fronius
Σε μια αθόρυβη αναζήτηση ξένων επενδυτών βρίσκονται τα ΕΛΠΕ, προκειμένου να συμπράξουν σε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπως έκαναν και στον τομέα των υδρογονανθράκων. Σύμφωνα με κορυφαίους παράγοντες, αυτήν την περίοδο διερευνώνται οι δυνατότητες συμμαχιών με ξένους «παίκτες».
Παράλληλα, παράγοντες της εταιρείας κρίνουν ότι η πώληση του 35% των μετοχών των ΕΛΠΕ θα αποτελέσει τον επόμενο «γόρδιο δεσμό» τον οποίο θα κληθεί να λύσει η κυβέρνηση.
Όπως υποστηρίζουν, δεν είναι εύκολο να βρεθεί μεγάλος επενδυτής, καθώς οι αλματώδεις ρυθμοί ανάπτυξης των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) κατά τα τελευταία δύο έτη έχουν εκτινάξει την αξία της εταιρείας (περίπου στα 6 δισ. ευρώ).
Όπως έλεγε χαρακτηριστικά η ίδια πηγή, ακόμη και ενεργειακοί κολοσσοί, όπως η Total ή Exxon Mobil, «με τις οποίες συνεργαζόμαστε στον τομέα των υδρογονανθράκων, δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για την εξαγορά μετοχών των ΕΛΠΕ».
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος των ΕΛΠΕ, τελευταία υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγορά πακέτου μετοχών της εταιρείας από διάφορους traders και επενδυτικά σχήματα.
Πάντως, η αναφορά στο τελευταίο Μνημόνιο για αξιοποίηση και όχι για πώληση μεριδίου των ΕΛΠΕ αφήνει ανοιχτά τα ενδεχόμενα και για άλλα σενάρια που αφορούν π.χ. την είσοδο στρατηγικού επενδυτή (όπως ανέφερε και άρθρο στο «Βήμα της Κυριακής» την περασμένη εβδομάδα), ο οποίος μπορεί να αγοράσει μετοχές και από τους δύο βασικούς μετόχους (το Δημόσιο και την Paneuropean συμφερόντων Λάτση) ώστε να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.
Δύο νέα έργα στα σκαριά
Πάντως και ανεξάρτητα από τυχόν μετοχικές εξελίξεις, τα στελέχη της εταιρείας συνεχίζουν στη λογική «business as usual» με δύο νέα πρότζεκτ.
Από τον νέο χρόνο η εταιρεία μαζί με τον Δήμο Ελευσίνας, την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ θα προχωρήσουν στον εκσυγχρονισμό του προαστιακού της Δυτικής Αττικής – δηλαδή του τμήματος του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου το οποίο γειτνιάζει με τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο.
Η ανακαίνιση των υποδομών μαζί με τις μελέτες για την ηλεκτροκίνηση, τη σηματοδότηση του δικτύου και τα έργα ανάπλασης θα κοστίσει 27 εκατ. ευρώ.
Επίσης, τα ΕΛΠΕ σχεδιάζουν να κατασκευάσουν στην περιοχή δύο αγωγούς μεταφοράς νερού για τα διυλιστήρια. Η σιδηροδρομική γραμμή θα συνδέει τις πόλεις της Ελευσίνας και του Ασπροπύργου με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο της Αττικής, από Αθήνα έως αεροδρόμιο. Στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που θα μείνει ανενεργό ο Δήμος Ελευσίνας μπορεί να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμο.
Ηλεκτρική ενέργεια για ιδιο-κατανάλωση
Στα σχέδια των ΕΛΠΕ, με χρονικό ορίζοντα μετά το 2020, είναι και η αναβάθμιση μιας μονάδας παραγωγής βενζίνης και ντίζελ, με παράλληλη αξιοποίηση του αερίου που θα προκύπτει για παραγωγή ρεύματος, το οποίο θα χρησιμοποιείται για τη λειτουργία των εγκαταστάσεών της.
Όσον αφορά τον τομέα των υδρογονανθράκων, οι διαδικασίες προχωρούν με τον… αραμπά. Αν και τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη η σύμβαση μίσθωσης για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή 2 (δυτικά της Κέρκυρας) σε Total, Edison και ΕΛΠΕ – κατόπιν έγκρισης της αίτησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο -, ακόμη δεν έχει κυρωθεί από τη Βουλή.
Για τον Πατραϊκό Κόλπο, η πρώτη ερευνητική γεώτρηση αναμένεται να γίνει τελικά το 2019 και όχι εντός του 2018, όπως είχε αρχικά προσδιοριστεί.

Γράφει η Τράτσα Μάχη – Πηγή: www.tovima.gr