Το Νοέμβριο του 2018 θα ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του ελληνικού τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου TAP, σύμφωνα με τη διευθύντρια του έργου για την Ελλάδα, Κατερίνα Παπαλεξανδρή.
Στο πλαίσιο ενημέρωσης για την εξέλιξη των εργασιών που πραγματοποιήθηκε στην Καστοριά, η κ. Παπαλεξανδρή ανέφερε ότι, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, θα πραγματοποιηθούν δοκιμές ως τα μέσα του 2019, οπότε θα αρχίσει η εισαγωγή υδρογονανθράκων και το 2020 θα μπορεί να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του έργου.
Το ελληνικό τμήμα του αγωγού έχει μήκος 550 χλμ και εκτείνεται από τους Κήπους του Έβρου έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα, στην Κρυσταλλοπηγή της Καστοριάς.
Ο αγωγός θα μεταφέρει σε πρώτη φάση 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, με προοπτική διπλασιασμού της μεταφορικής ικανότητας σε επόμενο στάδιο, στα 20 δισ. κυβικά, ενώ θα συνδέεται σε τρία σημεία (σε Πέλλα, Καστοριά και Κοζάνη) με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Σε εκκρεμότητα παραμένει το ζήτημα της διέλευσης του αγωγού από περιοχή της Καβάλας, όπου σε μήκος 11 περίπου χλμ η χάραξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τοπικούς φορείς. Για το ζήτημα, η κ. Παπαλεξανδρή ανέφερε κατά τη χθεσινή ενημέρωση ότι η πρόταση της εταιρίας για παραπομπή του θέματος σε διαιτησία απορρίφθηκε από την άλλη πλευρά, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι η εταιρεία παραμένει ανοιχτή σε διάλογο με στόχο την ολοκλήρωση του έργου στις προθεσμίες που προβλέπονται.
Η επένδυση για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φθάνει στο € 1,5 δισ., μεγάλο μέρος των οποίων αφορά εργολαβίες, προμήθειες υλικών και υπηρεσιών που έχουν ανατεθεί σε ελληνικές επιχειρήσεις. Συνολικά 367 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει σύμβαση συνεργασίας με την κοινοπραξία κατασκευής.
Ο αγωγός διέρχεται από 13 περιφερειακές ενότητες και 140 κοινότητες στη Βόρειο Ελλάδα, ενώ διαθέτει 23 συνολικά βαλβιδοστάσια, μέσω των οποίων θα διακόπτεται η ροή, προκειμένου να γίνονται εργασίες συντήρησης ανά τμήμα του αγωγού
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας τόνισαν ότι το έργο κατασκευάζεται με αυστηρές προδιαγραφές για την προστασία του περιβάλλοντος, την αποκατάσταση των εδαφών και την μεγιστοποίηση του οφέλους για τις τοπικές κοινωνίες.
Όπως επισημάνθηκε ενδεικτικά για τη διέλευση του ποταμού Αξιού έγινε διάτρηση μήκους 1800 μέτρων, από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, προκειμένου να προστατευθεί το οικοσύστημα.
Τα τμήματα του αγωγού συγκολλούνται αυτόματα και αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος ποιότητας της συγκόλλησης τοποθετούνται στο έδαφος, σε βάθος τουλάχιστον 1,3 μέτρα.
Όταν ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του εδάφους, η γη επιστρέφεται στον ιδιοκτήτη της, διαδικασία που έχει ολοκληρωθεί για το 50% περίπου του αγωγού. Λαμβάνεται δείγμα εδάφους πριν και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών το οποίο αναλύεται, ενώ είναι συχνό το φαινόμενο οι γεωπόνοι που συνεργάζονται με την κοινοπραξία να συνιστούν στους αγρότες αλλαγή της καλλιέργειας ανάλογα με την σύσταση του εδάφους στην περιοχή. Τέλος, επισημάνθηκε ότι ο σταθμός συμπίεσης του αερίου στις Φέρες του νομού Έβρου θα τροφοδοτεί και το δίκτυο τηλεθέρμανσης της περιοχής.