Στην αντεπίθεση περνάει η Βουλγαρία και διεκδικεί και πάλι το νέο εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, διότι η διοίκησή της «πάγωσε» την αρχική της απόφαση για την κατασκευή του στην Τουρκία.
Δεν ήταν μόνο η Τουρκία που διεκδικούσε το νέο εργοστάσιο της Volkswagen, προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία είχαν επιχειρήσει να δελεάσουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία με επιδοτήσεις ή άλλα κίνητρα, προκειμένου να εξασφαλίσουν μια τεράστια βιομηχανική μονάδα με ηχηρό όνομα, έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό και πολλές νέες θέσεις εργασίας. Μόλις έγινε γνωστό ότι, λόγω των εξελίξεων στη Συρία, «παγώνει» η πορεία υλοποίησης του έργου στην Τουρκία, η Βουλγαρία αποφάσισε να ξαναμπεί στο παιχνίδι.
Ο πρώην πρόεδρος της χώρας Ρόσεν Πλεβνέλιεφ, σήμερα επικεφαλής του ισχυρού επιχειρηματικού δικτύου Automotive Cluster Bulgaria, δηλώνει ότι η χώρα του «βρήκε έναν τρόπο» να επιδοτήσει τη VW όχι με 135 εκατ. ευρώ, που ήθελε να διαθέσει αρχικά, αλλά με ποσό μεταξύ 250 και 260 εκατ. ευρώ.
Ο Πλεβνέλιεφ δηλώνει ότι έχει ήδη ενημερώσει επισήμως τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία για την προσφορά και αναμένει απάντηση.
Αν συνυπολογιστούν οι προσαρμογές σε έργα υποδομής στην περιοχή της Σόφιας και ιδιαίτερα η βελτίωση αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικών συνδέσεων, η προσφορά ανεβαίνει στα 800 εκατ. ευρώ. Ακούγεται πολύ δελεαστική, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποδεκτή, προσθέτει η Deutsche Welle.
Τα πλεονεκτήματα της Βουλγαρίας είναι ο χαμηλός φόρος στα εταιρικά κέρδη και η συμμετοχή της χώρας στην Ε.Ε. Αυτό το τελευταίο δεν είναι μόνο πλεονέκτημα, καθώς το ευρωπαϊκό δίκαιο δεν επιτρέπει την καταβολή άμεσων κρατικών επιδοτήσεων.
Καλά ενημερωμένες πηγές στη Σόφια επισημαίνουν ότι «στην πραγματικότητα, η VW δεν είχε ποτέ δισταγμούς να επενδύσει στην Τουρκία και απλώς είχε χρησιμοποιήσει την “υποψηφιότητα” της Βουλγαρίας για να επιτύχει καλύτερη συμφωνία με τον Ερντογάν». Μάλιστα, ο Πλεβνέλιεφ έχει δηλώσει ότι η Σόφια θα προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι η υπάρχουσα συμφωνία της VW με την Τουρκία προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο.
Στο παιχνίδι και η Ρουμανία
Επίσης παρούσα στη διεκδίκηση δηλώνει και η Ρουμανία, που θεωρεί ότι ιδανικός επενδυτικός προορισμός για τη VW θα ήταν η πόλη Αράντ, κοντά στα σύνορα με την Ουγγαρία και τη Σερβία.
Η περιοχή θα εξασφάλιζε καλή πρόσβαση στις αγορές της δυτικής Ευρώπης και φθηνό αλλά αξιόλογο εργατικό δυναμικό, τόσο από τη Ρουμανία όσο και από τις γειτονικές χώρες. Στο Βουκουρέστι, ο υπουργός Εμπορίου Στέφαν Ράντου Οπρέα δηλώνει ότι έχει έρθει και πάλι σε επαφή με τη VW.
Ο Γκιόργκε Φαλκά, βουλευτής του Εθνικού Φιλελεύθερου Κόμματος της Ρουμανίας (PNL) και πρώην δήμαρχος του Αράντ, χαιρετίζει την επανέναρξη των συνομιλιών με τη VW. «Ήδη κατά την πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης ο χώρος που είχε υποδείξει η δημοτική αρχή εκπλήρωνε πλήρως τα κριτήρια της επένδυσης», λέει ο Φαλκά στο ρουμανικό πρακτορείο Mediafax.
«Πρόκειται για έκταση έντεκα στρεμμάτων, τόσο για το κτίριο του εργοστασίου όσο και για τους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας», επισημαίνει.
Προσθέτει, μάλιστα, ότι ήδη έχουν εξασφαλιστεί πρόσβαση μέσω αυτοκινητοδρόμου, γρήγορη σιδηροδρομική σύνδεση, γειτνίαση με αεροδρόμιο και χαμηλότατο κόστος παραγωγής.
Η Σόφια και το Βουκουρέστι ξεκαθαρίζουν πλέον ότι θα συμμορφωθούν απολύτως με τα προβλεπόμενα στην Ε.Ε. και δεν θα παρασυρθούν σε προσφορές που αντιβαίνουν στους ευρωπαϊκούς κανόνες, όπως αναφέρει η DW.
Οι Ρουμάνοι λένε ότι ήδη τη δεκαετία του ’60 η VW είχε δείξει ενδιαφέρον για την κατασκευή εργοστασίου, αλλά το καθεστώς Τσαουσέσκου δεν είχε δεχθεί. Τελικά το εργοστάσιο κατασκεύασε η γαλλική Renault, στην οποία ανήκει και σήμερα η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία της Ρουμανίας, η γνωστή Dacia.