Σε φαβορί για τη μεταφορά των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου αναδεικνύεται ο αγωγός East Μed, ένα από το πιο φιλόδοξα και αμφιλεγόμενα παράλληλα έργα ως προς τα οικονομικά και τεχνικά του χαρακτηριστικά, μέχρι πρότινος.
Πρόκειται για τον μεγαλύτερο υποθαλάσσιο αγωγό στον κόσμο σε μήκος (2.200 χιλιόμετρα) και βάθος (σε μερικά σημεία φτάνει μέχρι και τα τρία χιλιόμετρα) που θα ξεκινάει από τα κοιτάσματα του Ισραήλ και μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας θα καταλήγει στην Ιταλία, μεταφέροντας στην Ευρώπη περί τα 15 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως. Το κόστος κατασκευής του υπολογίζεται στο ποσό των 6-7 δισ.
Παρά την τεχνική πολυπλοκότητα και το δαπανηρό κόστος, από την περασμένη Δευτέρα ο αγωγός μπήκε σε ρεαλιστική τροχιά με τη στήριξη των τεσσάρων εμπλεκόμενων χωρών και της Ε.Ε., που βλέπει την περιοχή της ΝΑ Μεσογείου ως μία νέα πηγή προμήθειας για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της σε αέριο. Ο υπουργοί Ενέργειας, Ελλάδας, Ισραήλ, Κύπρου και Ιταλίας, παρουσία του επιτρόπου Ενέργειας της Ε.Ε., Αριέλ Κανιέτε, υπέγραψαν στο Τελ Αβίβ κοινή διακήρυξη που αποτυπώνει τη δέσμευσή τους για τη στήριξη του East Med. Oι υπουργοί αναγνώρισαν ότι ο αγωγός αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την εξαγωγή προς την Ευρώπη μέρους των υφιστάμενων αποθεμάτων φυσικού αερίου της ανατολικής Μεσογείου και δεσμεύθηκαν ότι θα υποστηρίζουν τις δραστηριότητες ανάπτυξής του και σε αυτή την κατεύθυνση θα στηρίξουν την αίτηση της κοινοπραξίας IGI Poseidon (συμμετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison) για εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Οι εμπλεκόμενες χώρες συμφώνησαν επίσης να συστήσουν μια τετραμερή ομάδα εργασίας με σκοπό την παρακολούθηση της στήριξης του έργου. Η ομάδα εργασίας θα συνέρχεται ανά δίμηνο, ενώ ανά εξάμηνο θα πραγματοποιείται και τετραμερή συνάντηση των υπουργών Ενέργειας για την αξιολόγηση και επίσπευση των διαδικασιών προώθησής του έργου. Η Ιταλία, μάλιστα, αναμένεται να παρουσιάσει τα επικαιροποιημένα στοιχεία της μελέτης που πραγματοποιήθηκε με χρηματοδότηση και της Ε.Ε. , στη συνεδρίαση των χωρών του G7 που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στη Ρώμη.
Δυναμική της ΝΑ Μεσογείου
Η θετική προοπτική του αγωγού East Med συνδέεται κυρίως με τη δυναμική που αποκτά η περιοχή της ΝΑ Μεσογείου μετά και την ανακάλυψη του γιγαντιαίου κοιτάσματος Ζορ στην Αίγυπτο αλλά και τις αναμενόμενες γεωτρήσεις από πετρελαϊκούς κολοσσούς στην ΑΟΖ της Κύπρου, όπως η ExxonMobil και Qatar Petroleum, η ΕΝΙ, η Total και άλλες. Καταλυτική ήταν και η απόλυτη στήριξη του Ισραήλ, το οποίο βλέπει την εξαγωγή των κοιτασμάτων του προς την Ευρώπη μέσω δύο διαδρομών. «Διαθέτουμε αρκετό αέριο για να δικαιολογήσουμε δύο αγωγούς και οι προβλέψεις κάνουν λόγο για ακόμα περισσότερο αέριο στο μέλλον, άρα ένας αγωγός προς την Τουρκία δεν θα είναι αντίθετος με έναν αγωγό προς την Ιταλία» δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτς.