Νέα ανάλυση που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank αποκαλύπτει κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων ιδιωτικών τζετ σε ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών, με τη μεγαλύτερη αύξηση να συμβαίνει κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Στους ευρωπαϊκούς προορισμούς διακοπών, οι αφίξεις πτήσεων με ιδιωτικά τζετ αυξήθηκαν ως και 250% κατά τη διάρκεια της περιόδου διακοπών, γεγονός που αναδεικνύει ότι οι περισσότερες από τις πτήσεις αυτές έγιναν για σκοπούς αναψυχής.
Καταγράφηκαν περισσότερες από 117.000 πτήσεις με ιδιωτικά τζετ σε 45 προορισμούς διακοπών όλη τη χρονιά, κάτι που οδήγησε σε εκπομπές περισσότερων από 520.000 τόνων CO~. Η Νίκαια, η Γενεύη και η Πάλμα ντε Μαγιόρκα ήταν οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί.
Η ανάλυση επικεντρώνεται σε προορισμούς που προωθούνται από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και γραφεία πολυτελείας και τις εταιρείες ιδιωτικών τζετ. Η πλειοψηφία των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έγινε στη Μεσόγειο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και μεταφέρθηκε στην περιοχή των Άλπεων τους ψυχρότερους μήνες. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν μια σημαντική εποχική αύξηση, τονίζοντας την αυξημένη χρήση των τζετ για αναψυχή και διακοπές.
Πιο συγκεκριμένα, τα δεδομένα για την Ελλάδα είναι τα εξής:
  1. Πέντε από τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν συνολικά, βρίσκονται στην Ελλάδα: Αθήνα, Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά), Μύκονος και Σαντορίνη.
  2. Συνολικά, 9.751 ιδιωτικά τζετ προσγειώθηκαν σε αυτά τα πέντε αεροδρόμια το 2023.
  3. Περίπου το 70% αυτών των ιδιωτικών τζετ προήλθαν από άλλες χώρες, ενώ περίπου το 30% ήταν πτήσεις εσωτερικού.
  4. Το ποσοστό CO₂ των εποχικών πτήσεων (Ιούνιος με Σεπτέμβριος) ξεπέρασε κατά πολύ το 50% σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια που αναλύθηκαν. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερο από το 50% των ετήσιων εκπομπών CO₂ προκλήθηκαν κατά την καλοκαιρινή περίοδο.Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, με 89%. Αυτό είναι και το υψηλότερο ποσοστό εποχικών εκπομπών σε όλα τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν.
  5. Οι 9.751 πτήσεις με ιδιωτικό τζετ σε ελληνικούς προορισμούς διακοπών προκάλεσαν περίπου 57.500 τόνους CO₂. Αυτό αντιστοιχεί στις ετήσιες εκπομπές περίπου 38.300 οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Επιπλέον, οι 2.266 πτήσεις ιδιωτικών τζετ από ελληνικά αεροδρόμια σε προορισμούς διακοπών εκτός Ελλάδος προκάλεσαν 11.400 τόνους CO₂.
Το 93,2% των ευρωπαϊκών πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έγινε μέσα στην Ευρώπη, και το 11,9% αυτών κάλυψε αποστάσεις έως 250 χλμ – ταξίδια δηλαδή που θα μπορούσαν άνετα να έχουν γίνει χρησιμοποιώντας πιο βιώσιμα μέσα μεταφοράς όπως τρένα ή πλοία. Μία μόνο πτήση με ιδιωτικό τζετ σε αυτούς τους προορισμούς εκπέμπει σχεδόν όσο οι μέσες εκπομπές ενός ευρωπαίου πολίτη (4,46 έναντι 5,37 τόνους CO2). Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει το πώς οι πολύ πλούσιοι επιβαρύνουν δυσανάλογα την κλιματική κρίση.
H Clara Thompson, υπεύθυνη εκστρατείας για τις μεταφορές στην Greenpeace, δήλωσε: «Ενώ οι καθημερινοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης – πλημμύρες, πυρκαγιές, καύσωνες και ξηρασίες – δισεκατομμυριούχοι συνεχίζουν να κυκλοφορούν με τα ιδιωτικά τους τζετ υπό το πρόσχημα ότι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους, ενώ απλά κάνουν ταξίδια αναψυχής σε πολυτελείς προορισμούς. Αυτές οι πτήσεις προκαλούν ένα δυσανάλογο μερίδιο εκπομπών από τις αερομεταφορές και επιταχύνουν την κλιματική κατάρρευση. Αυτή η ακραία πολυτέλεια όχι μόνο βλάπτει το περιβάλλον, αλλά κάνει τις ανισότητες βαθύτερες, αφήνοντας την πλειοψηφία να πληρώνει το τίμημα των κλιματικών καταστροφών και των καθημερινών δυσκολιών».
Η Greenpeace απαιτεί την άμεση απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, μιας πολυτέλειας για ελάχιστους προνομιούχους που βάζει σε κίνδυνο τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας. Επιπλέον, ζητά την εφαρμογή μέτρων όπως ένας φόρος πλούτου στην Ευρώπη, που όχι μόνο θα μπορούσε να συμβάλει στην κλιματική δικαιοσύνη αλλά και να παρέχει πόρους για δημόσια αγαθά όπως η οικονομικά προσιτή στέγαση και οι δημόσιες μεταφορές. Είναι καιρός να παρθούν γενναία μέτρα ώστε να μπει σε προτεραιότητα το κοινό καλό κι όχι ο πολυτελής τρόπος ζωής ελάχιστων, για ένα πιο ισότιμο και βιώσιμο μέλλον.
Δείτε την περίληψη της μελέτης στα ελληνικά εδώ.
Δείτε τη μελέτη στα αγγλικά εδώ.