Τη ριζική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών προωθεί η ελληνική κυβέρνηση.  Σύμφωνα με  ασφαλείς πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε επαφές που είχε την περασμένη Πέμπτη στη Σόφια με την επίτροπο Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς, εξέφραζε ζωηρό ενδιαφέρον προκειμένου να ενταχθεί η Ελλάδα στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Clean Transport Facility (CTF), ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο της ΕΕ που αφορά «καθαρές» μεταφορές.

Τα σχέδια του υπουργείου είναι να παραγγελθούν 3.500 – 4.000 αστικά λεωφορεία νέας γενιάς, είτε ηλεκτρικά είτε με καύσιμο LNG (δηλαδή με υγροποιημένο γκάζι), οχήματα τα οποία επιθυμεί και η ίδια η ΕΕ να προωθήσει στις χώρες της Ευρώπης για να μειωθούν δραστικά οι εκπομπές ρύπων κυρίως στα αστικά κέντρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία παράγουν μηδενικούς ρύπους, ενώ τα LNG λεωφορεία παράγουν πολύ μικρότερους ρύπους από τα diesel λεωφορεία.
Θα πρέπει ακόμη να τονιστεί ότι η Αθήνα κυρίως, αλλά και η Θεσσαλονίκη διαθέτουν «γερασμένους» στόλους λεωφορείων οι οποίοι πάσχουν από συντήρηση, ενώ και περιβαλλοντικά έχουν μεγάλο ενεργειακό αποτύπωμα, την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη Ευρώπη γίνονται άλματα στις νέες τεχνολογίες με έμφαση στην προώθηση των ηλεκτρικών λεωφορείων.
Για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη στόχος είναι να μπουν στα δίκτυα μικρότερα λεωφορεία τα οποία θα έχουν συχνότερα αλλά μικρότερα δρομολόγια και θα καταλήγουν σε σταθμούς Μετρό ή σιδηροδρομικούς. Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Ελλάδα, τα λεωφορεία θα είναι ανάλογα με τις ανάγκες που θα υπάρξουν.
Στις σκέψεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να προταθεί στην Κομισιόν η εγκατάσταση δύο μονάδων παραγωγής «πράσινων λεωφορείων» στην Ελλάδα, από την εταιρεία που θα επικρατήσει στον διαγωνισμό για την προμήθειά τους.
Ουσιαστικά επιδιώκεται να μπει όρος στον διαγωνισμό που να υποχρεώνει τον προμηθευτή να ανοίξει μονάδες παραγωγής στη χώρα μας με την «προίκα» ενός μεγάλου μακροχρόνιου συμβολαίου, κάτι το οποίο, εφόσον γίνει πραγματικότητα, θα σημάνει πολλά για τη χώρα μας καθώς θα φέρει επενδύσεις παραγωγής και τη δημιουργία αρκετών νέων θέσεων εργασίας.
Παράλληλα θα επιτευχθούν και οικονομίες κλίμακος καθώς θα αποφευχθούν εισαγωγές αλλά και πρόσθετα αυξημένα κόστη που θα απαιτηθούν στο μέλλον για ανταλλακτικά. Πρόκειται για έναν φιλόδοξο στόχο ο οποίος δεν είναι και… ουτοπικός, αφού τέτοιου είδους συμφωνίες έχουν γίνει και σε άλλες χώρες, με πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Ρωσίας.

Ενδιαφέρον

Σύμφωνα πάντως με κορυφαίο κυβερνητικό αξιωματούχο έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες για συμμετοχή στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Παράλληλα εξετάζεται από την ελληνική πλευρά να μπει στο συγκεκριμένο σχέδιο και η ΕΛΒΟ, έστω κι αν χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΣΥ ΑΕ (Οδικές Συγκοινωνίες), ο στόλος των θερμικών λεωφορείων σήμερα είναι 2.022 οχήματα, εκ των οποίων τα 610 κινούνται με φυσικό αέριο και τα 1.412 με ντίζελ.

Ο στόλος των λεωφορείων έχει ως εξής:

1) 228 οχήματα πετρελαίου τεχνολογίας EURO Ι με ηλικία πάνω από 24 χρόνια.
2) 869 οχήματα πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙ με χρονολογία κτήσεως 1998-2002.
3) 401 οχήματα πετρελαίου και φυσικού αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙΙ με χρονολογία κτήσεως 2004-2005.
4) 220 οχήματα πετρελαίου τεχνολογίας EURO ΙV με χρονολογία κτήσεως 2009. 
5) 100 οχήματα πετρελαίου τεχνολογίας EURO V με χρονολογία κτήσεως 2009-2010.
6) 4 διώροφα οχήματα πετρελαίου τεχνολογίας EURO V με χρονολογία κτήσεως 2011.
7) 200 οχήματα φυσικού αερίου νέας τεχνολογίας EEV (Enhanced Environmen-tally friendly Vehicles) με χρονολογία κτήσεως 2010.
Συνοπτικά, για τα λεωφορεία το 43% είναι τεχνολογίας Euro 2, δηλαδή κτήσεως 1998-2002 και το 19,83% Euro 3, κτήσεως 2004-2005. Ακόμη η ΟΣΥ διαθέτει 354 ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ, μέσης ηλικίας 15,3 ετών περίπου, από τα οποία τα 102 είναι οχήματα σειράς 6000 και χρονολογίας κτήσεως 1999-2000, τα 110 οχήματα σειράς 7000 και χρονολογίας κτήσεως 1999-2000, τα 91 οχήματα σειράς 8000 και χρονολογίας κτήσεως 2003-2004 και τα 51 οχήματα σειράς 9000 και χρονολογίας κτήσεως 2004.

Ετοιμάζεται για τις Βρυξέλλες ελληνικό κλιμάκιο

Αναφορικά με την προσπάθεια που καταβάλλει η Ελλάδα να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Clean Transport Facility (CTF), προγραμματίζεται ήδη η αποστολή κλιμακίων του υπουργείου Μεταφορών στις Βρυξέλλες εντός των επόμενων εβδομάδων.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση, κορυφαία στελέχη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανέφεραν ότι η τράπεζα είναι διατεθειμένη να χρηματοδοτήσει τέτοιου είδους επενδύσεις που είναι κάτω από την ομπρέλα του CTF, με το ύψος της χρηματοδότησης ανάλογα με την περίπτωση να κινείται από 30% μέχρι 50%.
Το πρώτο έργο που εντάχθηκε στο πρόγραμμα αυτό αφορά την αγορά λεωφορείων και τρόλεϊ με καύσιμο το υδρογόνο στη Ρίγα της Λετονίας, ενώ έχουν πάρει ήδη έγκριση αντίστοιχα έργα στην Αρτουά της Γαλλίας και στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα της Ισπανίας. Σύμφωνα με έρευνες, μέχρι το 2020 το 18% των λεωφορείων στην Ευρώπη θα κινούνται με φυσικό αέριο και το 30% θα είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά, δηλαδή συνολικά το 48% του ευρωπαϊκού στόλου θα κινείται με εναλλακτικά καύσιμα.
Στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε στη Σόφια ο κ. Σπίρτζης με την επίτροπο Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βιολέτα Μπουλτς συζητήθηκε ακόμη το αίτημα της Ελλάδας για χρηματοδότηση της «Σύνδεσης Εύξεινου Πόντου με το Αιγαίο», δηλαδή το σιδηροδρομικό έργο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.
Στη συζήτηση, η οποία έγινε και με την παρουσία των Βουλγάρων, η επίτροπος δήλωσε πρόθυμη να κάνει ό,τι μπορεί για να προσφέρει στήριξη στη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου. Αμεσα θα υπάρξει δεύτερη συνάντηση, όπου θα οριστεί μία κοινή τεχνική επιτροπή για να οριστεί το φυσικό αντικείμενο και να ωριμάσει το έργο.

Γράφει ο Μάκης Αποστόλου – Πηγή: www.ethnos.gr