοση του συστήματος, πιστοποιημένη από ανεξάρτητα εργαστήρια, αποδεικνύει ότι η τεχνολογία μας είναι η μόνη που προσφέρει ισχυρή και αξιόπιστη δυναμική φόρτιση».
Φόρτιση χωρίς στάση
Το πιλοτικό έργο εγκαταστάθηκε σε τμήμα 1,5 χιλιομέτρου του αυτοκινητοδρόμου Α10, κοντά στο Παρίσι, μετατρέποντας τον δρόμο σε κινητή πλατφόρμα φόρτισης. Υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της VINCIAutoroutes, του μεγαλύτερου διαχειριστή διοδίων της χώρας, και τη στήριξη της Bpifrance. Το πρόγραμμα “ChargeAsYouDrive” είναι το πρώτο παγκοσμίως που φορτίζει πολλαπλούς τύπους οχημάτων — από επιβατικά μέχρι λεωφορεία και φορτηγά — ενώ κινούνται.
Αντί για σταθμούς φόρτισης, το σύστημα μεταδίδει ενέργεια μέσω πηνίων κάτω από την άσφαλτο, τα οποία τροφοδοτούν δέκτες στα οχήματα, εξασφαλίζοντας συνεχή και ομαλή ροή ισχύος.
Ο Νίκολας Νότεμπαρτ, διευθύνων σύμβουλος της VINCIConcessions, δήλωσε πως «τα πρώτα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι η ανάπτυξη τέτοιων τεχνολογιών στους κύριους αυτοκινητοδρόμους της Γαλλίας θα επιταχύνει την ηλεκτροκίνηση των βαρέων οχημάτων»
Τα οφέλη της δυναμικής φόρτισης
Το έργο φέρνει ριζική αλλαγή στη λειτουργία των ηλεκτρικών φορτηγών: αντί να σταματούν για φόρτιση, αντλούν ενέργεια εν κινήσει, ολοκληρώνοντας τα δρομολόγιά τους με περισσότερη ενέργεια από όση ξεκίνησαν. Αυτό σημαίνει λιγότερους χρόνους ακινησίας, μικρότερες μπαταρίες και χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, καθιστώντας τη μεταφορά με ηλεκτρικά φορτηγά πιο αποδοτική από ποτέ.
Για την Electreon, η επιτυχία αποδεικνύει ότι η δυναμική ασύρματη φόρτιση δεν αποτελεί πλέον όραμα, αλλά ρεαλιστική, επεκτάσιμη λύση. Η τεχνολογία εναρμονίζεται με τον στόχο του γαλλικού Υπουργείου Μεταφορών να εγκαταστήσει 9.000 χλμ. “ηλεκτρικών δρόμων” έως το 2035.
Ένα παγκόσμιο δίκτυο στο προσκήνιο
Η Electreon επεκτείνεται ήδη διεθνώς. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, εγκαινίασε τον πρώτο δημόσιο δρόμο φόρτισης στο Μίσιγκαν και συνεργάζεται με το UCLA για την ηλεκτροδότηση λεωφορείων της πανεπιστημιούπολης ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Λος Άντζελες 2028. Στη Γιούτα, υλοποιεί έργα φόρτισης για φορτηγά Kenworth και σχεδιάζει νέα εγκατάσταση στο UtahInlandPort για εμπορικές μεταφορές.
Με παρουσία σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία, το παριζιάνικο έργο λειτουργεί ως πρότυπο για το μέλλον των “ηλεκτρικών δρόμων”, ανοίγοντας τον δρόμο σε έναν κόσμο όπου οι αυτοκινητόδρομοι θα μεταφέρουν όχι μόνο ανθρώπους και εμπορεύματα, αλλά και ενέργεια.